حنیف اتمر: برای عدم شکست توافق صلح افغانستان باید از گذشته درس گرفت

به گزارش جعبه مهر، وزیر امور خارجه افغانستان در کنفراس ژنو با اشاره به فرایند صلح و چهار دهه درگیری در این کشور گفت که برای عدم شکست توافق صلح باید از تاریخ افغانستان درس گرفت.

حنیف اتمر: برای عدم شکست توافق صلح افغانستان باید از گذشته درس گرفت

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران ، حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان در کنفرانس ژنو گفت: صلح پایدار اولویت دولت است و دستیابی به آن تنها از طریق همکاری با شرکای منطقه ای و بین المللی ممکن است.

وی اضافه نمود که فرصت بی نظیری برای خاتمه دادن به جنگ از طریق مذاکره به وجود آمده است.

اتمر تأکید کرد که دولت افغانستان نسبت به مذاکرات متعهد است و حسن نیت خویش را با آزادی زندانیان طالبان نشان داده است.

وزیر امور خارجه افغانستان همچنین شرح داد که باید از تاریخ افغانستان درس گرفته شود تا این توافق شکست نخورد و همه طرف ها باید تعهد خویش را برای خاتمه خشونت ها و دشمنی ها نشان دهند.

وی ادامه داد که مردم افغانستان باید تصمیم گیرنده نهایی در توافق صلح باشند و این توافق باید مورد پذیرش جامعه جهانی نیز باشد.

اتمر گفت که در این توافق باید اصل، اتحاد، یکپارچه بودن، استقلال، حاکمیت ارضی و دموکراتیک بودن افغانستان باشد و صلح و ثبات در آن تهدید نشده و دستاوردهای سیاسی - اجتماعی و مالی حفظ و ارزش های حقوق بشری و حقوق زنان تقویت شده باشد.

کنفرانس ژنو درباره افغانستان با حضور نمایندگانی از 70 کشور جهان و 30 سازمان بین المللی با سخنرانی حنیف اتمر رسماً آغاز شد؛ در این نشست کشورها و سازمان های حامی مالی افغانستان تعهداتشان را برای چهار سال آینده افغانستان اعلام خواهند کرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8358

به "حنیف اتمر: برای عدم شکست توافق صلح افغانستان باید از گذشته درس گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حنیف اتمر: برای عدم شکست توافق صلح افغانستان باید از گذشته درس گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید