15 اشتباه رایج در دوچرخه سواری (و روش تصحیح آن ها)

به گزارش جعبه مهر، همه ما در دوچرخه سواری اشتباه می کنیم و هر کسی که برای اولین بار دوچرخه سواری می نماید با مشکل روبرو می گردد. در دوچرخه سواری، برخی از افراد اشتباهات خودشان را دائماً تکرار می نمایند. شاید اینگونه افراد را دیده باشید؛ دوچرخه سوارانی که زیاد تصادف می نمایند، زیاد لاستیک دوچرخه آن ها پنچر می گردد یا بیش از مقدار دوچرخه سواری می نمایند.

15 اشتباه رایج در دوچرخه سواری (و روش تصحیح آن ها)

نکاتی که در این مقاله بیان می شوند به شما یاری می نمایند 15 اشتباه رایج در دوچرخه سواری را تکرار نکنید. با انجام چند کار ساده می توانید از بروز مسائل هنگام دوچرخه سواری جلوگیری کنید و راحت تر به جهتتان ادامه دهید.

1. استفاده نکردن از کلاه ایمنی

آیا دوچرخه سوارانی را مشاهده نموده اید که در حال دوچرخه سواری هستند اما کلاه ایمنی خودشان را به فرمان دوچرخه آویزان نموده اند؟ باید از آن ها پرسید که این کار چه مفهومی دارد؟

مهم نیست که قصد دارید چه مسافتی را طی کنید؛ هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید و بدون کلاه ایمنی دوچرخه سواری نکنید.

2. بیش از حد بالا یا پایین بودن زین

انتخاب ارتفاع مناسب برای زین، یکی از مهم ترین اقداماتی است که قبل از آغاز دوچرخه سواری باید انجام دهید. برای اینکه ارتفاع زین را به درستی تنظیم کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مانند زمانی که سوار دوچرخه هستید، دوچرخه خودتان را صاف نگه دارید.
  • کنار دوچرخه بایستید به طوری که صورتان به سمت جلوی دوچرخه باشد و کاملاً صاف ایستاده باشید.
  • در این مرحله ارتفاع زین را آنالیز کنید؛ در حالت ایده آل، باید زین هم تراز با ابتدای کمر یا بالای باسن باشد. در غیر این صورت، کمی وقت بگذارید و زین را تنظیم کنید. البته هنگام تنظیم ارتفاع زین مراقب باشید زین را در حالتی که به سمت پایین یا بالا متمایل است محکم نکنید. زین باید کاملاً با یک سطح صاف هم تراز باشد.
  • بعد از تنظیم ارتفاع زین، روی آن بنشینید. باید به گونه ای باشد که احساس راحتی داشته باشید.
  • اگر به تازگی دوچرخه را خریداری نموده اید و نمی توانید به راحتی ارتفاع زین آن را تنظیم کنید، از یک نفر باتجربه یا یک تعمیرکار یاری بگیرید.

3. بیش از حد بالا یا پایین بودن فرمان

بعد از تنظیم ارتفاع زین، باید ارتفاع فرمان را هم تنظیم کنید. اگر یک دوچرخه سوار مبتدی هستید، تفاوت ارتفاع زین و فرمان می تواند یک تا دو سانتی متر باشد. بعد از مدتی دوچرخه سواری به این موقعیت عادت خواهید کرد و می توانید فرمان را کمی پایین تر بیاورید.

4. پوشیدن لباس نامناسب

برای لذت بردن از دوچرخه سواری، پوشیدن لباس مناسب هم اهمیت دارد. شلوارک های پددار و پیراهن ها و تی شرت های مخصوص دوچرخه سواری برترین گزینه ها برای انتخاب هستند. برخی از این لباس ها از جنس الیاف خاصی هستند که به دفع عرق از بدن یاری می نمایند.

5. اشتباه در انتخاب دوچرخه

اگر یک دوچرخه سوار مبتدی هستید، سبک وزن بودن نباید جزو ملاک های اصلی شما در خرید دوچرخه باشد. بعلاوه لازم نیست دوچرخه ای را انتخاب کنید که جدیدترین قطعات را دارد. کافی است دوچرخه ای متناسب با اندام و روش دوچرخه سواری خودتان انتخاب کنید. اگر دوچرخه ای که انتخاب می کنید به میزان ای برایتان راحت باشد که روی تمایل شما به دوچرخه سواری تأثیر مثبت داشته باشد برترین گزینه را انتخاب نموده اید. لزوماً دوچرخه ای که به عنوان برترین دوچرخه جاده یا کوهستان معرفی می گردد، انتخاب مناسبی برای شما نیست.

6. استفاده نکردن از عینک دوچرخه سواری

تنها فایده استفاده از عینک آفتابی باکیفیت محافظت از چشم در برابر پرتوهای اشعه فرابنفش نیست. هنگامی که با سرعت زیاد در سراشیبی دوچرخه سواری می کنید، چشمان شما دچار آب ریزش می گردد. استفاده از عینک دوچرخه سواری از بروز این مشکل جلوگیری می نماید. علاوه بر این، عینک مانع ورود حشرات و گرد وغبار به داخل چشم می گردد.

7. دوچرخه سواری کردن بدون دستکش

اگرچه دستکش به میزان کلاه ایمنی ضروری نیست اما دوچرخه سواران حرفه ای و باتجربه از آن استفاده می نمایند و این کار آن ها دلایل منطقی دارد. دستکش هنگام زمین خوردن از دست شما محافظت می نماید. بعلاوه بعد از مدتی دوچرخه سواری دست ها عرق می نمایند و اگر دستکش داشته باشید، این عرق کردن باعث نمی گردد تا در گرفتن و کنترل فرمان دوچرخه با مشکل روبرو گردد.

8. زیاده روی در دوچرخه سواری

دوچرخه سواری فواید زیادی دارد. اما مانند سایر ورزش ها، وقتی از فواید آن بهره مند می شوید که تمرینات آن را با شدتی که برای شما مناسب است انجام دهید. دوچرخه سواران مبتدی نباید با سرعت زیادی دوچرخه سواری نمایند یا مسافتی طولانی را رکاب بزنند.

گاهی اوقات علت زیاده روی این است که فرد توانایی های خودش را بیشتر از حد واقعی تخمین می زند. برای نمونه، اگر یک دوچرخه سوار مبتدی در جهتی کوهستانی و ناهموار دوچرخه سواری کند، به احتمال زیاد با آسیب دیدگی های جدی روبرو می گردد. دوچرخه سواری در جهتهای سخت یک تمرین استقامتی است که شدت بالایی دارد. اگر آمادگی لازم برای انجام این نوع تمرین را نداشته باشید، نه تنها انجام آن مفید نیست بلکه ضرر هم دارد.

9. دست زدن به دیسک های داغ

آیا تجربه نموده اید که ترمز ها بعد از استفاده طولانی مدت از آن ها صداهای عجیبی فراوری می نمایند؟ علت ایجاد این صدا بیش از حد گرم شدن دیسک و کالیپر است. هنگامی که جهتی طولانی را رکاب زده اید و بارها از ترمز ها استفاده نموده اید و ترمزها صدا می دهند، برای آنالیز آن ها هرگز به دیسک ها و رینگ های داغ دست نزنید. محتمل است با سوختگی های شدید روبرو شوید. البته افرادی که دوچرخه آن ها دارای ترمزهای دیسکی است باید مراقب باشند تا مرتکب این اشتباه نشوند.

10. تغذیه ناکافی

برای دوچرخه سواری برنامه ریزی نموده اید و می خواهید مسافتی طولانی را رکاب بزنید و جهتی را انتخاب نموده اید که قبلاً آن را تجربه ننموده اید. در اواسط جهت و حتی شاید زودتر به این نتیجه می رسید که ایده بدی را اجرا نموده اید چرا که فقط یک ساندویچ و یک بطری آب همراهتان آورده اید. به ویژه اگر یک جهت کاملاً فرعی و یک روز بسیار گرم را انتخاب نموده باشید، پشیمانی بیشتری را تجربه خواهید کرد. در این شرایط اضطراب و ترس ناگهانی آغاز می گردد و با خودتان فکر می کنید که تا کجا می توانید ادامه دهید.

اگر قصد دارید بیش از یک ساعت دوچرخه سواری کنید، به ازای هر یک ساعتی که می خواهید رکاب بزنید، 40 گرم کربوهیدرات همراه داشته باشید. سعی کنید هر یک ساعت 500 میلی لیتر آب بنوشید. البته اگر هوا به شدت گرم است یا زیاد عرق می کنید، باید آب بیشتری بنوشید. برای توقف و استراحت های بین راه از قبل برنامه ریزی کنید. برای خوردن میان وعده ها و پر کردن بطری آب به این توقف ها احتیاج دارید.

11. استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب

اگر برای سوار شدن دوچرخه از لباس هایی استفاده می کنید که قسمت هایی از بدن شما در معرض پرتوهای فرابفش آفتاب قرار می گیرد، حتماً از کرم های ضدآفتاب بهره ببرید. هیچ دوچرخه سواری دوست ندارد این ورزش مفرح را به علت از دست دادن سلامتی و ابتلا به سرطان پوست کنار بگذارد.

12. نداشتن مهارت کافی در تعویض لاستیک پنچر

همه دوچرخه سواران مشکل پنچر شدن لاستیک را تجربه می نمایند. قبل از اینکه هنگام دوچرخه سواری با این مشکل روبرو شوید، با تماشای ویدیو های آموزشی و تمرین در خانه خود را برای چنین شرایطی آماده کنید. روش استفاده از ابزارها و چگونگی باد زدن لاستیک با تلمبه را یاد بگیرید و همواره یک یا دو تیوب یدکی همراه داشته باشید. داشتن مهارت کافی در تعویض لاستیک پنچر و همراه داشتن تیوب های یدکی علاوه بر برطرف احتیاج خود شما، شرایط را برای یاری به دوچرخه سواران دیگر هم فراهم می نماید.

13. عضویت در گروه های دوچرخه سواری قبل از رسیدن به آمادگی لازم

شاید با تماشای مسابقات دوچرخه سواری به ویژه توردوفرانس ترغیب شوید که در یک گروه دوچرخه سواری عضو شوید و در رویدادهای ورزشی آن ها شرکت کنید. شاید انگیزه شما از حضور در این رویداد ها نشان دادن توانایی های خودتان در دوچرخه سواری باشد. اما بهتر است کمی بیشتر در این باره فکر کنید.

دوچرخه سواری گروهی با سرعت بالا یک مهارت است. وقتی همراه با گروه دوچرخه سواری می کنید، باید بدانید که چگونه سرعت خودتان را تنظیم کنید و به گونه ای رکاب بزنید که دیگر اعضای گروه بتوانند موقعیت و سرعت شما را پیش بینی نمایند. قبل از شرکت در دوچرخه سواری گروهی، به شکل انفرادی تمرین کنید. بعد از اینکه آمادگی های شما به سطح قابل قبولی رسید، تازه می توانید در تمرینات دوچرخه سواری گروهی شرکت کنید. بعد از مدتی تمرین با سایر اعضای گروه و کسب مهارت های لازم، می توانید در یک مسابقه دوچرخه سواری گروهی شرکت کنید. اگر می خواهید باعث آسیب دیدگی خودتان و دیگران نشوید، باید این مراحل را طی کنید.

14. تغییر ندادن دنده ها

به احتمال زیاد دوچرخه شما حداقل 20 دنده دارد. از آن ها بهره ببرید. با کوچک ترین دنده جلویی و بزرگ ترین دنده عقبی می توانید در جهتهایی که شیب زیادی دارند راحت تر رکاب بزنید. این دنده ها برای بالا رفتن از تپه ها مناسب هستند. اگر در جهتی که شیب زیادی دارد حرکت می کنید و به سختی رکاب می زنید، دنده ها را تغییر دهید و از این الگو بهره ببرید. باید بتوانید راحت تر رکاب بزنید. برای رکاب زدن در سراشیبی این الگو را معکوس کنید؛ بزرگ ترین دنده جلویی و کوچک ترین دنده عقبی را انتخاب کنید.

15. اهمیت دادن به تفکر دیگران

راننده ها، افراد پیاده و سایر دوچرخه سواران، همگی درباره دوچرخه سواری نظرات خاصی دارند. ممکن است درباره پوشیدن لباس های تنگ دوچرخه سواری، تعریق زیاد یا انتخاب دوچرخه مناسب فکرتان را درگیر نموده باشید. اینکه نظر دیگران درباره کاری که انجام می دهید چیست اهمیتی ندارد. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که ورزش کنید، مراقب باشید و لذت ببرید.

منبع: Runtastic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11060

به "15 اشتباه رایج در دوچرخه سواری (و روش تصحیح آن ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اشتباه رایج در دوچرخه سواری (و روش تصحیح آن ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید