طالبان: هند باید در خصوص مسائل افغانستان بی طرف باشد

به گزارش جعبه مهر، محمد سهیل شاهین یکی از مذاکره کنندگان گروه طالبان و سخنگوی دفتر سیاسی این گروه گفت: هند باید درمورد مسائل افغانستان بی طرف باشد.

طالبان: هند باید در خصوص مسائل افغانستان بی طرف باشد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

از نیمه ماه آوریل که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خبر انتها حضور نیروهای این کشور در افغانستان را گفت، طالبان به تدریج پیشروی خود را افزایش داد. بیشتر دستاوردهای مهم طالبان در نیمه شاقتصادی کشور افغانستان بوده است که پایگاه سنتی مردان قدرتمند و متحد واشنگتن بوده که در سال 2001 در شکست طالبان نقش داشتند. بر همین اساس، طالبان محل اقامت احمدشاه مسعودِ فقید را تصرف نموده اند.

مانور این گروه در شمال افغانستان با تصرف چندین شهر و تسلیم نیروها و تسلیحات افغان ها همراه بود. درنتیجه این پیشروی ها هم 1037سرباز افغان از ترس جان خود وارد تاجیکستان شدند.

سهیل شاهین در مصاحبه با شبکه نیوز 18 هند با اعلام اینکه هند نباید از دولت افغانستان حمایت کند گفت: هندی ها به طالبان از یک نقطه نظر دشمنی، تبعیض آمیز و یک جانبه نگاه می نمایند. این رویکرد برای هندی ها سودی نداشته است. هند بجای حمایت از دولت افغانستان باید در خصوص مسائل این کشور بی طرفی خود را حفظ کند.

سخنگوی طالبان در خصوص پیشروی های اخیر این گروه و ضبط ادوات جنگی ارتش افغانستان گفت: بیشتر مناطقی که در کنترل ما قرار گرفته اند درنتیجه مذاکره و میانجی گری روحانیون و رهبران قبایل بوده است. صدها نیروی نظامی دولت افغانستان به صورت داوطلبانه به ما پیوسته اند. تمام سلاح ها و ادوات جنگی در اختیار ما، ثبت شده و به صورت امن نگه داری می شوند. به آن ها صدمه ای نخواهد رسید. پس از شروع به کار یک دولت اسلامی نو، نیروهای افغان می توانند در آینده ارتش افغانستان شرکت نمایند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امنیت سفارت خانه ها و نیروهای دیپلماتیک در افغانستان گفت: ما به سفارت خانه ها، کنسولگری ها و سازمان های غیر دولتی حمله نمی کنیم و تنها با نیروهای نظامی دولت می جنگیم. طالبان خواستار رابطه با جامعه دنیای است. ما یک نیروی آزادی بخش اسلامی هستیم که بیش از 20 سال در مقابل اشغال جنگیده ایم تا آزادی بدست آوریم. این حق مشروع ماست. هیچکس نباید نگران باشد. پس از استقلال کشورمان، ما بر بازسازی افغانستان و ایجاد رابطه با جامعه دنیای متمرکز خواهیم شد.

مذاکره هند با طالبان: دیرتر از همه

ماه گذشته بود که مقامات هندی گفتند دهلی نو برای اولین بار کانال های ارتباطی مستقیم با رهبران طالبان از جمله ملا برادر یکی از رهبران ارشد طالبان را باز نموده است.

هندوستان تایمز در این خصوص گزارش داد: این اقدام هند از دو جهت اهمیت دارد : اول اینکه نشان دهنده تغییر سیاست دهلی نو در مقابل طالبان است. دوم اینکه در زمانی انجام می گردد که نیروهای خارجی از جمله آمریکا درحال ترک خاک افغانستان هستند و این تحولات نقش طالبان در آینده افغانستان را مهمتر می نماید.

اگرچه به گفته مقامات هندی این کشور عظیم ترین سرمایه گذار منطقه ای در فرایند بازسازی و توسعه افغانستان است و تا به امروز 3 میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری نموده است اما دهلی دیرتر از سایر کشورهای منطقه و دنیا حاضر به ارتباط با گروه طالبان شد.

چرا هند در تعامل با طالبان محتاطانه عمل می نماید؟

به گزارش ایرنا، دهلی نو تا به امروز در مذاکره با گروه طالبان محتاطانه عمل نموده است. به گفته مقامات هندی این کشور به طور غیر مستقیم با طالبان ارتباط محدود داشته اما هند همچنان نگران ادامه خشونت ها در افغانستان و حمله به منافع هند مانند حمله تروریستی به معبد سیک ها در افغانستان است.

اما با توجه به اینکه آمریکا در خارج کردن نیروی های خود از افغانستان جدی است، هند باید از شرایط نو در افغانستان استفاده نموده و منافع خود در منطقه را تامین کند.

هند پیش از این اعلام نموده بود که این کشور در پی تحقق یک فرایند صلح با رهبری مردم و دولت افغانستان است. هند بعلاوه اعلام نموده است که هرگونه توافق صلح نباید به ایجاد فضاهای خارج از کنترل که در آن ها گروه های تروریستی رشد نمایند منجر گردد.

یکی از اهداف مهم هند این است که دولت افغانستان به دست افراد حامی گروه های شبه نظامی کشمیری اداره نگردد. دهلی نو بعلاوه نمی خواهد گروه های کشمیری مانند لشکر طیبه و جیش محمد که به گفته دهلی نو در خاک پاکستان علیه هند فعالیت می نمایند به وسیله طالبان حمایت شوند. به نظر می رسد طالبان حاضر است در صورت ایفای نقش در دولت افغانستان، به روابط خود با این گروه ها سرانجام دهد.

سخنگوی طالبان سال گذشته در مصاحبه ای گفت: ما اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

وی بعلاوه تاکید نمود که طالبان بر اساس احترام متقابل، علاقه دارد با کشورهای همسایه خود رابطه بیشتری برقرار کند.

هند تا به امروز با مذاکره مستقیم با طالبان مخالفت نموده است، اما اگر این کشور می خواهد در یک آینده افغانستان پس از خروج آمریکا نقش داشته باشد، باید با طالبان وارد مذاکره گردد. طالبان در حال بازبینی روابط خود با پاکستان و کوشش برای نفوذ بیشتر در دایره قدرت افغانستان است و هند باید به وسیله تعامل با آن ها، یک گزینه نو برای نقش آفرینی در منطقه به آن ها ارائه دهد.

در یک دهه گذشته، هند یک یاری اقتصادی به ارزش 3 میلیارد دلار به افغانستان اهدا نموده و به این کشور یاری های مجانی دارویی برای مقابله با بیماری کرونا ارائه نموده است.

یک دولت با ثبات و صلح آمیز در افغانستان در راستای منافع هند است. این کشور باید روابط خود را با دولت و بعلاوه گروه های اقلیت در افغانستان حفظ کند.

لازم به ذکر است که اخیراً دولت بایدن گفت که نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد، بدون آن که شرطی بگذارد، متعاقب آن دولت افغانستان گفت که به این تصمیم دولت آمریکا احترام می گذارد و در زمینه خروج آنان همکاری خواهد نمود.

با این حال، دولت افغانستان از چند ماه به این طرف با ایران و هند، دو کشوری که بیشترین حمایت را از دولت افغانستان در فرایند صلح نشان داده اند، نزدیک شده است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10614

به "طالبان: هند باید در خصوص مسائل افغانستان بی طرف باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان: هند باید در خصوص مسائل افغانستان بی طرف باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید