پیام پمپئو درباره ایران که مورد تمسخر کاربران قرار گرفت

به گزارش جعبه مهر، پیام توییتری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که هیچ کشوری نمی تواند حق آمریکا برای فعال سازی تحریم های چندجانبه علیه ایران را متوقف کند، مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

پیام پمپئو درباره ایران که مورد تمسخر کاربران قرار گرفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، پیام اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره حق استفاده واشنگتن از مکانیسم ماشه علیرغم مخالفت تمامی کشورها مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

بنا بر گزارش شبکه روسی راشاتودی، پمپئو بامداد روز دوشنبه در صفحه توییتر خود در خصوص حق آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم های سازمان ملل علیه ایران نوشت: [...] اگر هرزمان، ایالات متحده به این باور برسد که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است، هیچ کشور دیگری نمی تواند توانمندی ما برای اسنپ بک (بازگرداندن سریع) آن تحریم های چندجانبه را متوقف کند.

بعد از شکست تحقیرآمیز قطعنامه بازبینی شده واشنگتن در رأی گیری روز جمعه هفته گذشته شورای امنیت و حمایت تنها کشور جمهوری دومینیکن، خشم مقام های آمریکایی را برانگیخت و در اظهارنظرات بعدی تأکید کردند که تمام تلاش خود را برای فعالسازی مکانیسم ماشه به کار خواهند گرفت.

پیام جدید وزیر خارجه آمریکا به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و مورد تمسخر کاربران اینترنتی قرار گرفت.

فرانکلین هریس کاربری در شبکه توییتر در واکنش به این پیام پمپئو نوشت: شما نمی توانید به توافقی که به صورت یکجانبه از آن خارج شدید، استناد کنید.

علیرغم آن که دولت ترامپ در سال 2018 به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و با این اقدام این توافق هسته ای چندجانبه را در معرض فروپاشی قرار داد اما با توزیع یادداشتی در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل مدعی است که همچنان عضوی از توافق محسوب می شود.

تعبیر پمپئو از واژه چندجانبه به همراه قصد وی برای نادیده دریافت هرگونه مخالف دیگر طرفین برجام (روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان)، واکنش منفی برخی مفسران را در فضای اینترنتی برانگیخته است.

نیکلاس گراسمن استادیار دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه ایلینوی در واکنش به این لفاظی اخیر پمپئو در صفحه توییتر نوشت: قطعاً دیگر کشورها می توانند توانمندی آمریکا برای تحمیل تحریم های چندجانبه را متوقف کنند. آمریکا می تواند تحریم هایی را وضع کند اما نمی تواند دیگران را وادار به چنین کاری بکند.

وی سپس این سؤال را عنوان کرد: این مفهوم چندجانبه است. یعنی وزیر خارجه ما این قدر نادان است؟

دنیل لاریسون مدیرمسئول ارشد مجله امریکن کانسروتیو نیز در پاسخ به این اظهارات پمپئو در پیامی نوشت که احتمالاً پمپئو در یادگیری معنی و مفهوم کلمه چندجانبه مشکل داشته است.

وی خطاب به پمپئو نوشت: می بینم که همچنان معنی چندجانبه (برای تو) نامفهوم است.

برخی نیز استدلال کردند که این دیپلمات ارشد آمریکا درکی از ماهیت متناقض بیانیه خود ندارد به طوریکه دن مورفی خبرنگار سابق بخش غرب آسیا و جنوب آسیا روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور توییت پمپئو را یکی از جاهلانه ترین عبارات تمامی دوران ها از نظر دیپلماتیک توصیف کرد.

مورفی در توییتر خود نوشت: حدس می زنم که بازی سرانجام این است که باقی جهان را بیش از هرزمانی منحرف کنی تا آزار و اذیت ها را بیشتر کنی.

وی تأکید کرد: اعلام حق یکجانبه آمریکا برای وادار کردن اتحادیه اروپا، چین و روسیه برای پیشبرد تلاش های ما علیرغم اراده اشان یک چیز ویژه است، حتی براین این آدم گردن کلفت.

برخلاف آن که بسیاری از مقام های بین المللی و حتی آمریکایی تأکید دارند که با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، واشنگتن حق فعال سازی مکانیسم ماشه را ندارد، واشنگتن همچنان در تلاش برای بازگرداندن تمامی تحریم های سازمان ملل علیه ایران است.

روز گذشته، آنتونی بلینکن مشاور جو بایدن در امور سیاست خارجی، این دیپلمات آمریکایی با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به مکانیسم ماشه با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، در پیامی توییتری نوشت: راهکار های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای شرکت کننده (اعضای برجام) است. کاخ سفید در (زمان) خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را سرانجام دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام قرار داد. عاقلانه خواهد بود که به توافقنامه ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7120

به "پیام پمپئو درباره ایران که مورد تمسخر کاربران قرار گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام پمپئو درباره ایران که مورد تمسخر کاربران قرار گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید