چرا صنایع دستی کردستان فروش خوب ندارد؟
به گزارش جعبه مهر، مسئولان بخش های مختلف استان کردستان تاکید دارند با توجه به قیمت بالای صنایع دستی این استان، امکان رقابت در بازار برای این کالاها کم گردیده و ضروری است این قیمت ها به سمت رقابتی شدن برود.

به گزارش خبرنگاران، با حضور مدیر اجرایی طرح مشاغل جهاد دانشگاهی، رئیس اداره اشتغال ادره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان، نشست فرصت ها و تهدیدهای صنایع دستی کردستان برگزار گردید.
اسعد ساعد پناه، معاون صنایع دستی استان کردستان در این نشست اظهار کرد: صنایع دستی کردستان یک برند است ولی متاسفانه صنعت گران این مهم را یاد ندریافتد که محصول خود را چگونه به فروش برسانند.
معاون صنایع دستی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه کردستان از دیر باز تا کنون مهد فراوری صنایع دستی به ویژه صنایع چوبی بوده است، مطرح نمود: صنعت گران کردستان با توجه به اینکه کار دست انجام می دهند قیمت کالاهای آنها بالا است.
وی در ادامه اضافه کرد: صنعت گران اگر میخواهند کالای فراوری خود را بفروش برسانند باید قیمت کالا را پایین بیاورند تا از قطار اقتصادی جامعه به جا نمانند.
ساعد پناه با بیان این مهم که باید به صنعت گر اعتماد داده گردد، گفت: صنعت گران استان کردستان از قشر بی سواد یا کم سواد جامعه هستند و این مهم می طلبد که وب سایت های(IT) که در راستای فروش اجناس فعالیت می نمایند اعتماد را به صنعت گران بدهند.
معاون صنایع دستی کردستان با اشاره به اینکه صنعت گران این ذهنیت را که نمایشگاه صندلی فروش اجناس است را باید پاک نمایند، اظهار کرد: نمایشگاه های سراسری صرف فروش اجناس نیست بلکه معرفی کالا و دریافت سفارش است.
ساعد پناه در سرانجام یادآور شد: صنعت گران این دیار شناخت کافی در مورد بازار فروش ندارند و باید توسط کارشناسانی همچون مدیر عامل وب سایت خرید و فروش آموزش داده شوند.
لزوم آشنایی با زبان و تفکر صنعت گران
در ادامه این نشست نجم الدین طوتنی، رئیس اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: پشتیبان ها در بحث اشتغال زایی قابل اهمیت هستند چون آنها با تفکر و زبان صنعت گران آشنا هستند.
وی با بیان این مهم که در کردستان پشتیبانان قوی در زمینه صنایع دستی وجود دارد، بیان نمود: مارکت های کشوری باید در زمینه صنایع دستی پشتیبانان های این استان را شناسایی نمایند و با آنها فعالیت مستمری داشته باشند.
رئیس اداره اشتغال اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی استان بیان نمود: برگزاری چنین جلساتی می تواند در آنالیز اوضاع صنایع دستی استان و اشتغال تاثیر گذار باشد و امیدوارم این نشست ها و بازدیدها در آینده ادامه داشته باشد.
استقبال از طرح توسعه مشاغل خانگی
مجید آوج، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه طرح مشاغل خانگی در استان کردستان بالغ بر 11 ماه است که فعالیت خود را شروع نموده است، گفت: امروزه کلیه جامعه دغدغه اشتغال و بیکاری را دارند و اجرایی این طرح می تواند آمار بیکاری را تاحدودی کاهش دهد.
وی با بیان این مهم که ادارات مربوطه خصوصا مدیریت و کارشناسان اداره کل کار همکاری خوبی با اجرای این طرح داشته اند، ذکر کرد: استان کردستان در اجرای طرح نوین اشتغال خانگی 2600 نفر سهمیه داشته است که با استقبال خوبی که مردم نسبت به این طرح داشتند، تعداد ثبت نامی ها در سامانه به 4164 نفر رسید.
آوج ضمن اشاره به اینکه فاز دوم این طرح شروع گردیده است، مطرح نمود: جهاددانشگاهی با تمام توان بعد از اتمام فاز دوم(آموزش) به اجرای فاز سوم که بخش اتصال به بازار و مهمترین بخش این طرح است حرکت خواهد نمود.
مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در این نشست گفت: در بین 13 رشته انتخابی شش رشته آن مربوط به بحث صنایع دستی است و این مهم نشانه اهمیت صنایع دستی در این استان است.
لزوم کاهش قیمت محصولات
در سرانجام نیز سعید عباسی بنی، مدیر عامل یک شرکت خصوصی به سابقه این شرکت اشاره و اظهار کرد: امروزه ما شبکه ای ساخته ایم که 300 فراوری نماینده و کارگاه به آن وصل هستند و بیشتر از 2000 کالا در آن عرضه می گردد.
این کارآفرین جوان که خود تحصیل نموده صنایع دستی است در ادامه گفت: این شرکت از این طریق کالاهای صنعتگران را به فروش می رساند و به برندهای جهانی متصل می نماید.
وی در ادامه اضافه کرد: بعضی از کالاهایی که توسط صنعتگران کردستانی ارائه می شوند بسیار گران هستند و بازار فروش برای آنها سخت است و بر همین اساس باید از قیمت خود بکاهند.
عباسی اعلام کرد: بیشتر صنعت گران بازار فروش را نمی شناسند و بر همین اساس مشاهده می کنیم اثری خاص از یک هنرمند سالها در گوشه ای باقی می ماند و این یک ایراد است.
منبع: خبرگزاری ایسناجعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما