واحد های عملی دانشگاه ها به معنای واقعی اجرا نمی شوند

به گزارش جعبه مهر، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: واحد های عملی دروس دانشگاه ها به معنای واقعی اجرا نمی شوند و باید برای اصلاح آن برنامه ریزی گردد.

واحد های عملی دانشگاه ها به معنای واقعی اجرا نمی شوند

محمدعلی زارع چاهوکی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار، درباره افزایش دروس عملی دانشگاه ها اظهار کرد: در بحث فارغ التحصیلان دانشگاهی باید به این نتیجه برسیم که آن ها بعد از دانش آموختگی حتما بتوانند متناسب با احتیاج های جامعه عمل نمایند.

او اضافه نمود: مهارت دانشجویان بایستی متناسب با احتیاج های کشور شکل بگیرد. دروس دانشگاهی به دو صورت عملی و نظری طراحی شده است.

زارع چاهوکی توضیح داد: واحد های عملی دروس دانشگاهی به معنای واقعی اجرا نمی شوند، در صورتی که واحد های عملی ساز و کار خاصی دارند. برای مثال، واحد های عملی دروس دانشگاهی باید در دانشگاه ها، محیط کارخانه، کارگاه ها، عرصه های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی متناسب با رشته تحصیلی شکل بگیرند و اجرا شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: به علت کمبود امکانات و روی آوردن دانشگاه ها به سمت مسائل تئوریک واحد های عملی به درستی اجرا نمی شوند، وگرنه این موارد در سرفصل های دانشگاهی به صورت کامل ذکر شده اند و بایستی برای اصلاح آن ها برنامه ریزی گردد.

زارع چاهوکی گفت: در حوزه انجمن های علمی دانشجویی کوشش می کنیم تا خلاء نادیده گرفته شدن دروس عملی در سرفصل های دانشگاهی جبران شوند.

او اضافه نمود: برای مثال دوره های مهارتی از سوی انجمن های علمی دانشجویی طراحی خواهند شد و سپس برگزار می شوند. حتی افزون بر تمامی این موارد در دانشگاه تهران مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی را با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور طراحی کردیم و مجوز آن را گرفتیم تا بتوانیم دوره های مهارتی را متناسب با رشته های تخصصی دانشگاه ها برای دانشجویان برگزار کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران بیان نمود: این دوره های مهارتی متناسب با استاندارد های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور است.

لازم به ذکر است که مهارت آموزی راهی برای برطرف بیکاری در کشور است و اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن ها را به سمت آموزش های مهارتی یا حرفه آموزی راهنمایی کنیم.

با ورود هر فناوری به عرصه علمی کشور، فرصت های شغلی زیادی در کشور ایجاد می گردد؛ بنابراین باید به تقویت آموزش های مهارتی با رویکرد فناوری ها و مشاغل نو توجه کرد، یکی از سیاست های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی در این سازمان تامین شرایط و فعال سازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های مالی است.

به منظور حفظ و پویایی و هم گامی با رشد فناوری در دنیا، ایجاد و تقویت مهارت های مورد احتیاج این فناوری ها نه تنها لازم است بلکه ظرفیت های بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال فراهم می نماید؛ لذا مقاله حاضر با هدف آنالیز نقش آموزش های مهارتی در مشاغل نوین در عصر تکنولوژی در شرایط اقتصاد مقاومتی تهیه شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10881

به "واحد های عملی دانشگاه ها به معنای واقعی اجرا نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واحد های عملی دانشگاه ها به معنای واقعی اجرا نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید