بی اختیاری مدفوع در بچه ها؛ دلیل و راه های درمان

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران - سلامت - بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها بیشتر در پسران شایع است و دلایل زیادی دارد. این اختلال هنگامی رخ می دهد که کودک در مکان نامناسب و یا در لباس خود به طور عمدی یا غیر عمدی دفع مدفوع انجام می دهد. در این صورت معمولا کودک مدفوع خود را کاملا در لباس خودش تخلیه نمی کند و نشت مدفوع هم رخ خواهد داد. اختلال بی اختیاری مدفوع در بچه ها غالبا هنگامی اتفاق می افتد که کودک یبوست داشته باشد و یا از طرفی کودک مدفوع خود را نگه می دارد و همین نگه داشتن مدفوع باعث سفت شدن مدفوع می گردد و سپس مدفوع شل و آبکی از اطراف آن نشت نموده و کودک به اختلال بی اختیاری مدفوع، مبتلا می گردد.

بی اختیاری مدفوع در بچه ها؛ دلیل و راه های درمان

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ کانتر تجهیز بیشتر بدانید.

در مواردی هم کودک به یبوست مبتلا نیست و غالبا در این حالت، نشت مدفوع عمدی است و با اختیار کودک صورت می پذیرد و با اختلالات رفتاری و رفتار های مقابله ای و لجبازی از سوی کودک همراه است و به عبارتی این دفع مدفوع با اختیار از سویی کودک نوعی بیان خشم پنهان کودک نسبت به والدین و یا فرد دیگر است. در این مطلب به طور کامل به آنالیز این اختلال ناخوشایند برای بچه ها و والدین می پردازیم و روش های درمانی، علائم و جنبه های روانشناختی آن را مورد آنالیز قرار خواهیم داد تا از این رو به افزایش اطلاعات والدین از این بیماری بپردازیم.

علت بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها

هرگز نمی توان یک علت خاص را برای بیماری بی اختیاری مدفوع در نظر گرفت. این بیماری غالبا بر اثر تعدادی از عوامل روانشناختی و رشدی پدیدار می شود. گفتنی است در هر سنی، عواملی نظیر بیماری و یا فشارهای روانی اجتماعی ممکن است باعث کاهش مهارت کودک دراجابت مزاج یا تغییر آن شود و به سبب آن بی اختیاری در مدفوع در کودک پدید آید. در زیر به تعدادی از علل به ؤجود آورنده این اختلال خواهیم پرداخت.

1. احتباس مدفوع

علت اساسی و اصلی اختلال بی اختیاری مدفوع در بچه ها، احتباس مدفوع است. معمولا در اثر راست روده قدرت انقباضی خود را از دست می دهد و جذب آب از مواد دفعی افزایش می یابد. در نتیجه ماده دفعی بیشتر سفت می شود.

2. مسائل مقعدی

تعدادی از این بچه ها به علت شقاق مقعد و دیگر مسائلی که در ناحیه مقعد خود دارند، دفع مدفوع برایشان دردناک است. همین موضوع منجر به نگه داشتن مدفوع، تجمع آن، یبوست و بدتر شدن مشـکل مقعد می شود و این چرخه معیوب به طور مداوم تکرار می شود و در نهایت به نشت مدفوع شل از کنار مدفوع سفت منجر می شود.

3. تصور ذهنی کودک

در مواردی هم به نظر می آید یک کشمکش قدرت بین پدر و مادر و کودک بر سر آموزش توالت به وجود آمده است. چنین به نظر می رسد که در این کشمکش و جر و بحث کودک با فعل خود، مخالفت با مادر و پا فشاری روی خواسته های خودش را به نمایش می گذارد.

4. ترس

در بعضی از اوقات هم ممکن است کودک از رفتن به دستشویی ترس و هراس داشته باشد و به تبع آن کودک از رفتن به دستشویی خودداری کند و تا هنگامی که ترس کودک مورد آنالیز قرار نگیرد و درمان نشود، مشکل کودک ادامه دار خواهد بود.

5. آموزش نادرست

نباید تأثیر منفی ناشی از آموزش های خشن راجع به کنترل مدفوع را نادیده گرفت؛ زیرا تربیت های غلط بچه ها و از روی اجبار بر روی بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها مؤثر است

6. سایر علت ها

  • اضطراب و استرس هایی نظیر اختلاف والدین یا بدرفتاری با کودک
  • استعداد ذاتی و ارثی کودک برای حرکات روده ای نامناسب
  • استفاده افراطی و طولانی از ملین ها به وسیله بچه ها
  • استفاده از تنقیه و شیاف ها
  • تغییر رژیم غذایی کودک برای کنترل یبوست
  • اعمال جراحی برای مقعد سوراخ نشده در بچه ها

راه های درمان بی اختیاری مدفوع در بچه ها

هدف از درمان بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها، این است که کودک به یک استفاده مستقل و منظم از دستشویی رفتن برسد و مسائل همراه به این بیماری هم رفع شود. بر طبق نوع بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها که همراه با یبوست یا بدون آن باشد، درمان طبی متفاوتی خواهید داشت. پیش از آغاز مراحل درمان، می بایست یک ارزیابی دقیق و خاص ازلحاظ موضوعات پزشکی، اجتماعی و روانشناختی انجام شود.

از این رو باید دوره ای را برای مشاهده و ثبت آلوده سازی کودک به صورت دقیق اختصاص داد. پیش از درمان باید به خانواده کودک، آموزش لازم در خصوص اختلال بی اختیاری مدفوع در بچه ها داده شود تا خانواده با استفاده از روش های تنبیه و تربیت های نامناسب، شرایط نامطلوب بیماری کودک را افزایش ندهند. می توانید با آموزش و فراگیری مراحل زیر به کنترل مدفوع به وسیله بچه ها و به تبع آن بهبود بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها، یاری کنید.

  • به صورت مرتب و منظم، 20 دقیقه بعد از خوردن هر وعده غذایی، کودک باید به مدت 10 دقیقه روی دستشویـی بنشیند تا حرکات رود ه ای او افزایش یابد و به این شکل مدفوع او کنترل شده و بیماری او به مرور زمان بهبود یابد.
  • از تشویق، پاداش و جایزه های خاص برای دفع مناسب مدفوع به وسیله کودکتان به هیچ وجه غافل نشوید.
  • در بهبود این بیماری فقط تشویق صرف کارآمد نیست بلکه باید از روش های تنبیه مناسب هم استفاده کنیم و از روش های نامناسبی مانند تنبیه بدنی، سرزنش، تحقیر، شماتت و مقایسه کودک با دیگران استفاده نکنیم.

این عارضه در چه سنی به طور کامل بهبود می یابد؟

اوج بهبودی و درمان بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها، برای پسران در سن شش سالگی و برای دختران در سن هشت سالگی است. از این سنین به بعد، بیماری به مرور زمان کاهش می یابد. گفتنی است بی اختیاری مدفوع بچه ها در سن 16 سالگی، در پسران و دختران به طور کامل ناپدید می شود و از بین می رود.

با رعایت بعضی از نکات به درمان یاری کنید

درادامه مطلب، تعدادی از آداب و نکات آورده شده است که با رعایت آن ها در هنگام اجابت مزاج، می توان بیماری بی اختیاری مدفوع در بچه ها را تا حد زیادی کنترل کرد. در زیر به آنالیز این موارد خواهیم پرداخت.

1. سر بچه داد نزنید!

باید دقت داشت که یکی از راه های غلط، خشم گرفتن و توبیخ کودک به علت اجابت مزاج نکردن بر روی لگن خودش یا کثیف کردن غیرعمدی در خارج از لگن است. پس باید به طور جدی از آن عمل به وسیله والدین خودداری شود. یک راه چاره آموزش موفقیت آمیز این است که کودک اجابت مزاج در محل مناسب را نشانه فضیلت و تربیت خود تصور کند.

2. مثل بچه ها با بچه رفتار نکنید

از نبرد قدرت و لجبازی با کودک خود بپرهیزید؛ زیرا نتیجه آن می تواند احتباس مدفوع، یبوست مزمن، بی اختیاری مدفوع و یا تنش روابط بین والدین و کودک را افزایش دهد. زمانی که کودک شما از نشستن روی لگن خودداری می نماید، به او فرصت بدهید از جایش بلند شده و پس از صرف غذا برود. در صورتی که امتناع کردن از سوی کودک ادامه دارد، آموزش را حداقل برای چند هفته به تعویق بیندازید.

سن و سالی که در آن آموزش احتمال موفقیت بیشتری دارد، طبق ویژگی های کودک متفاوت بوده و در برگیرنده موضوعاتی مانند قابل پیش بینی بودن برنامه دفعی کودک، توانایی کودک در پیش بینی عمل دفع و درک مراحل اجابت مزاج و خبرنگاران کودک برای آموزش آداب اجابت مزاج است.

برای بیشتر بچه ها مشکل است در زمانی که روی لگن نشسته اند، خود را به مقدار مناسب شل نمایند تا ادرار یا مدفوع جریان پیدا کند. سرگرم کردن و مشغول ساختن فکر کودک با خواندن کتاب و قصه و دیگر عوامل هیجان انگیز برای بچه ها به او یاری زیادی خواهد نمود تا خود را شل کند و دفع مدفوع ساده شود.

عوارض رفتاری برای کودک

چنین تصوری غلط است که تمام بچه های که به اختلال بی اختیاری مدفوع مبتلا هستند، مسائل رفتاری قابل توجهی داشته باشند. گاهی هم این اختلال ممکن است باعث احساس ندامت و شرمساری در کودک و خانواده او شود. از این رو خطر گوشه گیری، افسردگی و کمبود اعتماد به نفس را به شدت در بچه ها افزایش می دهد.

بی اختیاری مدفوع در بچه ها از نظر آمار

این عارضه در مقایسه با اختلال شب ادراری شیوع کمتری دارد و در بین بچه ها رواج کمتری هم دارد. گفتنی است که در حدود 5/1 تا 5/7 درصد از بچه ها در سنین مدرسه به مراتبی از بیماری بی اختیاری مدفوع مبتلا هستند. از طرفی، شیوع بیماری بی اختیاری مدفوع در پسران رواج بیشتری در مقایسه با دختران دارد و نکته دیگر این است که این اختلال در شرایط مالی و اجتماعی پایین بیشتر مشاهده می شود.

در این مطلب به آنالیز بیماری بی اختیارزی مدفوع در بچه ها پرداختیم. موارد روانشناختی و درمان آن و روش مواجهه با این بیماری را مورد آنالیز قرار دادیم. از شما خوانندگان محترم خواهشمندیم اگر تجربه یا اطلاعاتی در خصوص این بیماری در اختیار دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10514

به "بی اختیاری مدفوع در بچه ها؛ دلیل و راه های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی اختیاری مدفوع در بچه ها؛ دلیل و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید