نفس تاکسیرانی در رشت به شماره افتاد، داستان تکراری سوء مدیریت

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران- گروه استان ها: اگر چه استفاده از تاکسی به جای خودروهای تک سرنشین علاوه بر کاهش میزان آلودگی هوای شهر، مسائل ترافیکی سرسام آور خیابان های تنگ با بافت سنتی رشت را نیز تا حدودی مدیریت نموده و حضور روزمره شهروندان و حتی گردشگران را در این شهر گردشگرپذیر ساماندهی می نماید اما، این ها فوایدی است که در صورت کارآمدی ناوگان تاکسیرانی می توان به آن دلخوش بود در حالی که این ناوگان در مرکز استان گیلان با مسائل عدیده ای رو به رو است.

نفس تاکسیرانی در رشت به شماره افتاد، داستان تکراری سوء مدیریت

در شهر رشت با جمعیت ثابت حدود 700 هزار نفر که در طول روز جمعیت شناور آن به بیش از یک میلیون نفر نیز می رسد و همچنین در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان که با حضور پررنگ گردشگران رو به رو است، اهمیت فعالیت تاکسیرانی بیش از پیش خودنمایی می نماید.

استهلاک و عمر بالای تاکسی ها، تردد بی رویه سواری های شخصی در خیابان های مختلف شهر که در فعالیت تاکسی ها اختلال ایجاد می نمایند و به نوعی کسب رزق و روزی آنان را مختل می نمایند و همچنین تعداد مازاد بر احتیاج تاکسی ها در رشت مسائلی است که در این حوزه مطرح است.

ماشین های فرسوده بلای جان تاکسی داران

رضا. ق یکی از تاکسی داران رشت است که با پراید زردرنگ خود در جهت خیابان امام(ره) به جانبازان فعالیت می نماید و بیش از شش ساعت در روز را پشت فرمان است. وی در مصاحبه با خبرنگاران با ابراز نارضایتی از فعالیت خودروهای شخصی در این جهت می گوید: در هیچ شهری همچون رشت سواری های شخصی به این راحتی مسافر سوار نمی نمایند. این خودروهای شخصی هر جای خیابان که بخواهند می ایستند و مسافران را سوار می نمایند در حالی که تعداد تاکسی هایی که در این جهت فعال هستند کم نیست و هر کدام برای دریافت امتیاز تاکسی مبالغ هنگفتی را پرداخت نموده اند.

وی که 47 سال سن دارد، می افزاید: نرخ مصوب طول جهت خیابان امام (ره) تا جانبازان 700 تومان است اما سواری ها به راحتی در این جهت با ایجاد اختلال در ترافیک جهت، مبالغ مختلفی از 800 تا هزار تومان نیز از مسافران دریافت می نمایند و در عین حال به کسی هم جوابگو نیستند.

علاوه بر فعالیت خودروهای شخصی در خیابان های رشت، استهلاک تاکسی ها نیز مسئله ای است که این رانندگان با آن دست و پنجه نرم می نمایند. چرا که استهلاک تاکسی ها بر فرایند خدمات رسانی تاثیرگذار گذاشته و شهفرایندان ترجیح می دهند در میان تاکسی هایی که در شهر در حال تردد هستند نو ترین و بهترین را برای سوار شدن انتخاب نمایند و اگر تاکسی با ظاهر و مدل مناسب طبعشان در جهت پیدا نگردد، سوار شدن به خودروهای شخصی را بر تاکسی های فرسوده ترجیح می دهند.

لذا نوسازی تاکسی ها اهمیت خود را در این میان به خوبی نشان می دهد و تاثیر آن بر توسعه این حمل و نقل را پررنگ می نماید. اما قیمت بالای خودرو طی چند سال گذشته سبب شده که رانندگان تاکسی های مستهلک از عهده خرید خودروهای نو برنیایند.

کمال. ت یکی از رانندگانی است که مدل تاکسی اش پیکان متعلق به سال های دهه 70 است. وی در مصاحبه با مهر از نداشتن توانایی اقتصادی برای جایگزینی تاکسی خود با یک مدل بالا تر و بهتر سخن می گوید.

این راننده 56 ساله اظهار می نماید: نوسازی تاکسی پول می خواهد و با درآمدهای فردی مثل من که سال ها است برای جابجایی شهفرایندان در خیابان ها با همین پیکان پشت فرمان بوده ام سنخیتی ندارد. درست است که تاکسی نونوار و مدل بالا تر مسافران را به سمت خود جلب می نماید اما در بضاعت فردی مثل من نیست که بتوانم با قیمت های بالای خودرو، یک تاکسی مدل پراید یا سمند خریداری کنم.

وی ادامه می دهد: مطمئنا احتیاج است که شهرداری در این امر دخیل گردد و با ارائه تسهیلات با کارمزد کم به رانندگان شرایط خرید مدل های بالای تاکسی را فراهم کند وگرنه رانندگان به تنهایی از عهده نوسازی تاکسی ها بر نمی آیند.

این راننده می افزاید: در حال حاضر پرایدهایی هم که طی چند سال اخیر به ناوگان تاکسیرانی رشت اضافه شده از عمر مفیدشان گذشته لذا چه برای من که یک پیکان فرسوده دارم و چه برای تاکسی داران پراید این توانایی وجود ندارد که بتوانیم از عهده خرید یک ماشین نو برآییم.

نوسازی تنها چاره نیست

با توجه به این شرایط بود که از دو سال پیش زمزمه هایی مبنی بر ورود ماشین های خارجی به عنوان تاکسی های نو و بهره گیری از آن ها در ناوگان تاکسیرانی رشت، از شورای شهر شنیده شد و شورای اسلامی رشت با هدف نوسازی ناوگان تاکسیرانی این شهر و همچنین ایجاد جاذبه گردشگری برای شهر گردشگرپذیر رشت، پیگیر خریداری ماشین های خارجی از سازمان منطقه آزاد انزلی و ورود آن ها به ناوگان حمل و نقل عمومی شد تا از این طریق علاوه بر نوسازی، از ظرفیت این تاکسی ها برای ایجاد رغبت در شهفرایندان و گردشگران برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی بهره گیرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در این باره به خبرنگاران شرح می دهد: رایزنی ها با یک شرکت خارجی فراوری نماینده خودرو انجام شد و تعامل لازم برای خرید این خودرو ها پیگیری شد اما آنچه مهم است اینکه مدل خودروی مورد نظر برای افزوده شدن به تاکسیرانی و شرکتی برای این منظور انتخاب گردد که از همه لحاظ از جمله کیفیت خودرو بتواند خودروهای مطلوب را به خیابان های رشت بیاورد.

به گفته محمد حسین واثق کارگرنیا هنوز این تعاملات به نقطه نهایی نرسیده است. اما آنچه در این میان قابل توجه است هزینه خرید این خودرو ها است که وی در این باره می گوید: مطمئنا باید همکاری مشترکی بین شهرداری و رانندگان برای خرید این خودرو ها به وجود آید و تسهیلاتی به تاکسی داران اعطا گردد که بتوانند از عهده خرید این خودرو ها برآیند و این مهم نه تنها برای خرید خودروهای خارجی بلکه برای مدل های خودروی ایرانی برای تاکسی نیز باید صورت گیرد.

از سخنان کارگرنیا اینگونه به نظر می رسد که هنوز تا ورود خودروهای خارجی به عنوان تاکسی در خیابان های رشت فاصله زیادی مانده است.

علاوه بر این موضوع، وی نیز بر این اعتقاد است که نوسازی تنها مشکل ناوگان تاکسیرانی رشت نیست. کارگرنیا تاکید دارد آنچه ریشه اصلی بروز نارضایتی تاکسیداران است، فعالیت تاکسی ها در رشت به صورت ایستگاهی و خطی است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت می گوید: مسئله ای که در شهری چون رشت در حوزه تاکسیرانی وجود دارد این است که تاکسی ها به صورت ایستگاهی فعالیت می نمایند در حالی که باید به صورت چرخشی مشغول به کار شوند و در تمام شهر سفرهای درون شهری شهفرایندان را پوشش دهند تا هر زمان که شهفرایندان اراده کردند تاکسی ها در دسترس باشند.

کارگرنیا می افزاید: با وجود اینکه خطوط تاکسیرانی رشت احتیاجمند ساماندهی است اما باید بپذیریم که تا زمانی که تاکسی ها به صورت ایستگاهی فعالیت نمایند سواری های شخصی از این فرصت استفاده نموده و جابجایی شهفرایندان را انجام می دهند.

سه هزار تاکسی مازاد در تاکسیرانی رشت

مسائل تاکسیرانی رشت به همین جا ختم نمی گردد. تعداد زیاد تاکسی ها و نداشتن تناسب با سفرهای درون شهری و جمعیت شهر از دیگر عواملی است که این ناوگان را با مشکل رو به رو نموده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا تعداد مازاد بر احتیاج تاکسی ها را تایید نموده و به خبرنگاران می گوید: در حال حاضر بنا بر آنالیز هایی که صورت گرفته یک دوم تاکسی ها مازاد بر احتیاج در رشت پروانه دارند.

رقمی که کارگرنیا از آن یاد می نماید معادل سه هزار تاکسی در رشت است. سه هزار تاکسی مازاد بر احتیاج رشت که به دلیل عدم مدیریت درست طی سال های اخیر به ناوگان تاکسیرانی این شهر اضافه شده و کلاف سردرگم فعالیت تاکسی داران را پیچیده تر نموده است.

حضور سه هزار تاکسی مازاد با داشتن پروانه فعالیت معادل سه هزار راننده و به دنبال آن سه هزار خانوار است که روزی آن ها به تردد این تاکسی ها در سطح شهر وابسته است.

به نظر می رسد شرایط تاکسیرانی رشت دچار مسائل عدیده ای است که احتیاجمند به کارگیری تدبیری اصولی است. تدبیری که نه تنها مسائل ناوگان تاکسیرانی رشت را برطرف کند بلکه رضایت رانندگان را نیز جلب نموده و شهفرایندان و مسافران شهری چون رشت را به استفاده از این ناوگان مشتاق و راغب کند.

خبرنگار: مائده اسفندمز

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4775

به "نفس تاکسیرانی در رشت به شماره افتاد، داستان تکراری سوء مدیریت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس تاکسیرانی در رشت به شماره افتاد، داستان تکراری سوء مدیریت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید