پیشرفت علمی و فناورانه کشور مبتنی بر دنیا بینی اسلامی

به گزارش جعبه مهر، عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی گفت: باید از همه علوم دنیا، زیرکانه استفاده کنیم و به علم روز، مجهز شویم ولی نسخه ای که برای کشورمان می پیچیم باید ملی باشد و در آن، شرایط دینی، ملی و اجتماعی مان ملحوظ شده باشد.

پیشرفت علمی و فناورانه کشور مبتنی بر دنیا بینی اسلامی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، مهدی گلشنی عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف گفت: سه دیدگاه درباره هدفِ کسب علم مطرح است. دیدگاهی قدیمی معتقد است کسب علم برای خود علم است. دیدگاه دیگر -که دیدگاه ادیان توحیدی است- معتقد است فعالیت علمی برای فهمیدن آثار صنع الهی در طبیعت و برآوردن نیازهای مشروع انسان ها و جوامع انسانی است؛ و دیدگاه آخر -که دیدگاه قرون نو، خصوصاً قرن بیستم است- معتقد است که تعقیب کار علمی برای منافع عملی و مادی آن است و نتیجه کاربرد علم، کسب قدرت و ثروت است. ترویج دیدگاه آخر -که دیدگاهی پوزیتیویست است- در جوامع اسلامی، پیامدهایی را با خود در پی داشته که از آنها می توان به علم زدگی فوق العاده در بعضی علمای مسلمان، از بین بردن هویت اصیل جوامع اسلامی، بی توجهی به معتقدات دینی و منحصر کردن حوزه دین به امور اخلاقی و اخروی اشاره نمود.

اکنون که الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، مرحله تدوین را پشت سر گذاشته و به زودی وارد مرحله اجرا می گردد و صحبت از برپایی تمدن اسلامی روزآمد است ضروری است به دلایل ظهور و افول تمدن درخشان اسلامی توجه گردد تا موانع رشد علم در کشور، رفع و زمینه برای پیشرفت واقعی همه جانبه فراهم گردد.

اول، ازآنجاکه توسعه غربی برای تکون تمدن انسانی پایا، امیدبخش نیست همان طور که در متن سند الگو اشاره شده است ضروری است تنونظری اساسی در برخوردمان با علوم طبیعت و علوم انسانی -که منشأ فرهنگ لازم برای رشد مطلوب علمی هستند- کنیم. پس در ابتدا باید عقب ماندگی خود را جبران کنیم و سپس با احیای معارف اسلامی، بشر را به سوی رفاه و خوشبختی سوق دهیم. ما تا زمانی که مقلد باشیم پیشرفت نخواهیم کرد و خود را از موهبت تمدن باشکوه اسلامی دور خواهیم کرد. ما باید ضمن استفاده از علم غربی، برنامه ای با شاخص ها و اولویت های ملی مان داشته باشیم و با عقل خودمان از دستاوردهای بشری استفاده کنیم. به عبارت دیگر، باید از همه علوم دنیا، زیرکانه استفاده کنیم و به علم روز، مجهز شویم ولی نسخه ای که برای کشورمان می پیچیم باید ملی باشد و در آن، شرایط دینی، ملی و اجتماعی مان ملحوظ شده باشد. این امر، مستلزم حرکت جهادگونه جامعه علمی ایران و عزم قوی مسئولان کشور است.

دوم، تقویت حس خودباوری در جوانان و زوال عقده حقارت نسبت به غرب، همراه با حاکم کردن دنیا بینی اسلامی در محیط های علمی و برنامه ریزی مدبرانه برای پیشرفت واقعی کشور، تضمین کننده اعتلای همه جانبه جامعه اسلامی ما خواهد بود. بنابراین باید پیشرفت علمی و فناورانه خود را تحت حاکمیت دنیا بینی اسلامی قرار دهیم و با الهام گیری از آن در جهت برپایی تمدن اسلامی روزآمد برنامه ریزی کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11141

به "پیشرفت علمی و فناورانه کشور مبتنی بر دنیا بینی اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت علمی و فناورانه کشور مبتنی بر دنیا بینی اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید