کاهش 18 متری عمق دریای خزر تا سرانجام قرن

به گزارش جعبه مهر، بسیاری از مهم ترین گستره های ماهیگیری در خزر شمالی از بین خواهد رفت. کل نواحی ساحلی دریای خزر خشک خواهد شد و تمام منابع ساحلی و تمام بنادر به خطر خواهند افتاد.

کاهش 18 متری عمق دریای خزر تا سرانجام قرن

فک خزری، پستاندار در معرض خطری که فقط در دریای خزر یافت می گردد

محققان هشدار دادند افزایش دما می تواند باعث کاهش وسعت دریای خزر، طی دهه های آینده گردد و اثرات مخربی برای مردم محلی و حیات وحش داشته باشد. دریای خزر، عظیم ترین گستره آبی محصور در خشکی در دنیا است که بین اروپا و آسیا قرار گرفته است و کشور های آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان آن را احاطه نموده اند.

عمق آب دریای خزر بر اثر فعالیت های انسان مثل آبیاری ها و الگو های طبیعی اقلیمی که بر بارندگی در این منطقه اثرات دوره ای داشته است، طی سده گذشته تغییر نموده است. اما محققان هشدار دادند افزایش دما می تواند میزان تبخیر دریای خزر را افزایش دهد و در نتیجه باعث کاهش عمق آب در درازمدت گردد.

طبق تحقیقی که در سال 2019 انتشار یافته، بر اساس آنکه میزان انتشار گاز های گل خانه ای در آینده چگونه باشد، عمق آب دریای خزر از سال 2020 تا سرانجام این قرن ممکن است 9 تا 18 متر کاهش یابد. طبق این تحقیق اگر عمق آب، 9 متر کاهش یابد وسعت این دریا 23 درصد کاهش می یابد، ولی اگر کاهش عمق به 19 متر برسد، وسعت دریا 34 درصد کاهش می یابد.

محققان اکنون با انتشار اظهارنظر جدیدی در نشریه کامیونیکیشن اِرت اند اینوارِمنت ارتباطات سیاره زمین و محیط زیست، چگونگی اثرگذاری این کاهش وسعت بر مردم محلی، حیات وحش و تنش های سیاسی این منطقه را آنالیز نموده اند.

دکتر فرانک وسلینگ، یکی از نویسندگان این آنالیز و محقق ارشد تنوع زیستی دریایی در موزه و پژوهشگاه ناتورالیس واقع در شهر لایدن کشور هلند، در مصاحبه ای گفت: پرسیدیم این رویداد چه تبعاتی خواهد داشت؟ اگر آن پیش بینی ها درست باشد، به ویژه برای مردمی که در این منطقه زندگی می نمایند پیامد های سنگینی خواهد داشت.

بر اساس این مقاله جدید، اگر عمق آب به میزان پیش بینی شده کاهش یابد گستره های ماهیگیری کاهش می یابد و امکانات آبزی پروری از بین می رود.

دکتر وسلینگ اضافه نمود: بسیاری از مهم ترین گستره های ماهیگیری در خزر شمالی از بین خواهد رفت. کل نواحی ساحلی دریای خزر خشک خواهد شد و تمام منابع ساحلی و تمام بنادر به خطر خواهند افتاد.

او اضافه نمود کاهش عمق آب می تواند زیست بوم منحصر به فرد حوضه آبریز خزر را نیز به خطر اندازد. فک خزری، پستاندار در معرض خطری که فقط در دریای خزر یافت می گردد و بچه های خود را در یخ زار های شمال حوضه آبریز این دریا در زمستان ها پرورش می دهد، یکی از گونه هایی است که با خطر بسیار زیادی روبرو است.

دکتر وسلینگ می گوید: بسیاری از گونه های منحصر به فرد دریای خزر که هم اکنون به خطر افتاده اند، با خطر بسیار بیشتری روبرو خواهند شد.

گفتنی است که به گفته محققان، هنوز در خصوص میزان کاهش یافتن وسعت دریای خزر تردید هایی وجود دارد. نویسندگان پژوهشِ انتشار یافته در سال 2019 گفته بودند که با نتایج تحقیق آنها، باید محتاطانه برخورد کرد، زیرا الگو های مورد استفاده آن ها در پیش بینی ها، دارای محدودیت هایی بوده است و سبب شده میزان تبخیر های آینده را بیش از حد برآورد نمایند.

نویسندگان مقاله جدید، خواستار تحقیقات بیشتر در خصوص چگونگی اثرگذاری بحران اقلیم بر عمق دریاچه ها و دریا های درون خشکی در آینده شده اند. در این مقاله آمده است بحث ما این است که در پژوهش های ممتاز بین المللی، به موضوع کاهش عمق دریاچه ها و دریا های درون خشکی، چنان که باید پرداخته نشده است.

کاهش عمق دریاچه ها اثرات محیط زیستی، مالی و سیاسی مخربی خواهد داشت و برای آنکه بتوان راهبرد های مقابله ای و انطباقی فرامرزی را به طور هماهنگ تدوین و اجرا کرد، وجود گروهی برای اقدام دنیای، ضرورتی مبرم است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8728

به "کاهش 18 متری عمق دریای خزر تا سرانجام قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 18 متری عمق دریای خزر تا سرانجام قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید