قیمت گوشت مرغ ارزان می گردد؟

به گزارش جعبه مهر، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه اگر ارز لازم برای تامین نهاده ها جهت فراوری مرغ تخصیص یابد و نشتی، انحراف و امضای طلایی در توزیع نهاده ها نباشد قیمت مرغ کاهش می یابد، گفت: زمزمه واردات مرغ در صورت کمبود شنیده می گردد و شاید بعضی رانت ها از واردات سود می برند در سال جهش فراوری هم دنبال تحقق همین موضوع باشند.

قیمت گوشت مرغ ارزان می گردد؟

حبیب اسدالله نژاد در پاسخ به اینکه چرا قیمت مرغ در روز های اخیر با افزایش روبرو شده است؟ اظهار کرد: به دلیل عدم برنامه ریزی درست در ماه های قبل و عمل نکردن به وعده ها در مورد تامین نهاده های مورد احتیاج واحد های فراوریی، قیمت مرغ افزایش پیدا نموده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده در بازار 17 تا 17 هزار و 500تومان و مرغ گرم نیز 25 تا 25 هزار و 500تومان است. این قیمت واقعی و تمام شده مرغ با شرایط موجود است. یعنی حتی اگر 50 درصد نهاده های مورد احتیاج مرغداری ها با قیمت های مصوب تامین گردد، قیمت های مذکور قیمت واقعی مرغ است.

اما نکته قابل توجه این است که 50 درصد نهاده های مورد احتیاج مرغداری ها توسط دولت تامین نمی گردد و آن ها مجبور هستند که حدود 60 تا 70 درصد نهاده مورد احتیاج خود را از بازار آزاد با قیمت های گزاف تهیه نمایند.

فروش مرغ کیلویی 25 هزار تومان تخلف نیست

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه نمود: فروش مرغ گرم با قیمت 25 هزار تومان تخلف نیست و قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران است. اگر نهاده دولتی تامین گردد قیمت مرغ کاهش می یابد و اگر همین مقدار هم به دست فراورینمایندگان نرسد قیمت مرغ افزایش خواهد یافت.

نهاده ها چگونه سر از بازار سیاه در می آورند؟

وی در ادامه توضیح داد: نهاده های دامی به اندازه کافی وارد و در کشور وجود دارد، اما در توزیع آن ها تخلفاتی صورت می گیرد و نشتی دارد. همین نشتی و شاید سودجویی ها و امضا های طلایی برای نهاده ها باعث شده بخش زیادی از این نهاده های وارداتی از چرخه توزیع دولتی خارج گردد و سر از بازار سیاه در آورند.

نهاده هایی که در بازار سیاه هستند همه وارداتی بوده و با ارز 4200 تومانی ثبت سفارش شده اند. دستگاه هایی که وظیفه تامین وتوزیع نهاده ها را دارند باید جوابگو باشند که چگونه نهاده های دولتی وارد بازار سیاه می شوند.

اسدالله نژاد اضافه نمود: کارگروه تنظیم بازار با علم براینکه قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران 17 هزار تومان است، هنوز قیمت واقعی آن را اعلام ننموده که اگر این رویه اصلاح نگردد بالا رفتن قیمت مرغ به بحران و کمبود تبدیل خواهد شد که زیبنده کشوری نیست که هفتمین فراوری نماینده دنیا بوده و پتانسیل صادرات بیش از یک میلیون تن مرغ را دارد.

وی به زمزمه واردات مرغ در صورت بروز کمبود اشاره و اظهار کرد: شاید بعضی رانت ها در دستگاه ها که از واردات سود می برند در سال جهش فراوری هم دنبال تحقق همین موضوع باشند. اما باید گفت ارزی که برای واردات یک قطعه مرغ اختصاص می یابد، اگر به سمت نهاده ها رود می تواند قیمت هر کیلو گرم مرغ را به شرایط قبل بازگرداند.

اسدالله نژاد در خاتمه با اشاره به اینکه ایراد در تامین و توزیع دولتی نهاده است، گفت: اگر ارز لازم برای تامین نهاده مورد احتیاج جهت فراوری مرغ تخصیص یابد و نشتی، انحراف و امضای طلایی نباشد، این مسائل هم نخواهد بود.

آیا پرورش مرغ بومی به صرفه است؟

پرورش دهندگان محلی هزینه های کمتری بایت تغذیه مرغ ها پرداخت مینمایند. زیرا که مرغ های بومی بعضی از احتیاجات غذایی خود را در چراگاه های آزاد تأمین مینمایند. پرورش مرغ بومی در مقایسه با مرغ صنعتی از بازده مالی بیشتر و هزینه های فراوری کمتری برخوردار است.

پرورش مرغ بومی بعنوان یکی از مشاغل خانگی در بسیاری از روستا های ایران انجام میگیرد. خانواده های روستایی با پرورش مرغ های بومی می توانند به لحاظ تأمین تخم و گوشت مرغ به خودکفایی برسند. البته بعضی از افراد نیز با توسعه این شغل بعنوان شغل دوم به انجام آن مشغول میشوند. این افراد با خرید دستگاه جوجه کشی و فراوری جوجه های یک روزه به پرورش آن ها می پردازند. دوره پرورش مرغ بومی ممکن است کمی طولانی تر از مرغ های صنعتی باشد. اما میزان تلفات در مرغ های بومی به دلیل سازگاری این نژاد ها با آب و هوای ایران کمتر از مرغ های صنعتی است.

برای پرورش مرغ بومی احتیاجی به سرمایه زیاد نیست. زیرا که این کسب و کار با حداقل تجهیزات نیز قابل راه اندازی است. انچه که برای راه اندازی این مشاغل احتیاج می باشد تهیه سالن پرورش و تجهیز نمودن آن به دانخوری و آبخوری، سیستم گرمایشی و تهویه می باشد. البته پرورش دهندگان مرغ بومی به ماشین جوجه کشی نیز احتیاج خواهند داشت تا در هر دوره بتوانند توسط آن جوجه های مورد پرورش را فراوری نمایند. ماشین های جوجه کشی دارای ظرفیت های مختلفی بوده و قیمت دستگاه جوجه کشی صنعتی با توجه به برند و ظرفیت آن در بازار رقم های مختلفی دارد.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7857

به "قیمت گوشت مرغ ارزان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گوشت مرغ ارزان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید