بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید ریشه ای اصلاح شود

به گزارش جعبه مهر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میزان اعتبارات ما در حوزه میراث فرهنگی حدود 2400میلیارد ریال است درحالی که در سال 96 اعتبار ما در این بخش 1300میلیارد ریال بود. با توجه به اینکه 24 اثر ثبت جهانی و 34هزار اثر ثبت ملی شده داریم به ازای هر سایت تاریخی چند 10 هکتاری تنها 70میلیون ریال اختصاص پیدا می کند، چگونه می توان با این مبلغ کم بازسازی کرد با توجه به اینکه هزینه های آن بالاست.

بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید ریشه ای اصلاح شود

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان در دیدار با مجمع کنندگان منتخب مردم استان گلستان در مجلس یازدهم شورای اسلامی که صبح امروز یکشنبه 31 فروردین 99 در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی برگزار شد، گفت: در شرایط سختی قرار داریم، باوجود تحریم ها، تلاش کردیم تا تمامی مسائلی که وجود داشت مدیریت کنیم و به سمت جلو پیش برویم. همچنین با حضور شما در مجلس یازدهم با تدابیر مناسب و قانون های خوبی که به تصویب می رسانید شاهد پیشبرد امور اجرایی کشور باشیم.

او افزود: همه به میراث فرهنگی علاقه مند هستند زیرا هویت کشور است، صنایع دستی هم در قالب نمادهای هنری نمایان است به طوری که تمامی این موارد ظرفیت فرهنگی کشور محسوب می شود. وظیفه داریم آن ها را حفظ و به نسل آیندگان منتقل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی شرح داد: جهانگردی در جهان به اقتصاد سوم تبدیل شده است و سرعت رشد آن به گونه ای است که در حال تبدیل شدن به اقتصاد دوم و حتی اول است. با تغییر پارادایم ها در جهان، پیش بینی می شود بسکمک از مشاغل به دلیل هوشمند شدن از بین برود و تغییر کند و بیشتر کسب وکارها به مجازی شوند، تنها بخشی که به اذعان کارشناسان اقتصادی رشد فزاینده دارد بخش آی تی و جهانگردی است.

آینده جهانگردی روبه رشد بوده و نرخ آن نسبت به نرخ متوسط اقتصاد جهان بالاتر است

او بیان کرد: هرقدر کشورها ثروتمندتر شوند سفرها و تجارت ها نیز بیشتر می شود، بنابراین آینده جهانگردی روبه رشد بوده و نرخ آن نسبت به نرخ متوسط اقتصاد جهان بالاتر است و این موضوع یک مزیت در این صنعت به شمار می رود.

حجم سرمایه گذاری به ازای هر شغل در حوزه بوم گردی 500 میلیون ریال است

دکتر مونسان افزود: مزیت دوم جهانگردی میزان اشتغال زایی آن بوده، چالش همه جهان اشتغال زایی است در ایران هم این موضوع به چالش اول اختصاص پیداکرده است. در جهان به ازای هر 10 شغل، یک شغل مربوط به جهانگردی است و سرعت ایجاد شغل در این بخش 2.5 برابر سایر بخش هاست. حجم سرمایه گذاری به ازای هر شغل در حوزه بوم گردی 500 میلیون ریال و در صنعت 5 تا 10 میلیارد ریال است درحالی که در جهانگردی به طور متوسط از 500 میلیون ریال تا 3میلیارد ریال در هتل های پنج ستاره است هرچند در صنایع دستی نیز این رقم کمتر است.

او بیان کرد: جهانگردی ظرفیت ذاتی کشور است. جاذبه های جهانگردی بسکمک در کشور وجود دارد به طوری که جزو 10 کشور پر پتانسیل جهان هستیم. ازنظر اماکن تاریخی نیز در جهان بی نظیر هستیم، همچنین اکوتوریسم و جاذبه های طبیعی منحصربه فردی داریم.

با تبدیل شدن به وزارتخانه حق پیگیری مطالبات در دولت بالا رفته است

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی افزود: همه کنندگان مجلس دهم شورای اسلامی در نشست های خود موضوعات میراث فرهنگی و صنایع دستی را پیگیری می کنند اما یک عقب ماندگی تاریخی داریم. درگذشته سازمان بودیم اما باتدبیر خوب کنندگان مجلس به وزارتخانه تبدیل شدیم و این یک اقدام مثبت بود زیرا رأی گیری ها درباره موضوعات در هیئت وزیران انجام می شود، با انجام این کار حق پیگیری مطالبات در دولت بالا رفته و تعاملات بین دستگاهی بیشتر شده است.

بودجه وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی باید از ریشه درست شود

او شرح داد: ازنظر بودجه ای عقب هستیم با توجه به اینکه سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی داریم اما همچنان بودجه این وزارتخانه کم است با تلاش هایی که کردیم نرخ رشد بودجه ما نسبت به گذشته 30 درصد شد. بودجه ما نسبت به وزارت ورزش و جوانان نصف است متأسفانه بودجه باید از ریشه درست شود.

دکتر مونسان شرح داد: این وزارتخانه چندبخشی است، کارهای عمرانی در حوزه میراث فرهنگی انجام می دهد. در حال حاضر 2500 پروژه بازسازیی در حال اجرا داریم. اشتغال زایی آن بالاتر از وزارت راه و مسکن و شهرسازی است زیرا همه کارهای ما یدی و دستی است درنتیجه نرخ اشتغال آن بالاست در حقیقت میراث فرهنگی ماهیت فرهنگی و عمرانی دارد.

37 درصد بخش خدمات به جهانگردی اختصاص دارد

او افزود: بنا بر آمارهایی که در کشور موجود است 51درصد اشتغال کشور در اختیار بخش خدمات بوده به طوری که 37 درصد بخش خدمات به ما اختصاص دارد به این منظور ازنظر ایجاد اشتغال این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بیان کرد: طی دو سال گذشته تعداد بوم گردی های کشور از 400 واحد به بیش از 2هزار واحد افزایش پیداکرده است، کمترین توقع و فشار را به دولت دارند این موضوع موجب شده تا علاوه بر درآمدزایی، جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شود.

او بیان کرد: از کنندگان تقاضا دارم از حوزه های میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در مجلس حمایت کنند و به آن اهمیت دهند زیرا اشتغال زایی بالایی دارد.

دکتر مونسان افزود: اکنون 2450 پروژه در حوزه جهانگردی و 590 هتل در سطح کشور در حال اجراست تعداد کمی از این پروژه ها به زیرساخت های جهانگردی اختصاص دارد، ما از آن ها پشتیبانی می کنیم.

او اظهار کرد: پیش بینی می کنیم در سال جاری 500 پروژه به بهره برداری برسد با بودجه اندکی که داشتیم نمی توانستیم کاری انجام دهیم به این منظور تلاش کردیم تا از روش های مختلف آن را جبران کنیم. در حوزه میراث فرهنگی حق بهره برداری از اماکن تاریخی را در قالب ماده 27 قانون بودجه و ماده 88 به بخش خصوصی برای جبران کمبود مراکز اقامتی به ویژه در نقاط محروم دادیم تا از منابع خود مردم برای سرمایه گذاری استفاده شود.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی افزود: انجام این کار چند مزیت داشت نخست اشتغال زایی شد و خود مردم با استانداردهای ما زیر نظر معاونت میراث فرهنگی آثار تاریخی واگذارشده را بازسازی کردند و با کاربری که توسط وزارتخانه تعیین شده بود از آن بهره برداری کردند.

او بیان کرد: صندوق توسعه ملی وام هایی که می دهد به شکل ارزی است ما تنها بخشی هستیم که می توانیم از محل این صندوق تسهیلات ریالی بناتر قانون بپردازیم، این حمایت موجب رشد در بخش جهانگردی به ویژه برای اجرای این پروژه ها شده است.

واگذاری کاروانسراها به بخش خصوصی برای تبدیل شدن به هتل کاروانسراها

دکتر مونسان افزود: یکی از مسائل ما درگذشته کمبود زیرساخت ها بود که خوشبختانه به رفع این مشکل کمک کردیم در سال 98 بوتیک هتل را راه اندازی کردیم و در حال واگذاری کاروانسراها به بخش خصوصی برای تبدیل شدن به هتل کاروانسرا هستیم.

او با اشاره به نقش مهم تبلیغات در افزایش تعداد جهانگردی خارجی گفت: متأسفانه بودجه ای برای تبلیغات در نظر نمی گیرند درحالی که تمام جهان به این موضوع توجه ویژه ای دارد.

امضای تفاهم نامه با وزارت نیرو برای ایجاد تأسیسات جهانگردی در اطراف منابع آبی

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی افزود: به شکل هوشمندانه ترم های جهانگردی کشور را افزودیم به طوری که اکو توریسم، کویر نوردی و چنگل نوردی را به سمت جلو پیش بردیم با تفاهم نامه ای که با وزارت نیرو امضا کردیم قرار شد در اطراف منابع آبی برای اولین بار وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بتواند تأسیسات جهانگردی ایجاد کند بدون انتقال مالکیت آن و تنها حق بهره برداری زمین در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد.

تمام تلاش خود را برای رونق صنعت جهانگردی استان گلستان انجام می دهیم

او با اشاره به ظرفیت های خوب استان گلستان در حوزه جهانگردی و صنایع دستی گفت: باید سرمایه گذاران را به راه اندازی بوم گردی و بوتیک هتل در این استان تشویق کنیم تا اشتغال زایی ایجاد شود. همچنین تورهای اکو توریسم در سطح استان گلستان راه اندازی شده است. همه تلاش خود را برای رونق صنعت جهانگردی در استان انجام می دهیم.

دکتر مونسان افزود: گلستان نیاز دارد زیرساخت های سطح بالای آن تقویت بشود، اگر بتوانیم سرمایه گذاری را به سمت ساخت هتل های چهار و پنج ستاره ببریم تعداد جهانگردان افزایش پیدا می کند.

استان گلستان در حوزه جهانگردی بکر است و از آن حمایت می کنیم

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در ادامه گفت: بارقه های امید در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد. حوزه جهانگردی در استان گلستان بکر است با کمک شما تلاش می کنیم تا از این استان پرظرفیت و محروم حمایت های لازم و کافی را انجام دهیم.

دکتر مونسان ظرفیت های زیادی را در استان های شاقتصادی ایجاد کرده است

جواد واحدی مدیرکل دفتر امور مجلس گفت: استان گلستان با توجه به ظرفیتی که دارد، موردتوجه کنندگان مجلس شورای اسلامی واقع شده است. دکتر مونسان توجه ویژه ای به استان های شاقتصادی دارند و ظرفیت های زیادی در این استان ها ایجاد کردند، به طور یقین کنندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در آینده در کمیسیون های مختلف ظرفیت را برای رشد استان فراهم می کنند.

سهم جهانگردی استان گلستان از تولید ناخالص ملی نیم درصد است

رحمت الله نوروزی کننده منتخب مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم شورای اسلامی در ادامه افزود: اقتصاد استان مازندران و گلستان بر مبنای کشاورزی بود. استان مازندران به دلیل مواهب خدادادی همچون کوه و دریا وضع مطلوبی در حوزه جهانگردی دارد اما در استان گلستان سهم کشاورزی 14 درصد، صنعت 30 درصد و سهم جهانگردی از تولید ناخالص ملی نیم درصد باوجود امکاناتی که دارد، است.

او شرح داد: نیاز به پایدار بودن اعتبارات در استان داریم. با توجه به ظرفیت هایی که در حوزه تاریخی، جهانگردی، فرهنگی و قومیت ها در گلستان موجود دارد، اشتغال مناسبی نداریم حتی در بسکمک از موارد با محرومیت روبرو هستیم.

نوروزی شرح داد: تأمین تسهیلات با کارمزد و سود کم تر باید در مجموعه دولت، وزارتخانه و فراکسیون جهانگردی موردتوجه قرار بگیرد. فراکسیون شمال را با حضور سه استان گلستان، گیلان و مازندران در آینده باقوت تشکیل می دهیم تا بازوی وزارتخانه شود. برای تکمیل زیرساخت ها مشکل داریم و برای ثبت جهانی دیوار گرگان و تکمیل موزه بزرگ استان نیز اعتبار نیاز داریم. همچنین انتظار داریم فرش ترکمن ثبت جهانی بشود.

هشت اقلیم جغرافیایی استان گلستان می تواند بستر تحول فرهنگی و میراثی قلمداد بشود

غلامرضا منتظری کننده منتخب مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم شورای اسلامی افزود: 13 اقلیم جغرافیایی در جهان داریم به طوری که استان گلستان هشت اقلیم رادار است و هر اقلیم جغرافیایی می تواند بستر تحول فرهنگی و میراثی قلمداد بشود. مزیت دوم آن تنوع قومیت در این استان است به طوری که هر قومیت صنایع دستی خاص خود را دارد، بنابراین عدالت فرهنگی ایجاب می کند باوجوداین تنوع، توجه سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری به استان شود.

او افزود: با توجه به مرز مشترکی که با ترکمنستان داریم می توانیم به جهانگردی سلامت به ویژه کشورهای حوزه اوراسیا توجه کنیم. زیرساخت های پزشکی گلستان خوب است و باید در این زمینه موردمطالعه قرار بگیرد.

منتظری شرح داد: ما اگر به دنبال برند سازی و معرفی ظرفیت های استان در حوزه صنایع دستی هستیم برگزاری نمایشگاه های مشترک گلستان با کشورهای هم جوار فرصت خوبی در این زمینه است. جزو معدود صنایعی است که مواد اولیه آن داخلی است و نیازی به واردات نداریم لذا در سال جهش تولید نیازمند حمایت هستیم.

جهانگردی کشاورزی در گلستان مغفول مانده است

غلامعلی کوهساری کننده منتخب مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: در استان گلستان جاذبه های تاریخی، مذهبی، جهانگردی و فرهنگی بسکمک وجود دارد، با توجه به این مواهب هتل های چهار و پنج ستاره، هتل آپارتمان، بوم گردی، مهمان پذیر و... کم داریم.

او درباره مؤلفه های جذب جهانگرد در استان گلستان گفت: با توجه به تنوع اقوام مختلف در این استان باید غذاهای سنتی این اقوام معرفی شود به طوری که نقش مؤثری در جذب جهانگرد دارد. همچنین از مؤلفه مهم دیگر جهانگردی می توان به بازار خرید، سوغات و صنایع دستی اشاره کرد. هر قومیت در گلستان صنایع دستی خاص خود را دارد.

کوهساری شرح داد: در بخش تور گردانی و آموزش باید در استان همکاری شود. آنچه در جهانگردی گلستان مغفول مانده، جهانگردی کشاورزی است انتظار داریم این بخش بیشتر فعال شود در حوزه اکوتوریسم هم با توجه به سدها و آب بندهایی که در راستا جاده بین المللی وجود دارد مورد اهمیت قرار بگیرد.

کننده منتخب مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی بیان کرد: برای راه اندازی موزه روستایی گلستان اقدامات اولیه اجرا شده امیدواریم هر چه زودتر به بهره برداری برسد. آمادگی داریم به این وزارتخانه کمک کنیم، نیاز داریم به این استان توجه شود.

وجود 17 قوم بافرهنگ های مختلف در گنبدکاووس

امان قلیج شادمهر کننده منتخب مردم گنبدکاووس در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: استان گلستان به ویژه گنبدکاووس غنای فرهنگی زیادی دارد و بیش از 17 قوم با گویش و فرهنگ های مختلف در این شهرستان وجود دارد.

او افزود: صنایع دستی و مفاخر فرهنگی زیادی شهرستان گنبدکاووس دارد که باید از تمام این ظرفیت ها استفاده کرد.

مینودشت به عنوان شهر ملی ابریشم معرفی شود

رضا آریان پور کننده منتخب مردم مینودشت و کلاله در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: حوزه شرق استان گلستان وسیع ترین حوزه استان است که چهار شهرستان دارد و یک چهارم وسعت استان را تشکیل می دهد. تنوع قومیتی و مذهبی ظرفیتی است که باید بر روی آن کار شود.

او افزود: میزان بیکاری در استان گلستان بسیار است اگر صنعت وارد استان نشود کار وزارتخانه بیشتر می شود. جاذبه ها جهانگردی و آثار طبیعی بسکمک دارد به طوری که مینودشت را می توان به عنوان شهر ملی ابریشم معرفی و بر روی آن کارکرد، همچنین روستای عزیزآباد را به عنوان روستای ملی ابریشم معرفی کرد.

آریان پور شرح داد: ابریشم و گسترش نوغان داری به عنوان ایجاد اشتغال در منطقه مهم است اما دستگاه های مختلف در این زمینه جزیره ای عمل می کنند، همین موضوع موجب اجرایی نشدن آن شده است. انتظار درایم یک دبیرخانه در این زمینه راه اندازی شود تا مدیران در سطوح استانی و ملی بتوانند تصمیم گیری کنند و موجب اشتغال زایی مردم منطقه شوند.

هنوز نتوانستیم جاذبه برای ماندن جهانگرد در استان ایجاد کنیم

رمضان علی سنگدوینی کننده منتخب مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: یکی از مزایای وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی این است که جهانگردی را به عنوان صنعت تلقی می کند این صنعت علاوه بر اینکه محیط را آلوده نمی کند به پاک بودن آن کمک می کند.

او افزود: شرایط خوبی در استان نداریم دو مشکل بیکاری جوانان و معیشت خانواده برای مردم وجود دارد. ظرفیت خوبی در این استان وجود دارد اما هنوز نتوانستیم جاذبه برای جهانگرد برای ماندن در استان ایجاد کنیم. ورودی استان گلستان پر از جنگل است.

سنگدوینی شرح داد: در جزیره آشوراده همه امکانات وجود دارد حاضر هستیم به این وزارتخانه کمک کنیم تا در این استان جهانگردی رونق پیدا کند و اشتغال زایی شود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5827

به "بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید ریشه ای اصلاح شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید ریشه ای اصلاح شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید