حقایقی جالب درباره پارک ملی کوه های عظیم اسموکی

به گزارش جعبه مهر، پارک ملی کوه های عظیم اسموکی یکی از زیباترین پارک های ملی آمریکا است. در این مقاله با حقایقی جالب در خصوص این پارک ملی آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

حقایقی جالب درباره پارک ملی کوه های عظیم اسموکی

پیش از این در مقاله ای با پارک ملی کوه های عظیم اسموکی (Great Smoky Mountains) آشنا شدیم. این پارک ملی یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث دنیای یونسکو و بخشی از رشته کوه آپالیشین است.

این پارک که در سال 1934 به عنوان پارک ملی برگزیده شد، در ایالت های تنسی و کارولینای شاقتصادی قرار گرفته است. این پارک ملی، عظیم ترین منطقه حفاظت شده در شرق رشته کوه راکی است. این منطقه زمانی به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد که بعضی از اهالی و فعالان محیط زیست نسبت به قطع درختان اعتراض کردند. سازمان پارک های ملی ایالات متحده آمریکا، به این نتیجه رسید که این منطقه را به پارک ملی تبدیل کند اما کمبود بودجه یکی از موانع اصلی این کار بود. در نهایت شهروندان ایالت های تنسی و کارولینای شاقتصادی با یاری های اقتصادی خود به این سازمان، زمین های این منطقه را از کشاورزان، معدنچیان و الوارسازان خریدند و منطقه را به پارک تبدیل کردند. به دنبال این اتفاق، کشاورزی و چوب بری در این منطقه ممنوع شد. در ادامه با حقایقی جالب در خصوص این پارک ملی پربازدید آشنا می شویم.

یکی از سوالاتی که با شنیدن نام این پارک در ذهن هر کسی ایجاد می گردد این است که چرا این پارک را کوه های عظیم اسموکی به معنای دودی نامیده اند. دلیل این نام گذاری، پوششی از مه غلیظی است که روی این پارک قرار گرفته است. این پوشش غلیظ مه، از ترکیب بخار آب و هیدروکربن هایی تشکیل می گردد که برگ درختان انبوه این پارک آزاد می نمایند. این مه چون ظاهری شبیه به دود دارد، باعث شده که این پارک را پارک ملی کوه های عظیم اسموکی بنامند.

مساحت این پارک ملی تقریبا 2114 کیلومترمربع است.

پارک ملی کوه های عظیم اسموکی، تقریبا 610 کیلومتر جاده کوهستانی دارد.

در گذشته یعنی در دهه های 1700 و 1800، قبل از این که این منطقه به پارک ملی تبدیل گردد، مکانی برای زندگی بومیان آمریکا و مهاجران اروپایی بود. هنوز هم تعدادی از خانه های روستایی، انبارها و سایر بناهای ساخته شده در آن دوران، در این پارک وجود دارد و از آن ها نگهداری می گردد.

این پارک، میزبان بیش از 66 گونه شناخته شده از پستانداران است که از میان مشهورترین آن ها می توان به خرس سیاه و گوزن دم سفید اشاره نمود.

بیش از 320 کیلومتر رود و نهر در این پارک جاری است. این جریان ها میزبان گونه های متنوعی از ماهیان و آبزیان هستند که از میان آن ها می توان به قزل آلا، مارماهی و پرندگان دریایی مثل مارگردن اشاره نمود.

230 گونه متفاوت از پرندگان هم در این پارک زندگی می نمایند. در بخش نزدیک به ایالت تنسی، گونه های کمیابی از پرندگان هم پیدا می گردد؛ مثلا چرخ ریسوی سرسیاه، دارکوب کاکل دار و شیره خوار شکم زرد.

علاوه بر گونه های مختلف گیاهان آونددار که تعداد آن ها به بیش از 1600 گونه می رسد، 130 نوع درخت هم در این پارک رشد می نمایند که از میان آن ها می توان به این موارد اشاره نمود: افرای قندی، چشم گوزنی زرد، توس طلایی، شاه بلوط، انواع کاج، درخت لاله، نراد فریزر و کاج نوئل سرخ.

16 کوه از میان کوه های موجود در پارک، ارتفاع بیش از 1800 متر دارند. بلندترین آن ها Clingmans Dome نام دارد و 2024 متر است. کوه های بعدی به ترتیب عبارت اند از کوه Guyot با ارتفاع 2018 متر و کوه Le Conte با ارتفاع 2009 متر.

در مرز جنوب غربی پارک، سدی به نام سد فونتانا (Fontana) واقع شده است که بلندترین سد در شرق ایالات متحده آمریکا است.

بخش زیادی از راستا 3500 کیلومتری Appalachian که از مین (Maine) تا جورجیا (Georgia) ادامه دارد، از مرکز پارک کوه های عظیم اسموکی می گذرد.

این پارک، در حدود 1360 کیلومتر راستا پیاده روی و جاده آسفالت نشده دارد. این مقدار برابر است با فاصله بوستون تا دیترویت.

سالانه بیش از 10 میلیون نفر از این پاک بازدید می نمایند یعنی بیش از دو برابر بسیاری از پارک های ملی دیگر آمریکا. از محبوب ترین نقاط این پارک برای گردشگران، دره رود Oconaluftee و اردوگاه Elkmont را می توان نام برد.

کابین جان الیور که در سال 1822 ساخته شده، قدیمی ترین سازه موجود در پارک است که هنوز باقی مانده است.

این پارک در سال 1976 به عنوان ذخیره گاه بیوسفر بین المللی شناخته شده است. در سال 1983، نام این پارک وارد فهرست میراث دنیای یونسکو شده است.

تقریبا همه سازه های موجود در منطقه موزه Mountain Farm، مثل کابین جان دیویس، مغازه ها، خانه های ییلاقی و انبارها در مناطق دیگر پارک ساخته شده بودند اما در زمان های مختلف از بخش های دیگر یک جا جمع آوری شده اند.

ارتفاع این پارک در نقاط مختلف متفاوت است. کمترین ارتفاع متعلق به نهر آبرامز با 256 متر ارتفاع و بیشترین ارتفاع متعلق به کوه Clingmans Dome است.

در این پارک 6 گونه نادر لاک پشت و 39 گونه از خزندگان زندگی می نمایند که شامل انواع مارهای سمی هم می گردد.

علاوه بر این، این پارک با عنوان پایتخت سمندر دنیا هم شناخته می گردد. 30 گونه عجیب و نادر از سمندر در این پارک زندگی می نمایند که یکی از شناخته شده ترین آن ها سمندر بی شش (lungless salamander) است.

دانشمندان تخمین می زنند که این پارک محل زندگی بیش از یک میلیون گونه متفاوت از حیوانات و گیاهان است. اما فقط در حدود 10 هزار گونه از آن ها تا به امروز شناسایی شده است.

در این پارک چندین بنای تاریخی مثل کلیسا و خانه های چوبی قدیمی هم وجود دارد.

طبق بعضی از آنالیز ها و پیش بینی ها، تقریبا 95 درصد از پارک را پوشش جنگلی در بر گرفته است که در حدود یک سوم از آن، چندین قرن قدمت دارد.

در بسیاری از شهرهای اطراف این پارک، بخش عمده منبع درآمد را فعالیت های توریستی مرتبط با این پارک تشکیل می دهد.

پارک ملی کوه های عظیم اسموکی، یک گنجینه ارزشمند در میان پارک های ملی آمریکا است. با وجود این تنوع پوشش گیاهی و جانوری و شگفتی های طبیعی و مناظر نفس گیر، تعجبی ندارد که چرا در دهه 1890 کوشش های زیادی برای تبدیل این منطقه به پارک ملی انجام شده است. البته تحقق این درخواست ها زمان زیادی برده و هزینه زیادی برای آن صرف شده است اما در نهایت، ساخت این پارک ملی باعث شده که زیبایی شگفت آور طبیعت آن حفظ گردد و زیستگاه های منحصربه فرد آن از گزند آسیب در امان بمانند.

منبع: کجارو / buzzle.com
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9284

به "حقایقی جالب درباره پارک ملی کوه های عظیم اسموکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره پارک ملی کوه های عظیم اسموکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید