اهواز نماد شهری ندارد
به گزارش جعبه مهر، سیدعلیرضا شریفی- اهواز- خبرنگار:شهروندان اهوازی، علی رغم برخورداری این شهر از زیبایی های طبیعی و تاریخی، معتقدند این شهر زیبا نیست و هیچ نشانه ای از تاریخ، هویت و فرهنگ مردم خود را ندارد.

امروزه در اکثر شهرهای کشور می توان ردپایی از وقایع و دوره های تاریخی را مشاهده کرد. از آنجا که محله ها و بافت های یک شهر از امکانات و عوامل رشد مساوی در طول زمان برخوردار نبوده اند، تفاوت های آشکاری در سیمای مناطق مختلف آن دیده می گردد. این در حالی است که شهر سالم و توسعه یافته، شهری است که حین رشد، توسعه و ایجاد فضاهای جدید ارتباط منطقی و منسجمیبین مناطق خود برقرار و یکپارچگی و هویت شهر را حفظ و تقویت کند.
- تلفیق هنر، صنعت و معماری
نبود نمادهای شهری در اهواز یکی از موضوعاتی است که نقدها گسترده کارشناسان حوزه شهری را در پی دارد. یک کارشناس مسائل شهری در این باره به خبرنگاران می گوید: علم شهرسازی در کشورهای توسعه یافته به نمادهای هنری، تاریخی و فرهنگی بسیار اهمیت می دهد و از آنها در مبلمان اصلی شهر استفاده می نماید. عماد عباسی می افزاید: تلفیق هنر، صنعت و معماری در نمادهای شهری برجسته منظره دلچسبی را برای شهروندان و مسافران ایجاد می نماید. توجه به خلق این نمادها برای مدیران هر شهر اهمیت بسزایی دارد چراکه یک نماد می تواند به نماد یک شهر تبدیل گردد.
- کم توجهی مدیران شهری
این کارشناس مسائل شهری بیان می نماید: هر شهری گذرگاهی دارد که مسافران با عبور از آن یا ورود به آن خاطره ای از آن شهر به یادشان می ماند. ولی متاسفانه همه ورودی های اهواز فاقد یک نماد زیبا و مفهومی هستند و مدیران حوزه شهری در سال های گذشته هیچ توجهی به این مساله نداشته اند. عباسی ادامه می دهد: نماد شهری باید بتواند هم پیشینه، نیاکان و افتخارات مردم منطقه را به تصویر بکشد و هم از لحاظ زیبایی شناسی و هم توانایی درک آن از سوی مردم قابل قبول باشد؛ نمادی که هم تصویرش در ذهن بماند و هم بیانگر مفاهیمی با موضوع افتخارات، هنر، فرهنگ و... مردم آن شهر نیز باشد.
- توجه به ظرفیت های اهواز در نمادسازی
عباسی اظهار می نماید: در اهواز و خوزستان موضوعات زیادی برای به تصویر کشیدن وجود دارد اما متاسفانه بی توجهی در همه ابعاد مدیریت شهری سبب غفلت از موضوع نمادسازی نیز شده است. البته وی معتقد است که این بی توجهی فقط مختص مدیران شهری نیست و حتی در حوزه اقتصاد و در شرکت هایی مانند نفت و نیشکر هم که فعالیت گسترده آنها در خوزستان قدمت زیادی دارد، مشاهده می گردد.
این کارشناس مسائل شهری می گوید: در دهه 70 یک نماد قوری در اهواز ساخته شد که در آن مقطع به دلیل اندازه بزرگش توانست توجه مردم را به خود جلب کند. در دهه 90 بعضی از مدیران شهری نماد کِتری را در نزدیکی فرودگاه اهواز ساختند و نصب کردند اما واکنش منفی مردم را در پی داشت و مجموعه مدیریت شهری مجبور به جمع آوری آن شد. می خواهم بگویم سطح توقعات مردم اهواز بالا رفته است و شهرداری باید به این موضوع توجه کند.
وی با بیان این که در نمادسازی نباید به ساخت مجسمه های گچی یا بتنی اکتفا کرد، می افزاید: نخل نماد خوزستان است اما تعداد نخل های کاشته شده در پارک ها، اتوبان ها و دیگر فضاهای اهواز به اندازه ای کم است که گردشگران اثری از آن در شهر نمی بینند. عباسی می گوید: شهرداری اهواز باید به ظرفیت های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی این شهر توجه و با بهره گیری از هنر هنرمندان بومی، این ظرفیت ها را به نماد تبدیل کند تا گردشگران در همان نگاه اول متوجه هویت شهر شوند.
- توجه به نمادسازی در دوره جدید مدیریت شهری
رئیس شورای شهر اهواز نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به برگزاری 2 سمپوزیوم مجسمه سازی در این کلان شهر می گوید: اهواز سومین شهر کشور است که به صورت جدی سمپوزیوم مجسمه سازی را در 2 نوع سنگی و فلزی برگزار نموده است. به همین دلیل هنرمندان این حوزه در مورد شناخته شدن اهواز به عنوان شهری که در راستا فراوری آثار هنری و فرهنگی گام برمی دارد، ابراز خرسندی می نمایند.
عبدالزهرا سنواتی می افزاید: ارتقای هنر مجسمه سازی در شهر اهواز و تربیت نسلی جدید با مهارت های گوناگون در این حوزه، هویت بخشی به اهواز و افزایش حس تعلق خاطر به این شهر، ایجاد زمینه بروز خلاقیت و آفرینش ایده های نو بر اساس فرهنگ غنی ایران اسلامی از جمله اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی هنری بوده است. وی بیان می نماید: هنرمندان اهواز سابقه دیرینه ای در مجسمه سازی دارند ولی ما برای ساختن نمادها با چالش ها و موانعی روبه رو هستیم و می خواهیم آنها را حل کنیم. با برطرف موانع طبیعتا در آینده در ساخت نمادها تنوع و آزادی عمل بیشتری خواهیم داشت.
برنامه ریزی برای ساخت نمادهای جدیداین عضو شورای شهر با بیان این که بعضی افراد معتقدند اولویت این روزهای کلان شهر اهواز ساخت مجسمه و نماد نیست، اظهار می نماید: اولویت های شهری برای ما تعیین هستند، اما معتقدیم که نمادهای شهری می توانند حال مردم را خوب نمایند و به همین دلیل است که به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم. سنواتی می گوید: در حال برنامه ریزی برای ساخت نمادهای جدید در ورودی ها و میدان های اصلی اهواز هستیم و امیدواریم تا قبل از سرانجام سال چند پروژه بزرگ را در این زمینه کلید بزنیم.
منبع: همشهری آنلاینبانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما