کشف نواحی ژنومی جدیدی که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند

به گزارش جعبه مهر، یکی از پژوهشگران دانشگاه ایندیانا در آنالیز جدید خود، نواحی ژنومی جدیدی را شناسایی نموده که در بروز سرطان پوست نقش دارند.

کشف نواحی ژنومی جدیدی که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه ایندیانا، یک پژوهشگر حوزه سرطان پیروز شده تا هشت ناحیه ژنومی جدید را شناسایی کند که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند.

دکتر جیالی هان(Jiali Han)، پژوهشگر دانشگاه ایندیانا(IU) در آنالیز های خود، هشت ناحیه جدید را در ژنوم شناسایی نموده که مستعد ابتلا به یکی از انواع سرطان پوست موسوم به کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) هستند.

پژوهشگران پیش از این، 14 ناحیه را شناسایی نموده بودند که خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها بیشتر است. این پژوهش جدید علاوه بر تایید نتایج پیشین، هشت ناحیه ژنومی جدید نیز به آنها اضافه کرد و تعداد کلی نواحی در معرض خطر را به 22 رساند.

هان گفت: این پژوهش، بزرگترین پژوهش مرتبط با ژنتیک برای آنالیز کارسینوم سلول سنگفرشی است. پژوهش بینارشته ای ما می تواند با روشن کردن زیست شناسی و رابطه علت و معلولی کارسینوم سلول سنگفرشی، بعضی از ژن های مهم را تایید کند و به شناسایی ژن هایی بپردازد که در بروز این سرطان خاص نقش دارند.

یافته های این پژوهش تایید کرد که ژن های رنگدانه می توانند ژن مستعد سرطان پوست نیز باشند اما در این آنالیز، مسیرهای مولکولی دیگری نیز شناسایی شد.

هان ادامه داد: می توان گفت که بعضی اشتراک های ژنتیکی میان کارسینوم سلول سنگفرشی، سرطان سلول پایه ای(BCC) و ملانوما وجود دارد اما ما دریافتیم که بعضی از ژنها به طور خاص در بروز کارسینوم سلول سنگفرشی نقش دارند.

کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه ای، با نام سرطان های پوستی غیر ملانوما نیز شناخته می شوند. هر دو مورد معمولا به درمان پاسخ می دهند و به ندرت به قسمت های دیگری از بدن گسترش می یابند. ملانوما، نوع تهاجمی تری از سرطان پوست است و اگر به موقع تشخیص داده نگردد، می تواند به قسمت های دیگری از بدن نیز برسد.

هان و همکارانش برای شناسایی نواحی بیشتری که در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند، به پژوهش های خود ادامه می دهند. این پژوهش نشان می دهد که حتی با وجود شناسایی 22 ناحیه ژنومی، تنها 8.5 درصد خطر توارث کارسینوم سلول سنگفرشی شرح داده می گردد.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4796

به "کشف نواحی ژنومی جدیدی که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نواحی ژنومی جدیدی که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید