کنار کشیدن شرکت های واسط و پشتیبان با شروع تحریم ها

به گزارش جعبه مهر، مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به اثرگذاری تحریم ها بر بخش پژوهش دانشگاه، اظهار کرد: نیازمند تجهیزات بسیاری هستیم که عمدتاً مشمول خرید ارزی هستند. این در حالی است که در بحث گارانتی ها، خدمات پس از فروش و تعمیرات هم مشکلاتی پیش آمده و شرکت هایی که قرارداد پشتیبانی از تجهیزات و ارائه خدمات و نیز وارد کردن تجهیزات را برعهده داشتند، با جدی شدن تحریم ها کنار کشیده اند.

کنار کشیدن شرکت های واسط و پشتیبان با شروع تحریم ها

حسن بشیری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با بیان اینکه دانشگاه صنعتی همدان مطابق با تقسیم بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح دانشگاه های استانی/منطقه ­ای قرار گرفته است، تمرکز این دانشگاه را بر حل مسائل صنعتی استان دانست و گفت: در همین راستا اعضای هیئت علمی را تشویق می کنیم که با صنایع داخل استان در ارتباط باشند.

وی برخی همکاری های صنعتی مؤثر این دانشگاه را حوزه معادن، همکاری با وزارت دفاع، همکاری با شرکت توزیع نیروی برق استان بیان کرد و افزود: طرح آمایش صنعتی استان همدان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان ارائه شده و در آن کلیه اطلاعات صنایع استان از جمله مسائل و ظرفیت های صنایع قابل بازیابی خواهد بود.

وی تشریح کرد: با توجه به ظرفیت استان همدان در معادن، رشته مهندسی معدن در این دانشگاه ارتباطات موثری با معادن استان و منطقه آغاز نموده است که در همین راستا، سال گذشته نیز کنگره ملی معدن در دانشگاه صنعتی همدان برگزار گردید.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان افزود: همچنین گروه مهندسی مواد این دانشگاه، موفق به تعریف پروژه­ های صنعتی به ویژه با وزارت دفاع، در طیفی از 20 تا 700 میلیون تومان، شده است که طبیعتا دانشجویان تحصیلات تکمیلی به همراه اعضای هیأت علمی در انجام این پروژه ها مشارکت دارند.

بشیری در همین زمینه از همکاری دانشگاه با شرکت توزیع نیروی برق استان اطلاع داد و اظهار کرد: با توجه به وجود رشته مهندسی برق در این دانشگاه، ارتباط بسیار خوبی با شرکت توزیع نیروی برق استان برقرار شده و به طور میانگین هر سال یک پروژه صنعتی برای این شرکت از سوی دانشگاه انجام می­ گیرد.

وی با بیان اینکه کار را به سمتی پیش برده ایم که تمرکزمان بر حل مسائل منطقه ای و استانی بیشتر باشد، به طرح آمایش صنعتی استان همدان اشاره نمود و شرح داد: اگرچه گزارشی از شرایط وضع موجود در سازمان صنعت و معدن هر استانی موجود است، با این حال بنا داریم تا در طرح فوق ظرفیت ها، مسائل و محصولات صنایع استان را در قالب ابزارهایی به تصویر کشیده و سامانه هایی را طراحی کنیم که در آن کلیه اطلاعات مورد احتیاج قابل بازیابی باشد.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان یادآور شد: این طرح هم اکنون در قالب پروپوزال به سازمان برنامه ریزی استان ارئه شده و چنان چه اعتبار آن تأمین گردد، عملیاتی خواهد شد.

همکاری دانشگاه با پارک علم و فناوری همدان در برگزاری ایده پارک

بشیری ارتباط بسیار نزدیک دانشگاه با پارک علم و فناوری استان همدان به عنوان متولی فناوری را یکی دیگر از فرصت­ های دانشگاه برشمرد و یادآور شد: با همکاری این پارک، رویدادهای استارت­آپی ایده پارک در بخش­ های مختلفی همچون فناوری اطلاعات، اپلیکیشن موبایل، سلامت و مهندسی پزشکی، صنایع غذایی و گردشگری برگزار گردیده است.

وی همچنین به برگزاری ماراتن برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل هگمتانه در سال 96 اشاره و اظهار کرد: طی این ماراتن تیم­ های دانشجویان 48 ساعت قرنطینه شده، یک اپلیکیشن موبایل برای چالش مطرح شده طراحی و اجرا کردند. در سرانجام این ماراتن که با همکاری بنیاد نخبگان استان و دانشگاه بوعلی سینا برگزار گردید، چهار نفر نخست جذب یک شرکت حوزه برنامه نویسی و عملاً مشغول به کار شدند.

کنار کشیدن شرکت های واسط و پشتیبان با آغاز تحریم ها

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان ضمن اشاره به اثرگذاری تحریم ها بر بخش پژوهش دانشگاه، شرح داد: 12 سال از تأسیس دانشگاه صنعتی همدان می گذرد که طی این سال ها بخشی از آزمایشگاه ها تجهیز شده، در حالی که بخشی دیگر در حال تجهیز است و با وجود مبالغ کمی که برای تجهیز آزمایشگاه­ ها اختصاص می­ یابد، تجهیز آزمایشگاه­ ها به ویژه آزمایشگاه­ های تحقیقاتی در دانشگاه به کندی پیش می­رود.

وی گفت: از جمله آن که آزمایشگاه مرکزی ما، که سه سال پیش تأسیس شده، احتیاجمند تجهیزات بسیاری است که عمدتاً مشمول خرید ارزی هستند. این در حالی است که در بحث گارانتی ها، خدمات پس از فروش و تعمیرات هم مسائلی پیش آمده و شرکت هایی که قرارداد پشتیبانی از تجهیزات و ارائه خدمات و نیز وارد کردن تجهیزات را بر عهده داشتند، با جدی شدن تحریم ها کنار کشیده اند.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان سپس به ذکر یک مثال در همین زمینه پرداخت و تشریح کرد: در سال 1389، یک بازوی رباتیک برای آزمایشگاه رباتیک به وسیله یک شرکت واردنماینده تجهیزات آزمایشگاهی از کشور آلمان خریداری شد.

بشیری ادامه داد: این شرکت وظیفه نصب، راه­ اندازی و ارائه خدمات پس از فروش محصول را بر عهده داشت که متأسفانه پس از مدتی از راه­ اندازی، به دلایلی این بازو از کار افتاد؛ ما با شرکت اصلی در آلمان مکاتبه کردیم و آن ها واریز هزینه رفت و برگشت و هزینه اولیه­ ای معادل با پنج هزار یورو را برای اعزام کارشناس و آنالیز ایراد دستگاه مطالبه کردند که طبیعتاً هزینه زیادی را بر دانشگاه تحمیل می کرد.

وی شرح داد: بازوی رباتیک در واقع یک بازوی آزمایشگاهی است که در آموزش دروس عملی به دانشجویان مهندسی رباتیک به کار می رود و بدین وسیله آن ها می توانند چگونگی حرکت، درجه آزادی و عملکرد یک بازوی رباتیک را که عمدتاً در صنایع خودروسازی و کارخانه­ های فراوری صنعتی به کار می­رود، مشاهده نمایند.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: در نهایت یکی از همکاران ما، آقای مهندس دارابی، با کوشش بسیار و هدف­گذاری بر حل مشکل این بازو، موفق شد با مبلغی زیر یک میلیون تومان مشکل این وسیله را رفع نموده و آن را به طور موفقیت آمیز راه اندازی کند.

بشیری در سرانجام این بخش از سخنان خود، اشاره نمود: به هر صورت می توان گفت مواد اولیه مورد احتیاج دانشگاه، کم و بیش تهیه می گردد اما چون در رشته هایی همچون مهندسی شیمی، مهندسی مواد و معدن نیز احتیاجمند مواد اولیه هستیم، دانشگاه در این خصوص با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم­ ها به نوعی با فشارهای مالی روبه روست.

ابلاغ تنها 37 درصد از کل بودجه دانشگاه

وی با اعلام اینکه تاکنون تنها 37 درصد از کل بودجه دانشگاه ابلاغ شده، توضیح داد: عمده این مبلغ صرف هزینه های جاری و حقوق پرسنل می گردد؛ این در حالی است که رئیس دانشگاه نگاه ویژه ای به امور پژوهشی دارد با این حال این مبالغ در حدی است که امورات جاری ما بگذرد.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان افزود: در خوش بینانه ترین حالت، ابلاغ بودجه تا سرانجام سال به 70 درصد می رسد، در حالی که هزینه های مشمول ارز از مهر ماه تاکنون سه برابر شده است.

همکاری عضو هیئت علمی دانشگاه با برنده نوبلِ شیمی

بشیری ذیل همکاری های بین المللی این دانشگاه، به همکاری استاد رضایی والا با برنده نوبل شیمیِ سال گذشته اشاره نمود و افزود: آخرین حضور اساتید در فرصت مطالعاتی تابستان سال گذشته رخ داده و در حال حاضر اساتید به علت شرایط اقتصادی فرصت حضور در کنفرانس های بین المللی را پیدا نمی نمایند.

راه اندازی کانون شکوفایی و نوآوری/ تمایل دانشگاه های لرستان و قم به خریداری سامانه خوابگاهی

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان در بخشی دیگر از سخنان خود از راه اندازی کانون شکوفایی و نوآوری در این دانشگاه با همکاری پارک علم و فناوری همدان اطلاع داد و تشریح کرد: در این کانون طرح ها و ایده های دانشجویی مورد حمایت قرار گرفته و روال کار به این شکل است که دانشجویان از مشاوره اعضای هیئت علمی، حمایت مالی تا سقف 2 میلیون تومان، محل استقرار، اینترنت و خدمات مشاوره ای بهره مند می شوند تا ایده خود را رشد دهند.

بشیری ادامه داد: آن ها در صورت خروج از کانون، در مراکز رشد پارک علم و فناوری همدان مستقر می شوند که تاکنون نیز دو تا سه طرح تجاری سازی شده اند.

وی در همین خصوص به دو طرح سامانه خوابگاهی و سامانه کارآموزی اشاره نمود و شرح داد: در سامانه کارآموزی که به صورت پایلوت در دانشگاه ما در حال اجرایی شدن است صفر تا صد فرایند کارآموزی به وسیله این سامانه برای ذی­نفعان کارآموزی (دانشجو، استاد درس، واحدهای صنعتی متقاضی کارآموزی، آموزش، دفتر ارتباط با صنعت) قابل پیگیری و انجام خواهد بود.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان گفت: محل های کارآموزی به همراه تصاویر و شرحاتی از آن ها در این سامانه معرفی شده و نمونه گزارش های منتخب سال های گذشته دانشجویان قابل مشاهده خواهد بود؛ بدین ترتیب پانلی در اختیار دانشجو، واحد صنعتی و استاد درس قرار خواهد گرفت تا هر یک فرایند ثبت و اتمام کارآموزی دانشجو را دنبال نمایند.

وی یادآور شد: در بخش کارآموزی تا کنون ارتباطات بسیار موثری با واحدهای صنعتی استان مانند نیروگاه مفتح در همدان و دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی داشته­ ایم. دانشجویان کارآموز ما در واحدهای صنعتی بسیار خوش درخشیده­ اند و این موضوع اقبال بیشتری را برای پذیرش بیشتر دانشجویان کارآموز به همراه داشته است.

بشیری سامانه خوابگاهی را نیز طرحی دارای ظرفیت بازاریابی معرفی کرد و گفت: در این سامانه عکس از اتاق خوابگاه­ ها، درجه بندی اتاق های گوناگون از لحاظ امکانات، هزینه ها و ... مستندسازی شده و نیز امکان انتخاب هم اتاقی و همچنین حضور و غیاب اینترنتی دانشجویان از سوی مسئول خوابگاه فراهم شده که تاکنون نیز دانشگاه لرستان و قم مایل برای خریداری این سامانه ابراز علاقه نموده­ اند.

پیاده سازی طرح مدرسه اشتغال دانشگاه شریف در دانشگاه

وی مهم ترین طرح مهارت افزایی این دانشگاه را پیاده سازی طرح مدرسه اشتغال با همکاری دانشگاه صنعتی شریف عنوان و اظهار کرد: در این مدرسه در سطوح مختلفی از جمله جشنواره اشتغال (یک ماه) و مدرسه اشتغال (6 تا 9 ماه)، دوره های استعدادیابی، خودشناسی و روان شناسی کسب و کار به عنوان ابعاد این طرح برای متقاضیان برگزار می­ گردد. این در حالی است که یک پای کار صنایع هستند و بخشی از آموزش ها در محل­ های صنعتی انجام خواهد گرفت.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان در سرانجام افزود: با طرح این موضوع، معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با توجه به اهمیت مهارت افزایی در دانشگاه ها قول حمایت داده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 731

به "کنار کشیدن شرکت های واسط و پشتیبان با شروع تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنار کشیدن شرکت های واسط و پشتیبان با شروع تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید