باید ها و نباید هایی که زمستان را ایمن می نماید

به گزارش جعبه مهر، کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی گفت: آغاز فصل سرما برای ما یعنی استفاده از سوخت های فسیلی جهت گرم کردن محل کار و زندگی و استفاده از سوخت فسیلی یعنی دعوت از مهمان ناخوانده ای به نام گاز مونواکسید کربن که مسمومیت با این گاز باعث معلولیت های ذهنی و روانی و مرگ خواهد شد.

باید ها و نباید هایی که زمستان را ایمن می نماید

مجید محمودی نیا کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در تبادل نظر با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران گفت: سازمان آتش نشانی تهران با پیشنهاد مهندس داوری مدیرعامل این سازمان با مشارکت اداره گاز، سازمان اورژانس تهران، انجمن جامعه ایمن کشور و اداره مشارکت ها شهروندی شهر تهران هفته ای را به عنوان هفته مقابله با گاز منوکسید کربن از سوم تا دهم آبان نام گذاری کرند و هدف آنان این است که مردم قبل از اینکه وسایل گاز سوز را راه اندازی نمایند به این مسایل حساس شوند و حتما به نکات که در زیر گفته می شود توجه داشته باشند .

محمودی نیا اضافه نمود: آغاز فصل سرما برای ما یعنی استفاده از سوخت های فسیلی جهت گرم کردن محل کار و زندگی و استفاده از سوخت فسیلی یعنی دعوت از مهمان ناخوانده ای به نام گاز مونواکسید کربن که مسمومیت با این گاز باعث معلولیت های ذهنی و روانی و مرگ خواهد شد.

وی ادامه داد: از ویژگی های این مهمان ناخوانده می توان به: نامرئی، بی رنگ، بی بو، بی طعم، سمی، کشنده و معروف به قاتل خاموش بودن آن نام برد.

محمودی نیا اضافه نمود:مکش نامناسب یا عدم مکش لوله های بخاری، بدکار کردن شومینه های گازی یا چوبی ،سوختن ناقص زغال در فضای بسته (منقل کرسی، چادر و اتاق های بسته)، سوختن ناقص آبگرمکن و اجاق خوراک پزی ،کارکردن (گرم کردن) اتومبیل در پارکینگ بسته و موتورخانه های مرکزی راه های انتشار این گاز است.

وی ادامه داد: با نصب وسایل گرمایشی استاندارد و ایمن توسط افراد متخصص، داشتن تهویه هوای کافی در فضای خانه و اتاق، داشتن دودکش ایمن و استاندارد، نصب کاشف مونواکسید کربن، عدم استفاده از زغال، کباب پز، منقل و گاز پیک نیکی در محوطه های سرپوشیده می توانیم گاز را از خانه بیرون کنیم، به یاد داشته باشید، هر قدر در داخل خانه وسایلی با سوخت فسیلی (بخاری، آبگرمکن، پکیج، پیک نیک، تک شعله خوراک پزی و ...) کمتری وجود داشته باشد، امنیت خانواده بیشتر خواهد بود.

کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی اعلام کرد: دودکش ها بعنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم های گرمایشی، مسیری برای خارج شدن محصولات ناشی از سوختن هستند، نباید فراموش کنید هر وسیله گرمایشی باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای خروج گاز های فراوری شده به فضای آزاد باشد. هرگونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استاندارد ها در این مورد، موجب حادثه خواهد شد.به هنگام ساخت، خرید و اجاره منزل، به ساختار دودکش ها توجه کنید و توصیه می شود از خرید و اجاره خانه هایی که فاقد دودکش مناسب در داخل دیوار هستند، خودداری کنید.

وی گفت: در واقع به لوله های عمودی که گاز های سمی فراوری شده از وسایل گرمایشی را از طبقات به طبقه های بالاتر برای خروج از ساختمان می برند، دودکش می گوئیم، هر قدر ارتفاع لوله های دودکش بیشتر باشد سرعت خروج گاز های سمی بیشتر خواهد شد و دودکش بهتر عمل می نماید.

محمودی نیا مطرح نمود: نکته حائز اهمیت در بحث دودکش ها شناخت دودکش های کوتاه است، دودکش کوتاه تنها قسمت کوچکی از دودکش های استاندارد است که به دلیل ارتفاع کم آن، قدرت یک دودکش واقعی را ندارد.

وی اشاره نمود: دودکش کوتاه از داخل دیوار عبور نکرده و فقط با یک کلاهک و مقداری لوله فلزی بر روی دیواره ساختمان قرار می گیرد و دمای داخل آن در هوای سرد خیلی زود کم می شود و به همین دلیل، مکش این نوع دودکش ها ناقص است.

محمودی نیا مطرح نمود:کار دودکش بلند و استاندارد، خروج گاز های فراوری شده از بخاری یا هرگونه وسایل گرمایشی به بیرون از خانه است و اگر دودکش از داخل دیواره ها عبور نکرده باشد و ارتفاع آن کم باشد، گاز ها به داخل خانه بر می گردند و باعث سوختن ناقص وسایل گرمایشی و فراوری گاز های سمی شده و منجربه مسمومیت اهل خانه خواهد شد.

اگر مجبور به استفاده از دودکش های کوتاه شدید موارد زیر را کاملا رعایت کنید:

کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی توضیح داد: از اتصال لوله به دریچه دودکش و چفت شدن زانو ها اطمینان حاصل کنید، برای نصب بخاری ها از دودکش های گالوانیزه بهره ببرید، استفاده از لوله های آکاردئونی ممنوع می باشد، قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی وسائل گرمایشی باشد، شیب لوله های افقی در داخل باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه بربر طول افقی آن باشد، لوله در دیواره کاملاً مهار شده و کلاهک استاندارد نصب شود.

وی همچنین ادامه داد: از رها کردن انتهای دودکش ها در فضای بسته مانند راهرو ها، حیات خلوت یا پاسیو های سقف دار جداً خودداری کنید، به یاد داشته باشید هرچقدر طول لوله دودکش در داخل اتاق طولانی تر باشد، کارایی آن کمتر است.

تحت هیچ شرایطی از دریچه های آیفونی برای انتهای لوله های دودکش استفاده نکنید.

محودی نیا درباره آزمایش های عملکرد صحیح دودکش ها مطرح نمود: قبل از هرچیز توجه کنید هر وسیله گرمایشی می بایست یک دودکش مجزا و کلاهک داشته باشد، وزنه ای نسبتاً سنگین با حجم کوچک را به یک طناب (یا نخ مناسب) بلند وصل کنید و از دهانه خروجی دودکش واقع در پشت بام آنرا به طبقات پائین راهنمایی نمائید، در صورت مشاهده وزنه در داخل دودکش آپارتمان راه آن باز است و در غیر اینصورت به هر طریق ممکن فوراً و قبل از استفاده و روشن کردن هرگونه وسایل گرمایشی راه دودکش را بازکنید، درب دودکش نصب شده روی دیوار رابردارید، کبریت یا شمع را روشن و در آستانه دهانه دودکش قرار دهید در صورتیکه زبانه شعله به سمت داخل دودکش متمایل شود نشان دهنده مکش مناسب دودکش می باشد، با نوک انگشتان دست دودکش بخاری را لمس نمائید، اگر سرمای آنرا احساس کردید فوراٌ بخاری را خاموش کنید و اشکال را برطرف نمائید. دودکش سرد زنگ خطری است که نشان می دهد گاز های سمی مربوط به بخاری در خانه شما در حال انتشار است به منظور حصول اطمینان می توانید این آزمایش ها را هر چند وقت یکبار تکرار نمائید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7955

به "باید ها و نباید هایی که زمستان را ایمن می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید ها و نباید هایی که زمستان را ایمن می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید