حقوق شهروندی پیش احتیاج توسعه کشور است

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/یزد استاندار یزد با بیان این که حقوق شهروندی مطالبه به حق مردم است، گفت: رعایت حقوق شهروندی از سوی مردم و مسئولان پیش احتیاج توسعه کشور است.

حقوق شهروندی پیش احتیاج توسعه کشور است

امروزه اغلب افراد در محیط های شهری زندگی می نمایند و آنچه مسلم است این که در فضای زندگی شهری برطرف نیازها به وسیله تعاملات متقابل افراد با یکدیگر صورت می پذیرد، لذا آنچه در فرایند این نوع زندگی ضروری به نظر می رسد، قاعده مند ساختن روابط افراد در جامعه شهری برای جلوگیری از هرج و مرج و بی ثباتی است.

آشنایی و البته رعایت حقوق شهفرایندی از جمله موثرترین راهکارهای ایجاد روابط اصولی در جوامع مدنی است که همه افراد باید ضمن اجرا همواره به این مهم نیز پایبند باشند.

حقوق شهفرایندی جز حقوق ذاتی و فطری انسان هاست که غیر قابل انتقال و تجزیه ناپذیر است، به همین منظور حقوق شهفرایندی را می توان در قالب حقوق مدنی و سیاسی و حقوق مالی و اجتماعی آنالیز کرد.

محمدعلی طالبی استاندار یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان این که اجرای حقوق شهفرایندی مطالبه به حق مردم است، اظهار کرد: امروز رعایت حقوق شهفرایندی الزام دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهوری برای دستگاه های اجرایی است و استان یزد نیز به این حقوق اهتمام دارد.

وی توسعه کشور را مستلزم رعایت حقوق شهفرایندی از سوی مردم و مسئولان دانست و اضافه کرد: هنوز بعضی زیرساخت های لازم برای احقاق حقوق شهفرایندی فرآهم نیست اما تأکید ییس جمهوری باعث شده، دولت اهتمام خود برای رعایت این حقوق را به کار گیرد و دستگاه ها نیز الزامات اجرای این قانون را بپذیرند.

استاندار یزد گفت: حقوق شهفرایندی با جامعیتی که دارد قابلیت تبدیل شدن به گفتمان غالب اجتماعی را دارد و باید برای تحقق آن الزامات و ضرورت ها در ادارات ایجاد گردد تا همه به اجرای حقوق شهفرایندی متعهد شوند.

طالبی به استفاده از ظرفیت فکری صاحب نظران برای اجرای حقوق شهفرایندی تأکید و توضیح داد: ممکن است تعارضات و موانع احتمالی در راستا اجرای حقوق شهفرایندی وجود داشته باشد که حضور صاحب نظران و سازمان های مردم نهاد در این حوزه یاری نماینده است.

این مقام مسئول فلسفه تشکل های اجتماعی را جلب مشارکت مردم و پیگیری حقوق آنان دانست و اعلام کرد: ضروری است جمعی از تشکل های فعال را که آمادگی فعالیّت در این حوزه برای آنها مقدور است حمایت و در بحث آموزش آنان و آموزش جامعه عمل کرد.

طالبی در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد سامانه حقوق شهفرایندی استان که برنامه ها و خدمات دستگاه ها را داشته باشد، تأکید کرد و اضافه کرد: ضروری است در بخش آموزش مردم تکالیف دستگاه ها تعیین گردد و دستگاه ها بنابر محور وظایف خود حقوق شهفرایندی را اعلام نمایند.

وی در خصوص آگاهی بخشی به جامعه و ترویج حقوق شهفرایندی گفت: باید مسئولیت ها در راستای تحقق حقوق شهفرایندی تعیین و تیم فکری از نمایندگان دستگاه های اجرایی و دیگر قوای سه گانه و نیز تیمی از صاحب نظران و تشکل های اجتماعی در استان ایجاد گردد.

استاندار یزد در انتها به نقش شهرداری ها و پتانسیل تبلیغات محیطی در آگاهی رسانی به مردم اشاره نمود و با تأکید به نقش رسانه ها به ویژه رسانه های مجازی در تبیین حقوق شهفرایندی، استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی را از ضرورت های آگاهی بخشی به جامعه و ترویج حقوق شهفرایندی اعلام کرد.

با توجه به آنالیز های صورت گرفته، به نظر می رسد که توصیف کمی و آماری از شرایط حقوق شهفرایندی در ایران صورت نگرفته، لذا نمی توان در این رابطه پا را فراتر از بعضی برآورد ها گذاشت و نظریه ای علمی اعلام کرد.

ولی با توجه به عزم دولت یازدهم و دوازدهم مبنی بر تدوین منشور حقوق شهفرایندی و گماردن دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهفرایندی، می توان امیدوار به توسعه حقوق شهفرایندی در ایران بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4336

به "حقوق شهروندی پیش احتیاج توسعه کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق شهروندی پیش احتیاج توسعه کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید