خبرنگاران 1270 میلیارد ریال برای ساخت بندرصیادی تنگ کنارک هزینه شده است

به گزارش جعبه مهر، چابهار- خبرنگاران- معاون وزیر و رییس سازمان شیلات کشور گفت: تا به امروز 1270 میلیارد ریال برای ساخت بندر صیادی تنگ کنارک هزینه شده تا زمینه اشتغال مردم بومی و افزایش صید را ببینیم.

خبرنگاران 1270 میلیارد ریال برای ساخت بندرصیادی تنگ کنارک هزینه شده است

دکتر نبی الله خون میرزایی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح فاز نخست بندرصیادی تنگ که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بندر صیادی تنگ دهمین بندر صیادی سیستان وبلوچستان با مساحت حوضچه آرامش 20 هکتار و تولید پیش بینی شده 10 هزار تن ماهی، دارای 129 لنج و 200 قایق صیادی است.

وی افزود: این بندر صیادی برای 2 هزار نفر فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد میکند و نقش مهمی در رونق و توسعه سواحل مکران دارد.

فرماندار کنارک در جنوب سیستان وبلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: پیمانکار این پروژه بزرگ شرکت ساختمانی بهمبر و مشاور آن شرکت مشاور دریابندر و مدت قرارداد 36 ماه بوده که 12 ماه قابلیت تمدید دارد.

حمیدالدین یوسفی با تشریح مشخصات این پروژه گفت: احداث موج شکن اصلی بطول یکهزار و 180 متر و موج شکن فرعی بطول 850 متر، راه دسترسی داخل دریا بطول 220 متر، استحصال زمین داخل دریا به مساحت یک و نیم هکتار، وسعت حوضچه حدود 20 هکتار انجام و بالغ بر 16 هزار قطعه آکروپاد بتنی ساخته شده است.

وی توجه دولت به زیرساخت های شیلاتی در حوزه شهرستان کنارک را مطلوب ارزیابی و اظهار داشت: در سال های اخیر اعتبارات خوبی برای عمران و آبادانی کنارک هزینه شده است.

فرماندار کنارک گفت: هم اینک 6 شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن 30 واحد کنسروسازی، 30 واحد عمل آوری ، 12 واحد پودر ماهی، 13 واحد سردخانه و 10 واحد شناورسازی و بیش از 30 واحد یخسازی در نوار ساحلی این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان صید صیادان سیستان وبلوچستان در سال 1394 حدود 231 هزار تن، سال 1395 حدود 251 هزار تن، سال 1396 حدود 302 هزار تن، سال 1397 حدود 340 هزار تن صید رتبه نخست کشوری را کسب کرده و در سال گذشته (1398) نیز بیش از 298 هزار تن صید را داشته که این افتخار بزرگ حاصل تلاش صیادان زحمتکش بنادر صیادی چابهار، دشتیاری و کنارک است.

یوسفی اظهار داشت: سواحل مکران در محدوده سیستان وبلوچستان با دارا بودن 42 درصد سهم صید در میان استان های جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین بیش از 60 تا 70 درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان نیز گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود 140 میلیارد تومان برآورد شده و براساس کارکرد صورت شرایط پیمانکار حدود 60 میلیارد تومان و صورت شرایط تعدیل حدود 49 میلیارد تومان است که با توجه به پرداخت های انجام شده تا کنون حدود 60 میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار می باشیم.

عطاالله رئیسی از جمله اهداف این پروژه را برخورداری و ساماندهی حدود 60 فروند لنج صیادی و 120 قایق صیادی و اشتغالزایی حدود یکهزار نفر به صورت مستقیم عنوان کرد.

وی اعتبارات مورد نیاز پروژه را با توجه به شروع عملیات احداث موج شکن های اصلی و فرعی (فاز یک)، برآورد مورد نیاز برای تکمیل فاز یک حدود 140 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از مبلغ فوق حدود 60 میلیارد تومان تخصیص یافته و بقیه هنوز تخصیص داده نشده است.

وی پیشرفت پروژه را 98 درصد ذکر کرد و گفت: برای احداث و تکمیل فاز 2 شامل احداث اسکله پهلوگیری لنج ها و قایق ها و احداث تاسیسات پشتیبانی حدود 120 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است که تا به امروز هیچگونه اعتباری تصویب نشده است.

وی عمده مسائل پروژه را عدم تخصیص اعتبار بر اساس برنامه زمانبندی پیشرفت عملیات و تبدیل نحوه پرداخت مالی قرارداد از نقد به اوراق خزانه اسلامی اظهار داشت.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: سواحل مکران دارای بنادر متعدد تجاری و صید و صیادی است بطوری که 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، کنارک، بریس، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان های چابهار، دشتیاری و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.

وی شرح داد: براساس آخرین آمارها یکهزار و 265 فروند قایق فایبرگلاس، 163 فروند قایق چوبی، 436 فروند لنج یخی و 524 فروند لنج سردخانه دار با 21 هزار و 781 نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان فعالیت دارند.

بندر صیادی تنگ یکی از قدیمی ترین اسکله های صیادی در حوزه شهرستان کنارک در 110 کیلومتری راستا چابهار- جاسک واقع شده است و یکی از نقاط مهم صیادی و گردشگری سواحل مکران به حساب می آید.

مرحله نخست بندر صیادی تنگ کنارک با حضور معاون رییس جمهوری، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان وبلوچستان، کننده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی، دکتر کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار و رییس سازمان شیلات ایران، مسوولان محلی و قشرهای مختلف مردم عصر چهارشنبه افتتاح و راه اندازی شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8880

به "خبرنگاران 1270 میلیارد ریال برای ساخت بندرصیادی تنگ کنارک هزینه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 1270 میلیارد ریال برای ساخت بندرصیادی تنگ کنارک هزینه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید