فرضیه قوی؛ ویروس کرونا از فاضلاب سر درآورده است

به گزارش جعبه مهر، کارشناسان پیش بینی می کنند تا زمانی که شرایط محیطی مناسب و مطلوب در دنیا به وجود نیاید ویروس کرونا به حضور خود در جوامع بشری ادامه می دهد و تا سال ها هم مزاحم انسان است. اما اکنون پرسش دیگری مطرح شده است. کرونا واقعا ویروس جدیدی است و اصلا از کجا آمده؟ واقعا چین خاستگاه آن به شمار می رود؟

فرضیه قوی؛ ویروس کرونا از فاضلاب سر درآورده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی تلگراف ، پروفسور تام جفرسون از مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد دانشگاه آکسفورد (CEBM) ، قبل از ظهور کرونا در دسامبر سال گذشته در شهر ووهان چین، به خطر این ویروس عفونی در سراسر جهان اشاره کرده بود.

ردپای کووید 19 پیش از ظهور در ووهان چین در نمونه فاضلاب اسپانیا ، ایتالیا و برزیل یافت شده بود.

پروفسور جفرسون در گفت و گو با روزنامه دیلی تلگراف با تاکید بر اینکه منشا ویروس کرونا از چین نیست اضافه نمود: چیز عجیب و غریبی مثل این قبلا در ماجرای شیوع آنفولانزا در اسپانیا رخ داده بود.

پروفسور دانشگاه آکسفورد گفت: در سال 1918 حدود 30 درصد از جمعیت ساموآ غربی در اثر آنفولانزای اسپانیایی درگذشتند و آنها هیچ ارتباطی با جهان خارج نداشتند. توضیح این امر فقط می تواند این باشد که این ویروس ها به جایی نمی آیند و از آنجا هم به جایی دیگر نمی فرایند. آنها همیشه وجود دارند و شاید چیزی آنها را ناگهان متشعل می کنند مانند تراکم انسانی و یا دیگر شرایط محیطی که اکنون ما به دنبال آنها هستیم تا بدانیم دقیقا چه چیزهایی هستند.

پروفسور جفرسون به همین روزنامه گفته که بر این باور است ویروس کرونا از طریق سیستم های فاضلاب و یا استفاده مشترک انسان از تجهیزات سرویس های بهداشتی فعال شده است.

اکنون قوی ترین فرضیه درباره انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان این است که قطرات بزاق آلوده از سرفه و عطسه کردن و همچین حرف زدن باعث انتقال می شود.

ویروس شناسان در اسپانیا هفته گذشته ادعا کردند که از مارس 2019 یعنی تقریبا یک سال قبل از شیوع کرونا در اروپا، اثری از این بیماری در نمونه های فاضلاب پیدا کرده اند.

دانشمندان بر این باورند با توجه به شیوع آنفولانزا در فصل سرما کسی متوجه پیدا شدن علائم بیماری مرموزی به نام کرونا نبود.

اما متخصصان دیگر این سؤال را مطرح کردند که چگونه این ویروس در سطوح قابل تشخیص وجود دارد اما باعث شیوع آن نمی شود.

مقامات بهداشت ایتالیا در تحقیق دیگری متوجه شدند که فرضیه فاضلاب آلوده به ویروس در شهرهای میلان و تورین در ماه دسامبر سال گذشته واقعیت داشته است.

همچنین محققان برزیلی ادعا کردند هنگام تجزیه و تحلیل نمونه های فاضلاب در فلورینوپولیس در ماه نوامبر ، ردپای این ویروس را یافته اند.

دانشمندان همچنان در رابطه با اینکه ویروس چگونه برای نخستین بار به انسان انتقال پیدا کرده گیج و سرگردان هستند. پیش از این علت انتقال به خفاش ها ، پنگولین ها (نوعی مورچه خوار پولکی) و مارها پیوند خورده بود.

کارشناسان بارها ادعا کرده اند که کرونا ممکن است ده ها سال در بدن حیوانات وجود داشته و سپس نوعی سازگاری با بدن انسان پیدا کرده و بنابراین فرآیند انتقال آن به بشریت آغاز شد.

سر جرمی فرار مدیر موسسه خیریه جهانی سلامتی موسوم به ولوارد Wellward ، در ماه ژانویه به میل آنلاین گفته بود این یک ویروس جدید نیست.

او در آن مصاحبه گفت: اگر نه برای دهه ها که حداقل برای سال ها این ویروس در حیوانات مختلفی در چین و شاید برخی دیگر از کشورهای آسیایی مدام جابجا شده بود.

سر جرمی فرار همچنین در آن مصاحبه گفته بود که این ویروس احتمالا پیش از شیوع جدی، هیچ تاثیری بر روی انسان نداشته و یا اینکه اگر به انسان منتقل می شده آنقدر ملایم بوده که هیچ نشانه ای از خود بروز نداده است. پس از آن ویروس جهش پیدا کرده و باعث شده از حیوان به انسان هم منتقل شود و بسیار هم عفونی باشد.

هم اکنون آمار و ارقام مربوط به موارد ابتلا و فوت ویروس کرونا بسیار نگران کننده است.

اگر چه بسیاری از کشورهای اروپایی پیک این بیماری را پشت سر گذاشته اند اما پاندمیک شماره دو در انتظار این کشورها و سایر نقاط جهان است.

منبع: دیلی تلگراف / مترجم: هیلدا حسینی خواه

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6688

به "فرضیه قوی؛ ویروس کرونا از فاضلاب سر درآورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرضیه قوی؛ ویروس کرونا از فاضلاب سر درآورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید