خودروهایی که وجودشان مدیون لامبورگینی است
به گزارش جعبه مهر، وبسایت اول خودرو: لامبورگینی بدون شک یکی از مطرح ترین و تاثیرگذارترین برندهای تاریخ خودرو ست که از نظر بسیاری، تولد و تکامل سوپراسپرت ها مدیون این کمپانی است.
در این میان علاوه بر تاثیری که لامبورگینی در بهبود و تکامل خودروها و ایجاد رقابتی سهمگین در میان سازندگان خودروهای سریع داشته، این برند در پروسه طراحی، ساخت و حتی فراوری محصولات بعضی برندهای دیگر نیز سهیم بوده است. در این مطلب سعی داریم 6 نمونه از خودروهایی که به نحوی با دخالت لامبورگینی عرضه شدند را معرفی کنیم.
ب ام و M1
ب ام و سعی داشت تا برای مدل 3000 سری E9 مسابقه ای مشهور به Batmobile جایگزینی مناسب بسازد. برای این کار کارگاه تازه تاسیس M Power مامور ساخت یک سوپراسپرت موتور وسط شد. به خاطر نداشتن تجربه کافی، مهندسان M تصمیم گرفتند تا دست دوستی به سمت لامبورگینی دراز نمایند و این کمپانی نیز به خاطر مسائل اقتصادی، قبول کرد تا ب ام و را در پروسه طراحی محصول جدید یاری کند. در نهایت قرار شد تا فراوری این خودرو یعنی M1 حتی در کارخانجات لامبورگینی انجام گیرد. اما ورشکستگی لامبورگینی در کنار وضعیت نامناسب کیفیت خودروهای فراوریی این برند، سبب شد تا ب ام و در نهایت مراحل طراحی و فراوری را خودش به انتها برساند.
داج وایپر RT/10
کرایسلر در اواسط دهه 80 میلادی لامبورگینی را خریداری کرد. زمانی که در اواخر این دهه پروژه خودرو اسپرت سریع و سبک وزن داج یعنی وایپر کلید خورد، طراحی پیشرانه و بعضی بخش های شاسی به مهندسان لامبورگینی سپرده شد. بنابراین پیشرانه 10 سیلندر 8 لیتری 400 اسب بخاری نسل اول وایپر از بسیاری جهات دستپخت مهندسان ایتالیایی است. مدیران کرایسلر اما این قضیه را به هیچ وجه پنهان نکردند و حتی در بازاریابی و معرفی وایپر، از آن برای بالا بردن اعتبار این خودرو استفاده کردند. با این حال پس از فیس لیفت و عرضه مدل GTS، ارتباط وایپر با طرح مهندسان لامبو بسیار کمرنگ شد.
وکتور M12
وکتور برندی آمریکایی بود که در اواخر دهه 70 و برای فراوری لامبورگینی آمریکایی تاسیس شد. پس از عرضه اولین محصول در اوایل دهه 90، وکتور ورشکست شد و سهام آن توسط یک کمپانی اندونزیایی خریداری شد. این گروه (مگاتک) اما لامبورگینی را نیز خریداری کرد تا وکتور و لامبورگینی به هم مرتبط شوند. محصول دوم وکتور با نام M12، از شاسی و پیشرانه دیابلو بهره مند شد و وکتور دیگر از پیشرانه و متعلقات آمریکایی (خصوصا شورولت) استفاده نکرد. با وجود قیمت بسیار پایین تر وکتور M12، این خودرو نتوانست به اندازه دیابلو پرفروش باشد و در نهایت وکتور دوباره تعطیل شد.
Cizeta V16T
مارچلو گاندینی کار طراحی لامبورگینی دیابلو را برعهده داشت و طرح نهایی را در اواخر دهه80 میلادی تسلیم مدیران این کمپانی کرد. با این حال، مالکان وقت لامبورگینی یعنی کرایسلر، طرح دیابلو را بسیار ساختارشکنانه ارزیابی کردند و به همین دلیل از Tom Gale آمریکایی خواستند تا خطوط فضایی دیابلو را اندکی تعدیل کند. این قضیه به مذاق گاندینی مغرور خوش نیامد و برای همین طرح اولیه دیابلو را با کمترین تغییرات به کمپانی تازه تاسیس Cizeta داد. این برند توسط کلاودیو زامپولی تاسیس شده بود و عده ای از مهندسان سابق لامبورگینی در آن مشغول به کار شده بودند. به همین خاطر فلسفه و مشخصات Cizeta V16T بسیار شبیه به محصولات لامبورگینی شده و به نحوی آن را فرزندخوانده لامبورگینی می دانند.
آئودی R8
آئودی در اواخر دهه 90 میلادی اختیار لامبورگینی را در دست گرفت و انقلابی شگرف در زمینه های مختلف این کمپانی ایجاد کرد. این تحولات اما به نفع خود آئودی نیز بود، چرا که مهندسان لامبورگینی بعضی تجارب و ایده های ناب خود را در اختیار همتایان آلمانی خود گذاشتند. این اتفاق سبب شد تا هنگامی که آئودی نمونه خیابانی اولین سوپراسپرتش یعنی R8 را عرضه می کرد، به سراغ مهندسان لامبورگینی رفته، از آنها یاری بگیرد. علاوه بر این، پلت فرم R8 و پیشرانه نمونه V10 آن با گالاردو مشترک است. بنابراین می توان R8 را برادرخوانده آلمانی گالاردو دانست.
بوگاتی ویرون
شاید کمتر کسی باور کند که لامبورگینی در طراحی و ساخت سریع ترین خودرو دنیا در دهه اول قرن بیست و یکم، نقشی انکار ناپذیر داشت. پس از خریداری بوگاتی توسط گروه صنعتی فولکس واگن، تعدادی خودرو مفهومی به سفارش مدیران فولکس واگن برای ارزیابی بازار ساخته شدند که آخرین نمونه، ویرون بود. این خودرو با ظاهری جذاب، احتمالا در آینده نزدیک به یک خودرو فراوریی بدل می شد. برای همین، مهندسان لامبورگینی به یاری مهندسان بوگاتی شتافتند تا پلت فرم و متعلقات فنی این خودرو به طور دقیق و مناسبی طراحی شوند. با آنکه همکاری لامبورگینی با بوگاتی پس از عرضه نمونه مفهومی و در مراحل ساخت گونه فراوریی کمرنگ تر شد، اما هنوز هم ویرون موفقیتش را مدیون لامبو است.
منبع: برترین هامسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم
دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری