چین طرف مورد اعتماد افغانستان، پاکستان و طالبان در مذاکرات صلح است

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران: کارشناسان افغان بر این باورند که با توجه به عملکرد و نیازهای مالی چین، پکن می تواند طرف مورد اعتماد افغانستان، پاکستان و گروه طالبان در مذاکرات صلح باشد.

چین طرف مورد اعتماد افغانستان، پاکستان و طالبان در مذاکرات صلح است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بعضی کارشناسان افغانستان بر این باورند که تردیدی وجود ندارد که اشرف غنی هم در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و هم در زمان تصدی حکومت، همواره گفته است که صلح برایش در اولویت است و اگر صلح در افغانستان به وجود نیاید هر چقدر هم که به این کشور یاری گردد بی نتیجه خواهد بود.

به باور این عده از کارشناسان افغان از همین رو، اشرف غنی کوشش های خود برای صلح را در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی شروع نمود. در این راستا سفر رئیس جمهور افغانستان به چین شروع راه به حساب می آمد.

دولت چین نه اکنون بلکه حتی پیش از انتخابات نیز برای یاری به استقرار صلح در افغانستان ابراز علاقه نموده بود. بنابراین حضور چین در این روند می تواند عاملی باشد برای حتمی سازی صلح زیرا به باور سیاسیون نزدیک به تیم رهبری افغانستان اولا پکن بر حکومت پاکستان نفوذ زیادی دارد و دوم این که چین منافع مالی زیادی در افغانستان دارد و می تواند پروژه های فراوانی اجرا کند. همچنین فعالیت مالی چین در افغانستان، فضای اعتماد برای پاکستان هم به وجود می آورد تا یقین کند که در کنار چین به منافع مشترک خود خواهد رسید.

یکی از کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان بر این باور است که اراده سیاسی برای صلح به این دلیل وجود نداشت که حکومت افغانستان افرادی را که برای صلح با طالبان برگزیده بود، خود مشکل داشتند. آن ها عملا با طالبان جنگیده اند و این ممکن نیست که کسی که به طور مستقیم با فردی دشمنی دارد بتواند میزبان صلح با او باشد. پس اگر دولت افغانستان به راستی می خواهد روند صلح به نتیجه برسد باید افراد مناسب برای آن معین نماید.

بعضی دیگر از کارشناسان افغان نیز معتقدند: چین خود نیز از تروریسم و افراط گرایی در هراس است، در این اواخر در سین کیانگ و ارومچی مسائل امنیتی زیادی داشته است، بنابراین چین تمایل دارد تا پاکستان را به وسیله یک دیپلماسی منطقه ای مجبور و زمینه را برای فعالیت های مالی خود فراهم سازد.

در این میان عبدالحکیم مجاهد عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید: تاجایی که من اطلاع دارم در زمان حکومت امارت اسلامی، روابط چین با طالبان بسیار نیک و نزدیک بود، لذا طالبان هم می تواند به چین اعتماد کند و بر سر یک میز با حکومت افغانستان بنشیند. علت این که تاکنون گفت وگوهای صلح به نتیجه نرسیده این است که فضای اعتماد و عنصری که صلح عادلانه را تحقق بخشد وجود نداشت، اما حالا که چین وارد روند صلح می گردد، می تواند ضامن قوی برای صلح باشد و افراد مسلح هم می توانند به او اعتماد نمایند و مطمئن شوند که وعده هایی که در جریان گفت وگو از سوی طرفین داده می گردد، چین می تواند این وعده ها را در میدان عمل پیاده کند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3807

به "چین طرف مورد اعتماد افغانستان، پاکستان و طالبان در مذاکرات صلح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین طرف مورد اعتماد افغانستان، پاکستان و طالبان در مذاکرات صلح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید