اعزام دانشجو از کشورهای اروپایی و آسیایی به فرانسه کاهش یافت

به گزارش جعبه مهر، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: فرانسه در سال 2019-2018 میزبان 358 هزار دانشجوی بین المللی بود که نسبت به 5 سال پیش 21 درصد افزایش را نشان می دهد اما نسبت این دانشجویان در امسال رو به کاهش است.

اعزام دانشجو از کشورهای اروپایی و آسیایی به فرانسه کاهش یافت

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، گفت: علیرغم رشد حاصل در تعداد دانشجویان بین المللی که برای تحصیل کشور فرانسه را انتخاب می نمایند، براساس گزارش Campus France, نسبت این دانشجویان در امسال رو به کاهش گذاشته است.

وی ادامه داد: از نظر جذب تعداد بیشتر دانشجویان بین المللی، فرانسه در جدول کشورهای مقصد در سال 2011 در صندلی سوم و در سال 2017 میلادی در صندلی هفتم قرار داشت. با وجود این، فرانسه در سال تحصیلی 2019-2018 میزبان 358.000 دانشجوی بین المللی بود که نسبت به پنج سال پیش 21 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته مهراد، فرانسه در سال 2017 میلادی تقریبا 5 درصد دانشجویان بین المللی را در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خود پذیرش نموده است. فرانسه برای دانشجویانی که به زبان فرانسه صحبت می نمایند انتخاب اول و مقصد نهایی آنان بحساب می آید.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه نمود: در این میان، مراکش و الجزایر همیشه منبع اصلی دانشجویانی است که فرانسه را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می نمایند. سرعت رشد انتخاب فرانسه به عنوان مقصد نهایی از سال 2013 تا 2018 به ترتیب از 23 درصد به 42 درصد افزایش پیدا نموده است.

وی گفت: افزایش قابل توجهی نیز در تعداد دانشجویان ساحل عاج (٪77+)، ایتالیا (٪58+) و هندوستان (٪130+) مشاهده می گردد.

به گفته مهراد، با این اوصاف، فرانسه از بازار متنوع بالایی سود می برد، سودی که بسیاری از کشورهای دیگر می کوشند بدان دسترسی پیدا نمایند. ده کشور در اعزام دانشجو به فرانسه به ترتیب کشورهای مراکش، الجزایر، چین، ایتالیا، تونس، سنگال، ساحل عاج، اسپانیا، المان و کامرون سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

اعزام دانشجو از کشورهای اروپایی و آسیایی به فرانسه کاهش یافت

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری توضیح داد: در حالی که در چند سال گذشته فرانسه شاهد افزایش دانشجویانی از آفریقا و خاورمیانه است، در مقابل از اعزام دانشجو از کشورهای اروپایی و آسیایی به این کشور کاسته شده است.

وی اضافه نمود: چین در سال 2018 در مقایسه با سال 2013 به میزان 6 درصد دانشجوی کمتری به فرانسه اعزام نموده است. این کاهش در خصوص تعداد دانشجویان ویتنامی و آلمانی نیز درست است.

مهراد ادامه داد: در حال حاضر فرانسه به خاطر همه گیری ویروس کرونا کمپین خوش آمدید به فرانسه را به منظور جذب دانشجویان بین المللی به طور موقت به حالت تعلیق در آورده است. با وجود این، موسسات آموزش عالی این کشور ثبت نام دانشجویان را برای شروع سال تحصیلی پیش رو، چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، با جدیت در دست برنامه ریزی دارند.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: علاوه بر این که ویروس کرونا ممکن است در جذب دانشجویان بین المللی اثر منفی داشته باشد، افزایش شهریه های دانشگاهی برای دانشجویان غیراروپایی نیز عاملی است که می تواند تصمیم دانشجویان را برای ادامه تحصیل و انتخاب فرانسه به عنوان کشور مقصد تغییر دهد. هم اکنون دادخواستی به دادگاه های فرانسه تقدیم شده است که در صورت پذیرش، افزایش شهریه های دانشگاهی برای دانشجویان غیراروپایی کان لم یکن تلقی خواهد شد.

تعداد دانشجویان بین المللی دکتری طی پنج سال گذشته 8 درصد کاهش یافت

وی اظهارداشت: در ارتباط با دانشجویانی که در اروپا برای اخذ مدرک دانشگاهی پذیرش و تحصیل می نمایند فرانسه در اوایل سال 2019 صندلی دوم خود را به عنوان کشور مقصد از دست داده و در سال 2020 به صندلی هفتم سقوط نموده است. افزایش شهریه های دانشگاهی به طوری که اشاره شد، برای دانشجویان غیراروپایی عامل عمده این سقوط بحساب می آید. آمارها نشان می دهد که میزان مشارکت دانشجویان اروپایی در دانشگاه های فرانسه حالتی پایدار دارد، در حالی که سایر دانشجویان بین المللی به طور فزاینده کشورهای مقصد دیگری مانند آلمان و فنلاند را مد نظر قرار می دهند.

بیشتر دانشجویان بین المللی در فرانسه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می نمایند. در سال تحصیلی 2019-2018 تنها 23.474 دانشجوی دکتری در دانشگاه های فرانسه تحصیل می کرد. تعداد دانشجویان بین المللی در دوره های دکتری طی پنج سال گذشته به میزان 8 درصد کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6772

به "اعزام دانشجو از کشورهای اروپایی و آسیایی به فرانسه کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعزام دانشجو از کشورهای اروپایی و آسیایی به فرانسه کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید