چالش خروج از بازار ایران برای فرانسوی ها
به گزارش جعبه مهر، این دو خودروساز در گزارش های ارائه شده اعلام نموده اند که به دلیل بازگشت تحریم های ایالات متحده آمریکا مجبور به ترک بازار ایران شده اند، بنابراین در 6 ماه اول امسال میلادی آماری از فروش محصولات خود در بازار ایران منعکس ننموده اند.
دو خودروساز فرانسوی در گزارش 6 ماهه فروش خود در امسال میلادی در شرایطی ایران را از آمار های فروش دنیای خود حذف کردند که خودروسازان داخلی همچنان مشغول فراوری محصولاتی از پژو و رنو هستند. گزارش فروش 6 ماه اول پژو-سیتروئن و رنو منتشر شد حال آنکه در گزارش یاد شده خبری از میزان فروش این دو خودروساز فرانسوی در بازار ایران نیست.
این دو خودروساز در گزارش های ارائه شده اعلام نموده اند که به دلیل بازگشت تحریم های ایالات متحده آمریکا مجبور به ترک بازار ایران شده اند، بنابراین در 6 ماه اول امسال میلادی آماری از فروش محصولات خود در بازار ایران منعکس ننموده اند.
به این ترتیب در حالی بازار ایران از گزارش های دو خودروساز فرانسه حذف شده که همچنان شاهد هستیم محصولات این دو برند فرانسوی براساس آمار های ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خطوط فراوریی شرکت های خودروساز حضور دارند.
هر چند این آمار ها از افت فراوری بی سابقه محصولات فرانسوی شرکت های خودرو ساز داخلی حکایت دارد با این حال خودروسازان داخلی کج دارومریز مشغول فراوری خودرو هایی از پژو و رنو هستند.
در این زمینه حتی شرکت ایران خودرو دوشنبه پیش اقدام به رونمایی از خودروی 301 در غیاب شریک فرانسوی خود کرد. ایران خودرو و پژو پس از توافق هسته ای آذر ماه 92 مذاکرات خود را برای همکاری دوباره شروع و در نهایت بر سر فراوری سه محصول در ایران به نام های پژو 2008، پژو 208 و پژو 301 به توافق رسیدند، اما خروج پژو از ایران و ملغی شدن قرارداد هم نتوانست شریک ایرانی را از فراوری خودروی 301 منصرف کند، به این ترتیب با وجود مخالفت های این شرکت 301 قرار است در خطوط فراوریی ایران خودرو قرار بگیرد.
آنچه تعیین است طرف ایرانی تمام کوشش خود را برای داخلی سازی قطعات محصولات فرانسوی به کار گرفته تا خطوط فراوری این برند ها را در ایران حفظ کند.
در این بین، اما به نظر می رسد فراوری محصولات پژو در ایران آسان تر از خودرو های رنو باشد؛ چراکه خبری از داخلی سازی محصولات رنو در ایران نیست و بنا بر اعلام خودروسازان داخلی، فراوری خودرو های این برند فرانسوی در ایران رو به اتمام است.
سیاست دنیای رنو این است که هر محصولی که در خطوط فراوری خودروسازان در فضای بین المللی، از جمله ایران تکمیل و برای عرضه به بازار آماده می گردد، پیش از عرضه باید به تایید کارشناسان این شرکت برسد. این نکته در ارتباط با محصولات پژو صدق نمی کند.
همچنین محصولات پژو با توجه به اینکه مدت زمان بیشتری در خطوط فراوری خودروسازان داخلی فراوری شده، بنابراین از عمق داخلی سازی بیشتری برخوردار است و بعضی از محصولات این برند به عمق داخلی سازی 80 درصد نیز رسیده اند. با این حال بازار ایران برای هر دو خودروساز فرانسوی، بسیار قابل توجه است.
پیش تر و در زمانی که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به طور یک جانبه از برجام خارج شد، دو شرکت فرانسوی با حمایت دولت این کشور کوشش کردند، به نوعی حضور خود در بازار ایران را ادامه دهند. حال آنکه این موضوع حتی با درخواست دولت فرانسه مورد موافقت ایالات متحده قرار نگرفت.
به این ترتیب شرکت پژو-سیتروئن همان زمان با بازگشت تحریم ها خبر خروج از بازار ایران را رسانه ای کرد، این در شرایطی بود که بعضی از مسوولان وقت این شرکت از کوشش های این خودروساز فرانسوی برای حضور چراغ خاموش در بازار ایران پرده برداشتند. اما شرکت رنو پس از اعمال تحریم ها همچنان اصرار داشت که در بازار ایران بماند حال آنکه با فشار ایالات متحده آمریکا مجبور به ترک ایران شد.
در دوره اول تحریم ها شرکت رنو بر خلاف پژو بازار ایران را ترک نکرد و با کاهش تیراژ در خطوط فراوری دو خودروساز بزرگ کشور باقی ماند.
در آن موقع کارلوس گوسن مدیرعامل وقت شرکت رنو تاکید نموده بود که این شرکت، با وجود برقراری مجدد تحریم های مالی آمریکا، ایران را ترک نخواهد کرد، هر چند که میزان فراوری خودرو های خود در ایران را کاهش خواهد داد. دلیل تاکید این خودروساز فرانسوی را برای حضور در بازار ایران به هر نحو بعد از بازگشت تحریم ها می توان در رشد فروش این خودروسازان در بازار ایران جست وجو کرد.
این شرکت حتی تصمیم داشت که حضوری مستقل از خودروسازان کشور در ایران داشته باشد که با کارشکنی هایی که در این زمینه شد نتوانست ایده خود در صنعت خودرو کشورمان را عملی کند. با این تفاسیر، اما تعیین است که بازار ایران نقطه پرش دو برند فرانسوی است و تاثیر زیادی بر فروش دنیای و سوددهی آن ها داشته است.
در این زمینه لااقل آمار های 6 ماه اول سال 2019 به نوعی گویای این ادعا است؛ چراکه طبق این آمار ها شرکت رنو در گزارشی از کاهش فروش محصولات خود در 6 ماه اول امسال میلادی خبر داده است.
به طوری که طی ماه های ژانویه تا ژوئن 2019 این خودروساز در مجموع یک میلیون و 940 هزار خودرو فروخته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 7/ 6 درصد کمتر شده است. اما گزارش رنو که روز گذشته منتشر شد همزمان بود با گزارشی که پژو سیتروئن از عملکرد خود در این بازه زمانی گفت.
به طوری که این شرکت خودروسازی در گزارشی تاکید نموده که فروش محصولاتش در نیمه اول امسال میلادی (ژانویه-ژوئیه) به یک میلیون و 900 هزار خودرو رسیده است که این رقم نسبت به نیمه اول پارسال 8/ 12 درصد کاهش داشته است.
براساس این گزارش در این مدت، فروش محصولات این خودروساز در منطقه خاورمیانه و آفریقا بیش از 68 درصد افت داشته که از دلایل عمده اصلی آن ترک ایران به دلیل تحریم های آمریکا بوده است.
چالش خروج از بازار ایران
همان طور که عنوان شد هر دو خودروساز فرانسوی در 6 ماه ابتدایی سال 2019 با افت فروش در بازار های دنیای روبه رو بودند. گزارش پژو-سیتروئن در مدت زمان ذکرشده گویای افت 8/ 12 درصدی است. رنو نیز در مدت زمان مشابه در گزارش خود به افت 7/ 6 درصدی اشاره نموده است.
همان طور که اشاره شد در آمار های 6 ماه ابتدایی سال 2019 خبری از آمار فروش در ایران به دلیل خروج خودروسازان فرانسوی از بازار کشورمان نیست با این حال چنانچه آمار های کلی ارائه شده برای فروش دنیای را که در گزارش دو خودروساز فرانسوی ارائه شده، مقایسه کنیم نقش بازار ایران را در فروش دنیای، به عنوان یکی از بازار های اصلی این دو خودروساز به خوبی متوجه می شویم.
نگاهی به آمار های ارائه شده توسط پژو-سیتروئن گویای این نکته است که فروش دنیای این برند فرانسوی در 6 ماه ابتدایی سال 2018 به نسبت مدت مشابه سال پیش از آن رشد 1/ 38 درصدی را نشان می دهد. مقایسه آمار فروش گروه پژو-سیتروئن در 6 ماهی که از سال 2019 گذشته به نسبت مدت ذکرشده در سال گذشته نشان دهنده افت 8/ 12 درصدی است. وضعیت آمار فروش رنو نیز با شیب کمتر به نسبت پژو-سیتروئن گویای افت دیگر خودروساز فرانسوی است.
آمار های ارائه شده رنو در 6 ماه ابتدایی سال 2018 به نسبت همین زمان در سال پیش از آن، گویای رشد فروش 8/ 9 درصدی رنو در بازار های دنیای است. در مقابل شاهد هستیم که این خودروساز فرانسوی در 6 ماهی که از امسال می گذرد به نسبت همین مدت در سال 2018، افت 7/ 6 درصدی را به نام خود ثبت نموده است.
از نکات قابل توجه در گزارش دو برند خودروساز فرانسوی افت فروش آن ها در سطح بازار های منطقه خاورمیانه و آفریقا است. بی تردید نقش بازار ایران در افت فروش این منطقه و همچنین تاثیر آن روی فروش دنیای این دو برند فرانسوی قابل کتمان نیست.
یکی از اصلی ترین دلایل این حرکت سینوسی در وضعیت فروش پژو-سیتروئن و رنو را می توان به دلیل خروج آن ها از بازار ایران جست وجو کرد.
البته نمی توان از کنار این نکته نیز گذشت که خروج آن ها از بازار ایران به دلیل بازگشت تحریم ها بر وضعیت فراوری و همچنین فروش دو خودروساز بزرگ کشورمان نیز تاثیرگذار بوده است. البته شرکت سایپا با توجه به اینکه بخش عمده ای از فراوریات پارس خودرو، شرکت زیرمجموعه این شرکت، به فراوری محصولات رنو اختصاص داشت با خروج این خودروساز فرانسوی از ایران و با توجه به عمق کم داخلی سازی محصولات این برند بین المللی، عملا با چالش جدی روبه رو شده است.
حال آنکه زیان فراوری ایران خودرو در خروج شرکای فرانسوی بیشتر روی فراوری محصولات پسابرجامی این شرکت اثر گذار بوده است. البته همان طور که اشاره شد با توجه به افت فروش دو خودروساز بزرگ فرانسه در 6 ماه ابتدایی امسال میلادی، دلیل این افت تنها نمی تواند خروج ار بازار ایران باشد. حال به سراغ وضعیت فروش این دو خودروساز در دیگر نقاط دنیا می رویم.
وضعیت فروش فرانسوی ها در سایر مناطق دنیا
اما رنو طی 6 ماه اول امسال میلادی توانسته در مجموع یک میلیون و 940 هزار دستگاه از انواع محصولات خود را بفروشد که این میزان فروش، افت 7/ 6 درصدی را برای رنو به دنبال داشته است.
این خودروساز در مناطق خاورمیانه، هند و آفریقا کاهش حدودا 28 درصدی در فروش به نام خود ثبت نموده است. بی تردید بخش قابل توجهی از این افت را باید در خروج رنو از ایران در پی تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران دانست. هرچند آماری از ایران در این گزارش نیامده است؛ اما رنو در نیمه اول سال 2018 میلادی در ایران بیش از 77 هزار دستگاه خودرو فروخته بود.
افت فروش محصولات رنو در ترکیه و آرژانتین نیز محسوس بوده است. در ترکیه و آرژانتین خرید محصولات این خودروساز فرانسوی به ترتیب حدود 45 و 50 درصد در مقایسه با پارسال کم شده است. البته رنو گفته این شرکت در اروپا ثبات خود را حفظ نموده است.
به گفته مقام های رنو مدل کلیو همچنان مقام خود را به عنوان دومین خودروی پرفروش در اروپا حفظ نموده است. البته این خودروساز در بازار چین نیز با افت 8/ 23 درصدی روبه رو بوده است. براساس این گزارش در روسیه هم که دومین بازار بزرگ محصولات رنو محسوب می گردد، کاهش فروش در نیمه اول سال میلادی بسیار جزئی بوده است.
حال به سراغ آنالیز وضعیت فروش پژو-سیتروئن در بازار های مختلف می رویم. شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن گفت که در نیمه اول سال 2019 در مجموع توانسته یک میلیون و 900 هزار دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند. همان طور که اشاره شد، این میزان فروش در مقایسه با سال گذشته میلادی در همین زمان افت 8/ 12 درصدی را برای پژو به دنبال داشته است.
این خودروساز در منطقه خاورمیانه و آفریقا بیش از 68 درصد افت داشته است. در کنار این میزان افت در بازار خاورمیانه و شمال آفریقا، این خودروساز فرانسوی، افت 3/ 29 درصدی فروش در بازار آمریکای لاتین و سقوط 1/ 62 درصدی خرید محصولات این گروه در بازار چین را به نام خود ثبت نموده است.
بازار اروپا برای پژو-سیتروئن نقطه قوت بوده است. این برند فرانسوی توانسته است در این بازار رشد جزئی را به نام خود ثبت کند. پژو-سیتروئن به نسبت سال گذشته میلادی در همین زمان توانسته فروش محصولات خود را 3/ 0 درصد افزایش دهد.
منبع: فرادیددور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه