گونه ای تازه از بندپایان در غار دانیال و یک حشره میکروسکوپی در غار مغان کشف شد

به گزارش جعبه مهر، ایلنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، گونه ای نو از بندپایان در غار دانیال و یک حشره میکروسکوپی در غار مغان کشف شد.

گونه ای تازه از بندپایان در غار دانیال و یک حشره میکروسکوپی در غار مغان کشف شد

در مطالعه ای که روی شناسایی جمعیت بندپایان میکروسکوپی از غار دانیال استان مازندران انجام شد، گونه ای تازه از بندپایان با نام plutomurus danialensis شناسایی شد. این در حالی است که یک حشره میکروسکوپی دیگر نیز به وسیله غارشناسان در غار مغان خراسان کشف شد.

غار دانیال در استان مازندران یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران محسوب می گردد. غار مغان خراسان نیز یکی از قدیمی ترین غارهای ایران است که هم اکنون دو گونه جانوری تازه در این غارها کشف شده که تنها زیستگاه این حشرات در دنیا این دو غار محسوب می گردد.

جواد نظام دوست عضو انجمن غار و غارشناسی ایران گفت: این اکتشاف و مطالعه به وسیله تیم غارشناسی باشگاه تخصصی کاوشگران مشهد و با مدیریت دکتر محمود مهرافروز و با همکاری اساتید دانشگاه پاول جوزف شافاریک کشور اسلواکی و دانشگاه ایلیای گرجستان بر روی این غار انجام گرفت.

او گفت: این گونه تازه و منحصر بفرد در دنیا، گونه ای نادر از بندپایان است که هم اکنون در غار دانیال ایران یافت شده و با نام علمی plutomurus danialensis که برگرفته از نام خود غار دانیال است، در مجله معتبر علمی Zootaxa 2024 به چاپ رسیده است.

نظام دوست بعلاوه در رابطه با کشف گونه تازه جانوری در غار مغان خراسان نیز اضافه نمود: یک حشره میکروسکوپی به وسیله متخصصان غارنوردی و غارشناسی باشگاه تخصصی کاوشگران غار مغان کشف شد. این حشره میکروسکوپی نیز یکی از گونه های جانوری است که تنها زیستگاه آن در غار مغان خراسان یکی از قدیمی ترین غار های ایران است.

منبع: همگردی
انتشار: 12 تیر 1403 بروزرسانی: 12 تیر 1403 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11407

به "گونه ای تازه از بندپایان در غار دانیال و یک حشره میکروسکوپی در غار مغان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گونه ای تازه از بندپایان در غار دانیال و یک حشره میکروسکوپی در غار مغان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید