دنیای فناوری با کمبود تراشه روبرو شد، چالش جدی در صنعت خودروسازی
به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، جو بایدن در بدو ورود به کاخ سفید با چالش های متعددی در بخش فناوری روبرو شد. چالش های قانونگذاری شبکه های اجتماعی و مقابله با سلطه شرکت های فناوری ساده ترین موارد به حساب می آیند. این در حالی است که کمبود تراشه تبعات وسیعی برای آمریکا به وجود آورده است.
کمبود تراشه نه تنها فراوری محصولات مختلف از خودرو گرفته تا لپ تاپ را با چالش روبرو نموده، بلکه از لحاظ مالی و ایجاد شغل نیز به ایجاد معضلاتی منجر می گردد.
تنش تجاری با چین به زنجیره تقاضا آسیب زد
به نوشته بی بی سی، طی سال های اخیر تقاضا برای تجهیزات فناوری کاهش یافته بود اما شیوع کووید 19 به طور غیر منتظره ای تقاضا برای خرید دستگاه های الکترونیکی از جمله موبایل و لپ تاپ را افزایش داد. فراوری نمایندگان رایانه های شخصی، لپ تاپ و تبلت ها نیز با انبوه تقاضا روبرو شدند. این درحالی است که تمام این دستگاه ها نیازمند تراشه هایی برای پردازش، تأمین گرافیک و قابلیت های دیگر هستند. سال گذشته فروش رایانه از 302 میلیون دستگاه فراتر رفت که این رقم نشان دهنده 13 درصد رشد نسبت به سال قبل است.
به نشریه فورچون، یکی دیگر از دلایل کاهش تراشه در بازار جنگ تجاری دولت دونالد ترامپ (رئیس جمهور پیشین آمریکا) با شرکت های فناوری چینی بود. این جنگ سبب شد بسیاری از شرکت ها از خرید تراشه های شرکت SMIC سرباز زنند. این تراشه ساز چینی حدود 5 درصد بازار دنیای نیمه رساناها و حدود 10 درصد بازار تراشه هایی را در اختیار دارد که با فناوری های قدیمی تر ساخته می شوند.
وزارت بازرگانی آمریکا در پاییز 2020 میلادی این شرکت را در فهرست سیاه بازرگانی خود قرار داد. در دسامبر سال گذشته نیز دولت آمریکا دسترسی SMIC به تجهیزات تراشه سازی آمریکایی را محدود کرد و در نتیجه آن خریداران سفارش های خود از این شرکت را لغو کردند.
صنعت خودروسازی نخستین قربانی کمبود تراشه در دنیا
تمام عوامل گفته شده در کنار یکدیگر به ایجاد بحران تراشه در صنعت فناوری دامن زدند. طبق گزارش نشریه فورچون، در هر خودرو به طور معمول 100 میکرو پردازشگر تراشه به کار می رود تا کنترل همه چیز از سیستم ضد قفل ترمز تا نمایشگرهای اطلاعات خودرو را فعال سازد. به همین دلیل صنعت خودروسازی بیش از همه از کمبود تراشه ها خسارت دیده است. به عنوان مثال جنرال موتورز بیان کرد 3 کارخانه عظیم خود را تعطیل و تا اواسط ماه مارس فراوری را در واحدهای دیگر کاهش می دهد. شرکت های فورد، هوندا، فیات کرایسلر و فولکس واگن نیز به دلیل کمبود تراشه با خساراتی روبرو شده اند. مری بارا مدیر ارشد اجرایی جنرال موتور در این باره می گوید: این یک چالش وسیع در صنعت است. ما باید استراتژی های کاهشی را به کار گیریم.
علاوه بر این شرکت ها، سونی نیز اعلام نموده به دلیل کمبود تراشه فراوری کنسول های بازی پلی استیشن 5 را کاهش داده است. از سوی دیگر فراوری کارت های گرافیکی در انویدیا و AMD نیز کند شده است. همچنین اپل و کوالکام نیز اعلام نموده اند در صورتیکه ذخایر تراشه بیشتری در اختیار داشتند، قادر به افزایش فراوری موبایل بودند.
از سوی دیگر بلومبرگ نیز در گزارشی به این چالش پرداخته و می نویسد: کمبود تراشه خودروسازی در چین ممکن است یک دهه طول بکشد، اما به گفته یکی از مقامات ناظر بر پلتفرم فناوری و توسعه جدید خودرو، این فرایند ارتباط اندکی به کاهش ذخایر دارد. یوان چنگ یین مدیر عامل مرکز ملی نوآوری فناوری های انرژی خودرو می گوید: عوامل موقت مانند اشتباه در سفارش محصول به دلیل پیش بینی های نادرست و اختلال در فعالیت کارخانه به دلیل کووید 19 به طور طبیعی رفع می شوند.
اما افزایش تقاضا برای خودروی برقی در این کشور و ادامه تنش تجاری با آمریکا احتمالاً چالش های مهمتری هستند. او در این باره می گوید: صنعت تراشه سازی چین به شدت تحت فشار است. تصور نمی کنم این چالش یک شبه رفع گردد.
به گفته معاون دبیرکل بنیاد خودروسازان چینی، کمبود تراشه تأثیری مهمی بر صنعت خودروسازی این کشور خواهد داشت که از اواخر دسامبر 2020 شروع شده و احتمالاً در سه ماهه دوم سال میلادی جاری نیز ادامه یابد.
اقدام کاخ سفید برای رفع کردن چالش
تمام این موارد سبب شد کاخ سفید در 11 فوریه طرح های خود برای رفع کردن این چالش را اعلام کند اما به نظر می رسد کوشش های آن به زودی نتیجه نخواهد داد. دولت بایدن نیز دستور اجرایی صادر نموده تا کمبود در این بخش را رفع کند اما این دستور فاقد جزئیات دقیق است. از سوی دیگر به نظر می رسد اجرای آن نیازمند مدت زمان طولانی است.
به گفته سخنگوی کاخ سفید در 11 فوریه، دولت بایدن مشغول آنالیز نقاط ضعف زنجیره تقاضا و مذاکراتی است تا راستا را برای فعالیت کسب و کارها و شرکای تجاری فراهم کند. همچنین قانونگذاران به دنبال استراتژی های بلندمدتی هستند تا از کمبود محصول و چالش های دیگر در صنعت نیمه رسانا در سال های آینده جلوگیری نمایند.
بعضی از قانونگذاران و شرکت های تراشه سازی خواهان یاری دولت هستند تا ظرفیت تراشه سازی آمریکا را ارتقا دهند اما چنین فرایندی چند سال طول می کشد.تراشه سازان می توانند با احداث کارخانه های جدید میزان فراوری خود را ارتقا دهند، اما این فرایند کار ساده ای نیست. بسیاری از شرکت هایی که تراشه ساز به حساب می آیند از جمله اپل، کوالکام و انویدیا تراشه طراحی می نمایند اما آنها را نمی سازند. فرایند تراشه سازی کار چالش برانگیزی است زیرا احداث کارخانه جدید تراشه سازی ممکن است 10 میلیارد دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد.
علاوه بر آن دولت آمریکا سعی دارد از روش های دیگر برای کنترل این چالش یاری بگیرد.
به نوشته رویترز، وانگ می هوا وزیر اقتصاد تایوان نیز نسبت به کمبود تراشه واکنش داده و بیان کرد نامه ای از کاخ سفید دراین باره دریافت نموده است. به گفته او شرکت های فراوری نیمه رسانای کشور برای رفع کردن این چالش تمام توان خود را به کار گرفته اند. از سوی دیگر وزیر اقتصاد آلمان نیز با ارسال نامه ای به هوا خواهان یاری این کشور شده است.
تراشه سازان تایوانی از جمله شرکت TSMC(عظیمترین پیمانکار تراشه سازی دنیا) اکنون متعهد شده اند تا به فراوری اولویت دهند.
اکنون به نظر می رسد چالش کمبود تراشه چنان وسیع شده و به یک مشکل دیپلماتیک تبدیل شده است.
منبع: خبرگزاری مهرمجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست
تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی