ییلاق ماهنشان از زیباترین منطقه ها زنجان است

به گزارش جعبه مهر، میراث آریا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، ییلاق ماهنشان از زیباترین منطقه ها زنجان است.

ییلاق ماهنشان از زیباترین منطقه ها زنجان است

روستای علم کندی و منطقه قارقالان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی ماهنشان بشمار می رود. روستای علم کندی در شهرستان ماهنشان در هفته گردشگری با کسب بالاترین امتیاز در سال 99 به نام برترین روستای گردشگرپذیر انتخاب شد. منطقه قارقالان در روستای علم کندی از توابع شهرستان ماهنشان که یک طبیعت بکر و همیشه بهاری و آرام با کوه ها و دامنه های سرسبز و برفی که دارد چشم هر بیننده ای را خیره خود می نماید.

همانطور که از نام این منطقه کوهستانی آشکار است، بخاطر ارتفاع زیاد (تقریباً 3هزار متری) بیش از نیمی از سال در آن برف وجود دارد و مملو از برف هایی است که بصورت یخچال در این منطقه مانده اند. در اینجا بهار با آب شدن برف ها در خرداد شروع می گردد و در اوایل تابستان منطقه را زیبا می نماید. ییلاقات علم کندی از آثار ثبت شده است. قارقالان سرزمین ریواس هم بشمار می رود.

در قارقالان بهار در اواخر اردیبهشت شروع می گردد و در اواخر بهار و در اوایل تابستان منطقه، منظره ها بسیار زیبایی را می سازد که چشم هر بیننده را به سوی خود جلب می نماید. براساس متن ییلاق ماهنشان از زیباترین منطقه ها زنجان است باید بدانید که جهت روستای علم کندی تا پای کوه قارقالان جزو زیباترین و بکرترین منطقه ها استان زنجان است. جویبارها و سرسبزی خاص این جهت، بسیار آرامش بخش و مناسب برای پیاده روی است. غارهایی با ارتفاع نامعلوم، چشمه هایی با آب سرد و شیرین از منظره ها زیبای این جهت است.

قارقالان مراتع فوق العاده ای برای دام ها در فصل تابستان است و بخاطر همین غنای مراتع، محصولات لبنی عالی دارد و بخاطر همین مراتعش، هرساله تابستان ها چندین روستا از روستاهای شهرستان های ماهنشان، هشترود و میانه برای چرای دام هایشان به اینجا می آیند و تابستان را در اینجا می مانند در واقع این روستاها، زندگی نیمه کوچ نشینی دارند و بعضی از آنها 20 روز در راهند تا به قارقالان برسند.

هر یک از این روستاها سهمیه ای از نظر تعداد دام هایش دارد چند هزار دام در تابستان در این منطقه ها به چرا مشغولند و چوپانانی که بانواهای سنتی خودصدای دلنشینی را در منطقه سر می دهند که گوش انسان خسته از مدرنیسم را به آرامش دعوت می نماید در ییلاق چوپانان پشم قوچ و میش عظیمتر از یک سال را در اواخر بهار و پاییز می چینند و پشم چینی بره یک بار در سال و یکبار هم در مرداد است. پشم پاییزه به دلیل تحرک و چرای مناسب گوسفندان در ییلاق زبر و کلفت است و آن را برای تهیه پوشاک چوپان، تشک و لباس های گرم بکار می برند.

جهت علم کندی تا پای کوه جز زیباترین منطقه های است که در استان زنجان میتوان دید. جویبارها و چشمه های فراوان، جهتی مملو از گل و گیاه و انواع گیاهان دارویی مانند کاکوتی، چای کوهی، گل پر، پونه و بیش از همه ریواس های عظیم و خوشمزه. اینجا سرزمین ریواس ها است. گیاهی به نام سوی، شبیه شاخه درخت که پوستش را می نمایند و می خورند و به همین دلیل نام سوی به آن داده اند هم برایمان تازگی دارد. مردمان سرزمین کردنشین که از پشت قارقالان برای چیدن همین گل و گیاه آمده اند در این جهت زیاد دیده می شوند.

طبیعت زیبای این منطقه در اواخر بهار و اوایل تابستان بسیار دیدنی است. در این زمان رویش گیاهان شروع می گردد. آب شدن برف ها و صدای پرندگان و کلا منظر طبیعی به چشم می خورد. توصیه ما برترین زمان برای این سفر به این منطقه در فصل های بهار و تابستان هست. در ضمنً اهالی روستا هرساله در تابستان جشن ییلاقی برگزار می نمایند. وجود رودخانه و چمنزارهای اطراف این منطقه یکی از برترین منظره ها را برای عکاسی به وجود آورده است. در حقیقت آتلیه ای طبیعی برای علاقمندان به عکاسی است.

از نظر آب و هوایی دارای آب وهوای سرد کوهستانی با تابستان های معتدل و خنک و زمستان های سرد و یخبندان است که جاذبه های متعددی را برای گردشگری بخصوص در فصل زمستان در خود جا داده و همیشه مردم را از استان های همجوار به این شهرستان می کشاند. کوهنوردی، عکاسی، پیاده روی در مراتع سرسبز، تماشای منظره ها زیبا، شب نشینی دور آتش و… از جمله فعالیت هایی است که شما می توانید در سفر به این منطقه انجام دهید. به منظور اقامت در این منطقه شما می توانید از کلبه ها و اقامتگاه های محلی بهره ببرید یا در دل طبیعت کمپ برگزار کنید.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10643

به "ییلاق ماهنشان از زیباترین منطقه ها زنجان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاق ماهنشان از زیباترین منطقه ها زنجان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید