بطری بدهید، کارت قرعه کشی بگیرید!

به گزارش جعبه مهر، طاهره نمرودی:اگر این روزها به فروشگاه شهروند منطقه دو تهران (شعبه بهرود) سری بزنید، با دو دستگاه جدید عجیب و غریب آشنا می شوید، دستگاه هایی که بطری های پلاستیکی یا قوطی های فلزی می گیرند و کارت قرعه کشی تحویل می دهند! نسل اول دستگاه خوددریافت پسماند خشک (RVM) در سال 1921 میلادی در آمریکا اختراع و در سال 1950 در سوئد به کار گرفته شد.

بطری بدهید، کارت قرعه کشی بگیرید!

از وبلاگ پاییز دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

  • پول در قبال پسماند

فکر کنید پسماندهایتان را تحویل دهید و پول دریافت کنید. سعید مرادی کیا، کارشناس محیط زیست می گوید: در مکان هایی مانند فرودگاه یا مترو، دستگاه هایی وجود دارند که در قبال پولی که پرداخت می گردد، خوراکی یا وسایل دیگر داده می گردد، اما در دستگاه های خوددریافت پسماند خشک، شما پسماند می دهید و پول دریافت می کنید.

او می گوید: البته پسماندهای خشکی که برایش تعریف شده باشد. در اکثر مواقع قوطی های فلزی مانند قوطی های نوشابه و بطری های پلاستیکی مانند آب معدنی برای این دستگاه ها تعریف می گردد. در برخی کشورها به جای پسماندهای خشک، پسماندهای خطرناک تعریف می گردد؛ مثل لامپ کم مصرف، مهتابی یا باتری.

مرادی کیا درباره این که دستگاه در عوض پسماند، چه چیزی به فرد می دهد، اضافه می نماید: این فرایند کاملاً قابل برنامه ریزی است. این دستگاه ها در برخی از کشورها پول نقد می دهد، کارت اعتباری یا کارت وسایل حمل ونقل شهری را شارژ می نماید. هم چنین برگه تخفیف را نمی گردد فراموش کرد.

  • هوش دستگاه خودبازیافت

این دستگاه ها هوش و حواس خوبی دارند! مرادی کیا شرح می دهد: این دستگاه به چند روش متفاوت کار می نماید، اما دو روش متداول است. این دستگاه یک ورودی دارد که در آن سنسور وزن و بدنه وجود دارد. در آن کشور یا منطقه ای که این دستگاه نصب شده، قوانین و استانداردهایی معین نموده اند که در بارکدی که روی بسته بندی ها چاپ شده، معینات بدنه درج شده تا جنس بدنه تشخیص داده گردد. زمانی که این بطری وارد دستگاه می گردد، با تسمه هایی که داخل آن تعبیه شده، بطری 360درجه می چرخد و بارکد را در معرض دوربین قرار می دهد؛ اطلاعات اسکن و تشخیص داده می گردد که فلز، پلاستیک یا شیشه وارد دستگاه شده است.

او ادامه می دهد: در روش دوم با استفاده از امواج و بازخورد طول موج ها، دستگاه متوجه می گردد که چه نوع پسماندی وارد دستگاه شده است.

این کارشناس محیط زیست، درباره علت تعبیه حسگرهای وزن می گوید: حسگر وزن برای این تعبیه شده که پس از معین شدن نوع پسماند واردشده، دستگاه متوجه گردد داخل بطری، آب باقی مانده و بطری را بیرون بفرستد و اعلام کند قابل پذیرش نیست. چون دستگاه در ادامه بطری را خُرد می نماید. این فرایند به این صورت است که برنامه نویس از قبل معین نموده بطری های آب معدنی، 20 گرم هستند و وقتی که حسگر اعلام می نماید این بطری 45 گرم است، دستگاه متوجه می گردد بطری خالی نیست.

  • چگونه کار می نمایند؟

بر اساس گفته های مرادی کیا در برخی از دستگاه ها که در فروشگاه های بزرگ نصب شده اند، جلوی دستگاه ظاهر کار است و پشت دستگاه اتاقکی وجود دارد. زمانی که پسماند وارد دستگاه می گردد، به این اتاق منتقل و بر اساس جنس پسماند، به چند قسمت تقسیم می گردد. قوطی های فلزی یا بطری های پلاستیکی فشرده و هرکدام وارد محفظه مخصوص خود می شوند.

اپراتوری که در این اتاق است، پس از مدتی محفظه بطری های پلاستیکی یا قوطی های فلزی را تخلیه می نماید. اما دستگاه های کوچکی که مثل دستگاه عابربانک هستند، زیرشان مخزنی جای گذاری شده که پسماند را فشرده و به محفظه منتقل می نماید و وقتی پر می گردد به اپراتور هشدار می دهد و اپراتور محفظه پسماندهای فشرده شده را تخلیه می نماید.

  • این دستگاه های جدید

هومن غلام پور، کارشناس مدیریت پسماند شهری می گوید: در فروشگاه شهروند منطقه دو، دو دستگاه خوددریافت پسماند خشک وجود دارد، یکی جلوی فروشگاه که بزرگ تر است و اپراتور دارد و دیگری داخل فروشگاه که کوچک تر است و شبیه دستگاه خودپرداز است. این دستگاه ها، بطری های آلومینیومی و پلاستیکی مثل آب معدنی یا دوغ را تحویل می گیرند و در عوض پسماند گرفته شده به فرد، کارت قرعه کشی می دهند.

مرادی کیا درباره فرهنگ سازی و استفاده از دستگاه های خودبازیافت می گوید: این ها اولین دستگاه های موجود در ایران نیستند. به نظر من دستگاه باید همراه با بحث آموزش و فرهنگ سازی وارد گردد. تنها حضور یک دستگاه یا فناوری آن، نمی تواند تأثیر داشته باشد.

  • بطری شیر و روغن ممنوع!

هومن غلام پور می گوید: بهتر است قبل از قراردادن پسماندهای پلاستیکی در دستگاه، آن را بشوییم. با این کار، هم به نکات بهداشتی توجه بیش تری کردیم و هم باعث می شویم فرآیند بازیافت پسماند، بهتر انجام گردد.

نکته دیگر این که به دلیل متفاوت بودن جنس درِ بطری های پلاستیکی با بدنه آن ها و عدم اخلال در فرآیند فشرده سازی، بهتر است ابتدا در بطری های پلاستیکی را از بدنه جدا کنیم و سپس آن ها را در دستگاه قرار دهیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4198

به "بطری بدهید، کارت قرعه کشی بگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بطری بدهید، کارت قرعه کشی بگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید