جزئیات معین مقررات برای آزادسازی تعرفه های ارتباطی
به گزارش جعبه مهر، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در حال حاضر حداکثر درآمد اپراتورها از دیتاست، از مشخص مقرراتی برای آزادسازی تعرفه ها اطلاع داد و گفت: آزادسازی به این معنا نیست که بازار کنترلی نباشد، معنایش این است که جایی که رقابت هست و در بازار و جایی که رقابت نیست، رگولاتوری تعرفه مشخص کند.

حسین فلاح جوشقانی در گفت وگو با خبرنگاران درباره درخواست اپراتورهای اینترنتی برای اصلاح تعرفه صوت و آزادسازی تعرفه اینترنت اظهار کرد: ما هم متقاضی آزادسازی تعرفه هستیم، مقرراتش را آماده کردیم و این موضوع در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار گرفته است. اتفاقا بخش های خصوصی کمی از این موضوع می ترسند و احساس می نمایند اگر در آزادسازی نظارتی نباشد، شرکت های بزرگ تر با تعرفه های تهاجمی مشکل ایجاد نمایند.
وی در پاسخ به اینکه با آزادسازی تعرفه ها، افزایش تعرفه اتفاق نمی افتد، شرح داد: آزادسازی به معنای این نیست که بازار کنترلی نباشد، معنایش این است که جایی که رقابت هست، بازار تعرفه مشخص کند و جایی که رقابت نیست، رگولاتوری مشخص کند.
اپراتورها نمی توانند هر قیمتی که خواستند ارائه دهند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در بازاری که رقابت باشد، کاربر حق انتخاب دارد و می تواند از بخش های مختلف استفاده کند. اینطور نیست که آنجا اپراتور هر قیمتی خواست ارائه کند. با کنترل قیمت ها آزادی عمل به اپراتورها داده می گردد، مخصوصا اپراتورهای ضعیف تر که بتوانند تعرفه بهتری ارائه دهند. به همین دلیل اصلاح تعرفه ها طی یک یا دو ماه آینده اتفاق می افتد.
فلاح با اشاره به اعتراض اپراتورهای اینترنتی مبنی بر بالا بودن تعرفه صوت اپراتورهای موبایل که موجب جبران هزینه در زمینه دیتا گردیده، گفت: حدود سه سال پیش اینطور بود که 80 درصد درآمد اپراتورها از صوت بود و 20 درصد برروی دیتا، اما اکنون برعکس گردیده و حداکثر درآمد اپراتورها از دیتاست و اینطور نیست که بخواهند در بلندمدت این کار را نموده و در حوزه دیتا یارانه بدهند و در حوزه صوت جبران نمایند.
وی به افزایش تعرفه صوت در اپراتورها نیز اشاره نمود و ادامه داد: اکنون عمده سرمایه گذاری و درآمد اپراتورها در حوزه دیتاست و روند در جهان هم به سمت کاهش صوت است. به علاوه اینکه شرایط اقتصادی اپراتورها اخیرا طوری بوده که قیمت دیتا و تعرفه صوت را افزایش دادند و صوت را به سقف چسباندند؛ البته این در چارچوب رگولاتوری است. یعنی اگر قبلا اینطور بود که برروی صوت یارانه می دادند، اکنون تعرفه صوت را هم به سقف رساندند.
در توسعه ارتباطات ثابت مشکل داشتیم
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه شاید بخشی از مسائل FCP ها (ارایه نمایندگان اینترنت ثابت) با تعرفه اپراتورهای موبایل مرتبط باشد، اضافه کرد: اما عمده مسائلشان و علت مهاجرت کاربران از اینترنت ثابت به موبایل این است که در توسعه ارتباطات ثابت مشکل داشتیم. در حال حاضر توقعات و کاربردها بالا رفته و احتیاج به سرعت بالاتر وجود دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین اعلام کرد: سرویس موبایل ما با کیفیت تر از سرویس ثابت است و حتی در شرایط قیمت های بالاتر موبایل هم، مردم راضی اند که بروند با سرویس 25 مگابیت بر ثانیه دیتای موبایل را بگیرند تا سرعت ADSL که حداکثر می تواند هشت مگابیت بر ثانیه باشد. بنابراین در حوزه ثابت باید توسعه صورت بگیرد.
به گزارش خبرنگاران، مدتی است اپراتورهای اینترنتی از وضعیت تعرفه اینترنت موبایل ناراضی هستند و معتقدند تعرفه بالای صوت در اپراتورهای موبایل حاشیه سود خوبی در این بخش ایجاد نموده و به آن ها یاری می نمایند که بخش دیتای موبایل را پوشش داده و با قیمت هایی پایین تر از قیمت منطقی اینترنت موبایل عرضه نمایند. این موضوع باعث گردیده تعداد محدودی از شرکت هایFCP کم کم دچار مسائل مالی و از بازار خارج شوند و در نتیجه مشترکشان را از دست بدهند.
منبع: خبرگزاری ایسناجعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما