نکاتی درباره استفاده طولانی از ماسک

به گزارش جعبه مهر، لزوم استفاده از ماسک به عنوان روشی برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 موضوعی تایید شده است اما استفاده طولانی مدت از آن در عین حال در بعضی اشخاص و شرایط می تواند موجب خشکی و بوی بد دهان گردد.

نکاتی درباره استفاده طولانی از ماسک

به گزارش خبرنگاران، استفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است موجب از دست رفتن آب بدن گردد که پوسیدگی دندان و متورم شدن لثه ها را به همراه دارد. همچنین استفاده طولانی مدت از ماسک می تواند نحوه تنفس را تغییر دهد. از آنجا که ماسک بینی و دهان را می پوشاند تا حدی جهت عبور هوا از بینی مسدود می گردد. بنابراین، برای جلوگیری از تنگی نفس فرد به وسیله دهان نفس می کشد. این شرایط به خشکی دهان منجر شده و موجب تشکیل باکتریهای بیشتر در دهان و در نتیجه بوی بد دهان می گردد.

نوشیدن آب می تواند به کاهش خشکی دهان و از بین بردن باکتری های مضر و مواد قندی در دهان یاری کند اما هنگام استفاده از ماسک شرایط کافی برای نوشیدن آب وجود ندارد.

به گزارش thehealthsite، راهکارهایی وجود دارد که با یاری آنها می توان از بروز بوی بد دهان در این شرایط جلوگیری کرد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است:

- لزوم رعایت بهداشت دهان: این احتمال وجود دارد که نحوه مسواک زدن به درستی انجام نگردد. مسواک زدن دوبار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان به طور منظم به کاهش بار باکتریایی در دهان یاری می نماید. همچنین استفاده از دهان شویه های ضد باکتری تا حدودی موثر است هرچند استفاده مداوم از آنها توصیه نمی گردد.

- توجه به نوع مواد غذایی مصرفی: مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، سیر، پیاز، قهوه یا غذای پرادویه موجب می گردد تا ترکیب گوگرد آزاد گردد که بوی نامطبوع دارد. بعضی از این سولفیدها تا 72 ساعت در جریان خون باقی می ماند و باعث بوی بد دهان می گردد. بنابراین توصیه می گردد این غذاها با لیمو، جعفری، سیب و هویج جایگزین گردد.

- از دهان نفس نکشید: بیشتر افراد شب ها از راه دهان تنفس می نمایند که باعث می گردد نیمه شب تشنه از خواب بیدار شوند. خشکی دهان نه تنها ناخوشایند است بلکه به طور بالقوه مضر است. ممکن است فرد دچار گلو درد، گرفتگی صدا، بروز اشکال در گفتار و بلع و حتی تغییر حس چشایی گردد. بنابراین توصیه می گردد تنفس از راه بینی را تمرین کنید.

- تاثیر بعضی داروها بر بوی بد دهان: داروهای مورد استفاده در درمان اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا، درد و گرفتگی عضلانی منجر به کاهش فراوری بزاق می گردد که خشکی دهان و بوی بد را به دنبال دارد و با رعایت نکات بهداشتی فوق می توان آن را کاهش داد.

مصرف دخانیات: در افراد سیگاری، حرارت دود سیگار دهان را خشک می نماید و همچنین بزاق را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث ایجاد بوی بد دهان می گردد.

- ابتلا به بعضی بیماریها: ابتلا به بیماری رفلاکس معده (GERD) موجب برگشت مقداری از مواد غذایی مصرفی یا اسید به دهان می گردد که می تواند به راحتی ایجاد بوی بد دهان را به همراه داشته باشد. همچنین در افرادی که دچار نارسایی شدید و مزمن کلیه هستند، ممکن است نفس فرد، بویی شبیه آمونیاک داشته باشد. در این موارد درمانِ علت اصلیِ بوی دهان که بیماری مزبور است با تشخیص و تجویز پزشک توصیه می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10351

به "نکاتی درباره استفاده طولانی از ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره استفاده طولانی از ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید