وزارت خارجه ایران در پی شیوع ویروس کرونا چه کرد

به گزارش جعبه مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تشریح اقدامات این وزارتخانه برای به حداقل رساندن آثار منفی ناشی از انتشار ویروس کرونا پرداخت و از رایزنی های آینده ظریف با بعضی همتایان اروپایی در این خصوص اطلاع داد.

وزارت خارجه ایران در پی شیوع ویروس کرونا چه کرد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه شنبه) به تشریح اقدامات وزارت امور خارجه برای به حداقل رساندن آثار منفی ناشی از انتشار ویروس کرونا در هماهنگی و همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت.

موسوی در این خصوص در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه به منظور جلب همکاری و مشارکت دیگر کشور ها و سازمان های بین المللی در زمینه اقلام مورد احتیاج برای مقابله با کرونا در کشورمان گفت: آقای ظریف وزیر خارجه پس از اعلام و تایید ورود ویروس کرونا به کشورمان از سوی مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چارچوبی مبنی بر کوشش جهت به حداقل رسانیدن آثار سوء اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از انتشار ویروس کرونا را معین کرد و بر همین اساس تمامی بخش های ذیربط وزارت امور خارجه و سفارتخانه های کشورمان در این رابطه فعال شدند.

وی اضافه نمود: در این ارتباط تشکیل جلسه توجیهی و پرسش و پاسخ با سفرای خارجی مقیم ایران، نمایندگان نهاد های بین المللی در ایران از جمله سازمان جهانی بهداشت و نمایندگان وزارت بهداشت در محل وزارت خارجه در دستور کار نهاده شد. در این جلسه نماینده سازمان جهانی بهداشت از توانایی و عملکرد ایران، به عنوان نمونه ای مثال زدنی یاد کرد. همچنین مقامات سازمان مذکور در ژنو نیز از توانایی اساسی ایران برای مدیریت بحران و سابقه اثبات شده کشورمان در مدیریت پیروز بحران های قبلی تهدید نماینده سلامت و بهداشت جهانی سخن گفتند.

* یاری هایی که تا به امروز ارسال شده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نقش وزارت امور خارجه در تامین احتیاج های وزارت بهداشت کشورمان از سایر کشور ها و سازمان های بین المللی به چه ترتیبی بوده است؟ گفت: از جمله اقدامات اولیه وزارت امور خارجه ارائه فهرست منسجم احتیاج های پیشگیرانه و درمانی کشور برای مهار کرونا به سازمان ملل، نهاد های بین المللی مرتبط و سفرای مقیم و نمایندگی های ایران در خارج از کشور به منظور حداکثری کردن پتانسیل یاری های بین المللی بوده است.

موسوی اضافه نمود: در همین خصوص یاری های بسیار موثری از سوی سازمان بهداشت جهانی شامل محموله قابل توجهی روز گذشته دوشنبه 12 اسفند با پرواز تخصیص داده شده توسط امارات به ایران انتقال یافت.

وی اضافه نمود: همچنین اقلام ارسالی از سوی یونیسف و همینطور بعضی کشور ها به ویژه چین، ترکیه و اتریش در این خصوص قابل ذکر است. یاری های ارائه شده از سوی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نیز بامداد امروز (سه شنبه) وارد کشورمان شد.

موسوی همچنین اعلام نمود: در همین ارتباط تعداد قابل توجهی از کشور های دیگر نیز در حال آنالیز آخرین احتیاج های اعلامی و ارسال یاری ها هستند. علاوه بر این، یاری اقتصادی جداگانه ای نیز از سوی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان اختصاص یافته که از کانال سازمان های ذیربط بین المللی ارائه می گردد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه نمود: این یاری ها کوشش های بی وقفه و اثربخش دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای کنترل شرایط تکمیل خواهد نمود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام مراتب قدردانی جمهوری اسلامی ایران از یاری های انساندوستانه اخیر، مقابله موثر با شیوع کرونا را موضوعی خواند که مشمول همکاری موثر بین المللی واقع شده است.

* آثار منفی تحریم های غیرقانونی آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد محدودیت های ایجاد شده در جهت تامین احتیاج ها با توجه به تحریم های یکجانبه و ظالمانه رژیم ایالات متحده آمریکا گفت: شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از پیش آثار منفی تحریم های غیرقانونی آمریکا بر مردم ایران و به ویژه اقشار آسیب پذیر را به جامعه جهانی و به ویژه کشور های اروپایی عیان ساخته است.

موسوی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات دیگری از سوی وزارت امور خارجه در این زمینه در دست پیگیری است؟ گفت: انجام فعالیت های سیاسی مختلف از جمله تماس های وزیر امور خارجه، مدیران این وزارتخانه و نمایندگی های ایران در خارج از کشور با همتایان و نهاد های ذیربط دو جانبه و بین المللی از دیگر اقداماتی است که در جهت جلب یاری های درمانی و بهداشتی، مساعدت های کنسولی و مرتبط با تردد اتباع ایرانی و خارجی، برطرف محدودیت مرزی و تجاری با رعایت ملاحظات احتیاطی بهداشتی در دست پیگیری و اقدام است و در این رابطه، تعدادی از مرز های کشورمان با همسایگان فعالیت خود را از سرگرفته که با حصول اطمینان دیگر کشور ها از رعایت استاندارد های بهداشتی و ایمنی بالا در سطح کشور، انشاءالله، شرایط با سرعت بیشتری به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت.

وی اضافه نمود: علاوه براین به منظور آنالیز مسائل تبادلات تجاری با کشور های همسایه در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، جلسه فوق العاده ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی نیز در وزارت امور خارجه برگزار گردید که طی آن نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور و بخش خصوصی ضمن قدردانی از کوشش ها و اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با کرونا، آخرین اقدامات به عمل آمده در جهت برطرف نگرانی طرف های تجارت خارجی کشورمان را مورد آنالیز قرار داده و پیرامون تسهیل در تردد های مرزی و مراودات تجاری با کشور های همسایه تصمیماتی را اتخاذ کردند.

* رایزنی های آینده ظریف با بعضی همتایان اروپایی

موسوی همچنین از رایزنی های آینده وزیر امور خارجه با بعضی از همتایان اروپایی در این خصوص اطلاع داد و رایزنی با کمیسیون اروپا به منظور بهره برداری از امکانات آن در این حوزه را نیز مورد اشاره قرار داد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران نیز در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مایک پامپئو مبنی بر آمادگی این کشور برای یاری به ایران و اینکه عنوان نموده به وسیله دولت سوئیس یک پیغام به ایران ارسال نموده و همچنین اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه کشورش آمادگی اعزام تیم های پزشکی به ایران را دارد، گفت: ما در نیت آمریکایی ها همیشه شک داشتیم و داریم و اگر قصد و نیت خیر داشتند، قبل از اینکه موضوع را رسانه ای نموده و در بوق و کرنا نمایند که آمادگی دارند به ایران یاری نمایند آن را رسانه ای نمی کردند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی ها را رصد می کنیم.

وی اضافه نمود: از وقتی که این قضیه در ایران رخ داد، چقدر علیه کشور و توانمندی های ما تبلیغات کردند و برای تضعیف روحیه مردم کوشش نموده که هنوز هم ادامه دارد. از جعل اخبار و آمار، مهمترین اقداماتی بود که صورت دادند و از سوی دیگر می گویند آماده یاری به دولت و ملت ایران هستند. از آنجایی که در حسن نیت آمریکایی ها شک داریم و در موارد گذشته دیدیم علیرغم سر و صداهایشان اقدامی را از پیش نبردند، خیلی نه روی یاری ها حساب می کنیم و نه آماده پذیرش یاری های لفظی هستیم.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5025

به "وزارت خارجه ایران در پی شیوع ویروس کرونا چه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت خارجه ایران در پی شیوع ویروس کرونا چه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید