دولت در فکر وزیر بعدی؛ مجلس در پی رفع مسائل ، در جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی چه گذشت

به گزارش جعبه مهر، نشست علنی مجلس شورای اسلامی با موضوع رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت در خانه ملت برگزار گشت.

دولت در فکر وزیر بعدی؛ مجلس در پی رفع مسائل ، در جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی چه گذشت

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، صبح امروز چهارشنبه 22 مرداد 99، نشست علنی مجلس شورای اسلامی با موضوع رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت در خانه ملت برگزار شد.

در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری برای حضور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت وارد صحن علنی مجلس شد. این درحالی بود که طبق رسوم، برای دریافت رای اعتماد وزیر کابینه بایستی شخص رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا می کرد.

رشد صنعت فولاد علیرغم تحریم های ظالمانه آمریکا / کنترل واردات مهمترین برنامه وزارت صمت است

حسین مدرس خیابانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 22 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشکر از کنندگان، هیات رئیسه مجلس، اعضا و هیات رئیسه کمیسیون ها به جهت تخصیص زمان جهت بررسی برنامه های پیشنهادی خود گفت: در حال حاضر اقلامی مثل فولاد، به نام و مدل آن ها مورد تحریم قرار گرفته است، اما نتوانستند این صنعت را از کار بیندازند تا جایی که هم اکنون زنجیره فولاد با 30 میلیون تن افزایش تولید روبرو شده است و این افزایش در مورد آهن اسفنجی، شمش فولاد و گندله نیز صدق می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید با اراده در بازار ورود پیدا کنیم، نترسیم و نترسانیم، مطرح نمود: شرایط سخت امروز ایجاب می کند 3 قوه و ملت کنار هم باشند و اجازه ندهند دشمن به اهداف خود برسد. همچنین حاکمیت، مردم و سایر نهاد ها با کار جهادی می توانند در کنار هم همچون حماسه اربعین، حماسه ای مانند مقابله با سختی های دوران کرونا بیافرینند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سال 98 را سال افتخار تنظیم بازار دانست و افزود: در این سال غائله بنزین را جمع کردیم و فروشگاه ها نیز علیرغم شرایط پر از کالا بود، هم اکنون نیز 4 میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرک ها موجود است و ما بی وقفه در حال تهیه آن هستیم به خصوص در شرایط کرونا که تمامی کشور ها در حال ذخیره سازی کالا ها هستند، ایران به علت تحریم ها از مدت ها قبل ذخیره کالا های استراتژیک داشت.

مدرس خیابانی در ادامه با تأکید بر اهمیت کنترل واردات به عنوان مهمترین برنامه وزارت صنعت گفت: واردات کالا های مشابه تولید داخل برای کشور سم است و به این اعتقاد داریم و معتقدیم واحد های صنفی توانسته اند در شرایط سخت فروش نفت پشتیبان کشور باشند.

وی همچنین با اشاره به حجم واردات 43.7 میلیارد دلار مطرح نمود: از 85.5 درصد از این میزان مواد اولیه و ماشین آلات است و 15 درصد مابقی کالای مصرفی که 7 درصد آن اقلام ضروری همچون برنج و روغن بوده و 7 درصد مابقی کالای غیرضروری همچون موبایل است که بنده بخشنامه ای برای جلوگیری از واردات آن صادر نکردم.

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 22 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره برنامه های وی را قرائت کرد.

در ادامه بررسی صلاحیت حسین مدرس خیابانی، موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دولت به پشت تریبون مجلس رفته و دلایل خود را نسبت به موضع خود بازگو کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی صمت

یکی از همین افراد موافق وزیر صمت0 علی بابایی کارنامی کننده ساری و میاندرود در مجلس بود. وی گفت: مدرس خیابانی از ابتدای فعالیتش به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکل های کارگری، کارفرمایی و اتاق بازرگانی حمایت کرده و پیوسته پای کار صنعت بوده است. وی طرفدار واردات صفر نیست ضمن این که مباحث تراز تجاری در کشور مهم است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی مسائل حوزه صنعت باشد، اما مدرس خیابانی هنوز وزیر نشده است و امروز از جایگاه حقیقی به ما پاسخ داده و از فردا که چنانچه انتخاب گردد به عنوان وزیر این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

نفر بعدی سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی صمت، گفت: مدرس خیابانی فردی فراجناحی است که توجه به دیپلماسی اقتصادی و احیای واحد های راکد محور برنامه های وی است.

همچنین احمد رسولی نژاد در موافقت با برنامه های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: من پیش از این دو دوره در مجلس به عنوان کننده حضور داشتم و در این دوران در کمتر مواقعی به عنوان موافق وزیر صحبت کرده ام، اغلب در دوران دولت های سازندگی و اصلاحات به عنوان مخالف صحبت می کردم، در دوره پنجم وزیر صنعت به مجلس معرفی شد و بنده به عنوان مخالف در صحن علنی سخنرانی کردم.

کننده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سابقه شناخت بنده از آقای خیابانی به دوره هفتم مجلس برمی گردد، آن زمان ایشان در شهرستان فیروزکوه به عنوان مدیر کارخانه سیمان مشغول به کار بود و من از آن زمان ایشان را می شناسم و همان زمان نیز پیگیر فعالیت های وی بوده ام و دوستان همواره بر سلامت، دیانت و تقوای آقای خیابانی تاکید می کردند.

در ادامه محمد خدابخشی کننده الیگودرز در مجلس با اشاره به سوابق مدرس خیابانی وی را شایسته ترین فرد برای تصدی وزارت صمت دانست و گفت: ویژگی های مهم اخلاقی، سوابق مرتبط، ویژگی های علمی و تخصصی، مسئولیت پذیری اجتماعی، رعایت شایسته سالاری، توانایی جسمی و ذهنی، مهارت ارتباطی و انسانی، آگاهی و توان انجام وظایف مدیریتی و همچنین ارزیابی برنامه های پیشنهادی از جمله ابعاد مهم انتخاب مدیر شایسته است.

مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت میلگرد از 3 هزار و 800 تومان به 12 هزار تومان افزایش یافته، از سوی دیگر در سه ماهه اخیر بهای لوازم خانگی 40 درصد بیشتر شده است.

در ادامه عباس گودرزی کننده بروجرد در مجلس با انتقاد از عملکرد مدرس خیابانی در زمان تصدی سرپرستی وزارت صمت گفت: وی در حساس ترین شرایط کشور، نتوانست قیمت ها را از درب کارخانه تا بازار مدیریت کند و باعث شد مافیای ارز، مملکت را از بین ببرند.

همچنین محسن زنگنه کننده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بپذیرید که نمی توان عملکرد ضعیف یک ساله وزارت شما را نادیده گرفت. رزومه شما برجسته است، اما امروز روز بررسی رزومه ها نیست، بلکه روز بررسی عملکردهاست، مباحث مختلفی درخصوص انتصاب شما در این مدت سه ماه مطرح است و یا پرداخت ارز 4200 تومانی به شرکت های خاص، اما امروز موضوعات دیگری را مطرح می کنم.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است؛ نسل چرتکه، نسل مأمورات تعزیرات، نسل نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا. این ها از مفهوم فناوری اطلاعات و رقابت درکی ندارند، ما با خیابانی ها اختلاف کارشناسی نداریم، مشکل ما قانون شکنی آن ها است.

کننده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت صمت بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا 7 سال است که وظیفه دارد برای کالا ها شناسه رهگیری ایجاد کند که این مسئله موجب ایجاد اشتغال میلیونی، کاهش هزینه کرد 25 میلیارد دلاری ارز، اخذ اقتصادیات بر ارزش افزوده به صورت کامل و جلوگیری از گران فروشی و احتکار می گردد، اما متأسفانه این قانون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر آن ها به جای آن که مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را برعهده بگیرند در برنامه پیشنهادی خود عدد قاچاق کالا را برخلاف گزارش تحقیق و تفحص مجلس نصف کردند، آیا با بازی با اعداد قاچاق کم می گردد. در تمام کشور ها چنین فردی را به عنوان اخلالگر در نظام اقتصادی مجازات می کنند نه اینکه پیشنهاد وزارت به او بدهند، بهترین دلیل برای عدم رأی به خیابانی سوابق او است، خیابانی هندوانه دربسته نیست بلکه درباز است.

مجلس یازدهم به مدرس خیابانی رأی اعتماد نداد

بر این اساس کنندگان مجلس با 104 رأی موافق، 140 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع از مجموع 254 آرای ماخوذه، با تصدی حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند.

قالیباف پس از قرائت آرا گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، رئیس جمهور هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی بعدی را معرفی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7053

به "دولت در فکر وزیر بعدی؛ مجلس در پی رفع مسائل ، در جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی چه گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت در فکر وزیر بعدی؛ مجلس در پی رفع مسائل ، در جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی چه گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید