مصوبه مجلس درباره پیام رسان های داخلی غیرکارشناسی است

به گزارش جعبه مهر، به تازگی مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرد که نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام رسان های داخلی 20 درصد (یک پنجم) نرخ تعرفه پیام رسان های خارجی تعیین و وصول کند. اما فعالان پیام رسان های داخلی مخالف چنین تصمیم هایی هستند و معتقدند این دسته از مصوبات غیرکارشناسی است و بهتر است قبل از آن با اهل فن مشورت شود تا مصوبات به نفع مردم بوده و عملکرد مجلس هم خروجی خوبی داشته باشد.

مصوبه مجلس درباره پیام رسان های داخلی غیرکارشناسی است

اصلی به نام مشاوره با اهل فن

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان داخلی گپ معتقد است ، نه تنها مصوبه اخیر مجلس درباره تعرفه پهنای باند 20 درصدی برای پیام رسان های داخلی، بلکه بیشتر مصوبات اخیر که از سوی مجلس برای پیام رسان های داخلی مطرح شده غیرکارشناسی است.

انجیدنی گفت: مجلس از بازیگران اصلی این صنعت که کارشناسان این حوزه هستند، هیچ مشورتی نمی گیرد و طرح ها را با مشاوره افرادی که آشنایی بسیار حداقلی با این موضوع ها و دغدغه ها دارند مطرح کرده و سپس می نویسد.

وی افزود: بارها گفته شده که تعیین تعرفه های ترجیحی، کاهش تعرفه به یک سوم و یک پنجم و... برای پیام رسان ها اقدامی اشتباه است و پیام رسان ها موافق این اقدام ها نیستند، چرا که موضوع هایی مانند کاهش قیمت فروش اینترنت و از این دسته از مصوبات منفعتی برای پیام رسان های داخلی ندارد و تنها منفعت بسیار ناچیزی را عاید مصرف کننده ها می کند.

این فعال حوزه پیام رسان ها در ادامه گفت: در این میان معضل بزرگتری وجود دارد که نادیده گرفته می شود و آن هم برای اپراتورها و پیام رسان ها است. وقتی اپراتور احساس می کند رشد اکوسیستم در پیام رسان های داخلی به زیانش است و سودش کمتر می شود، دغدغه ای برای رشد پیام رسان ها هم ندارد. این موضوع را بارها در جلسات اعلام کردند که این نوع تصمیم ها به نفعشان نیست و حالا که تعرفه به یک پنجم رسیده، بیشتر به ضرر آنهاست.

انجیدنی اعتقاد دارد اپراتور، بنگاه اقتصادی بوده و دنبال سودش است و با سودی که به دست می آورد خدمات خود را ارتقا می دهد، پس وقتی اپراتور می بیند با اختصاص تعرفه با قیمت پایین تر به پیام رسان های داخلی سودی نمی برد با تضادی که برایش پیش می آید دیگر علاقه ای برای توسعه پیام رسان های داخلی ندارد و در جایی که با کمبود پهنای باند بین داخلی و خارجی روبه رو می شود پهنای باند را به سمت اینترنت بین الملل می برد که سود بیشتری برایش داشته باشد، بنابراین با این رویه پیام رسان های داخلی اصلاً رشد نمی کنند.

وی معتقد است اگر مجلس به دنبال رشد پیام رسان ها و پلتفرم های ایرانی است باید از اهالی این صنعت به صورت مستقیم مسائل را بشنود و برای آن کاستی ها به صورت کارشناسی قانون تصویب کند، چرا که این حوزه با نقص و نبود قوانین روبه رو است و بعضاً از قوانین موجود هم برداشت های شخصی می شود که نمونه آن را می توان در بحث مسئولیت در برابر محتواها دید که بالاخره تعیین نیست مسئولیت با مالک پلتفرم است یا کاربر.

این کارشناس گفت: جهان به سمت استفاده از اقتصاد پلتفرمی می رود و جهش های خوبی در این زمینه ایجاد کرده اند، چرا که راه اندازی چنین پلتفرم هایی نه تنها هزینه راه اندازی آن کم است، بلکه اقتصاد پویا را به همراه دارد، این در حالی است که ما در کشور قانونی درباره اقتصاد پلتفرمی نداریم و به دلیل نبود قانون و شفافیت در این حوزه سرمایه گذار داخلی و خارجی ورود نمی کند، بنابراین کنندگان مجلس به جای اینکه یکجانبه تصمیمات غیرکارشناسی بگیرند، بهتر است با اهل صنعت مشورت کنند تا قانون و مصوبه آنها هم خروجی خوبی داشته باشد که این کار به نفع مجلس و مردم است، نه اینکه به دلیل دعواهای حزبی مصوبه غیرکارشناسی را تصویب کرده و ارائه دهند.

مصوبه ای با روش های ناکارآمد

سهیل تقوی کارشناس شبکه های اجتماعی هم اعتقاد دارد چنین مصوبه هایی طبق تحلیل های اجرا شده روش های ناکارآمدی است ،چون پیش از این هم سازمان رگولاتوری از سوی مراکز بالادستی مانند مرکز ملی فضای مجازی، اپراتورها را مکلف کرده بود تا تعرفه های داخلی را کاهش دهند، ولی معمولاً اپراتورها به دلیل کاهش درآمدشان و به دلیل اینکه تفکیک و تغییر آی پی ها و محاسبه های پیچیده ای که باید صورت بگیرد به شکل های مختلف از این کار، شانه خالی می کنند. تقوی گفت: پیش از این مرکز ملی فضای مجازی یک سوم قیمت پهنای باند را برای پیام رسان های منتخب مصوب کرده بود حال این رقم یک پنجم شده است، به هر حال این اقدام تنها برای تعدادی از کاربران که از ویدیو ها و وی او دی ها، تماس های صوتی و تصویری استفاده می کنند مقرون به صرفه می شود.

وی افزود: البته بعد از تصویب چنین مصوباتی شاهد بودیم که کاربران هم شاکی بودند که مطابق مصوبه ترافیک آنها نیم بها و... محاسبه نشده و طبق گزارش ها سازمان رگولاتوری هم به اپراتورها فشار آورد که محاسبه تعرفه ها را اصلاح کنند و اینکه آیا این تعرفه ها اعمال می شود یا نمی شود همیشه چالش برانگیز بوده است.

وی با بیان اینکه اپراتور به هر روشی به دنبال سود و منفعت خودش است، افزود: به نظرم بهتر است به جای اجرای این سیاست و مانور روی سرویس های داخلی برای استفاده از سرویس های خارجی افزایش قیمت و اقتصادیات و حتی عوارض در نظر بگیرند، چون این روش برای مردم قابل قبول تر است ؛از سوی دیگر تفکیک سرویس داخلی از خارجی بسیار ساده تر از تفکیک تعرفه برای سرویس های داخلی مختلف است.

راهی برای جذب کاربر

اما مرتضی برجی دیگر کارشناس شبکه های اجتماعی معتقد است که این مصوبه تا حد زیادی به نفع پیام رسان های داخلی است و به نوعی مشوق این پیام رسان ها برای جذب کاربر می شود و در صورتی که پیام رسان ها این فرصت را غنیمت بشمارند، می تواند به رشد پیام رسان های داخلی کمک کند.

برجی گفت: پیش از این هم مرکز ملی فضای مجازی مصوبه ای مبنی بر محاسبه تعرفه با نرخ یک سوم ترافیک بین الملل داشت و هم اکنون مجلس آن را به یک پنجم کاهش داده است و در واقع کارکرد این مصوبه با مصوبه قبلی از نظر اجرایی و فنی فرق ندارد؛ در مصوبه قبلی نرخ محاسبه شده برای پیام رسان های داخلی معادل یک سوم ترافیک بین الملل بود و ضمن اینکه بعضی از پیام رسان ها با توافق با اپراتورها این مقدار را به صفر رسانده بودند، مثلاً شبکه شاد، کلاً ترافیکش صفر محاسبه می شود و حالا با این مصوبه امکان دارد خانواده ها و کاربران شبکه شاد متضرر شوند و اپراتورها تن به رایگان کردن کامل این پیام رسان ندهند و نرخ نو یک پنجم ترافیک بین الملل را محاسبه کنند. وی اعتقاد دارد که به هر حال روی کاغذ و با انجام محاسبه ساده ریاضی این تغییر نرخ به نفع کاربران پیام رسان های داخلی است و از نظر محاسباتی نسبت به رقم قبلی برای کاربر هزینه کمتری خواهد داشت و مشوقی برای کاربران پیام رسان های بومی خواهد بود تا با نرخ کمتری از خدمات آنها بهره مند شوند.

برجی در ادامه گفت: با تبلیغات می توان کاربران را به سمت پیام رسان های داخلی ترغیب و تشویق کرد، چرا که اگر کاربر بخواهد یک فیلم 500 مگابایتی را از طریق نرم افزار های بومی ارسال و آپلود کند، صرفاً 100 مگابایت از دیتای این کاربر صرف می شود و کاربر مقابل هم برای دانلود این محتوا صرفاً 100 مگابایت از ترافیک خودش را از دست می دهد.

وی افزود: همه این مصوبات وقتی اثرگذار خواهد بود که پیام رسان بومی مربوطه واقعاً توانایی انتقال محتوای سنگین را داشته باشد در غیر این صورت مقرون به صرفه کردن می تواند باعث ضربه خوردن به پیام رسان داخلی شود. وقتی کاربر با آگاهی از یک پنجم بودن تعرفه اینترنت اقدام به آپلود یک فایل بزرگ کند ولی این فایل از سوی پیام رسان داخلی هندل نشود، کاربر دچار یک تجربه بد می شود، بنابراین باید زیرساخت های پیام رسان داخلی هم با این قابلیت و مصوبه توسعه و ارتقا یابد با داشتن تجربه بد کاربر پیام رسان را ترک می کند و به این شیوه پیام رسان داخلی هم آسیب می بیند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10850

به "مصوبه مجلس درباره پیام رسان های داخلی غیرکارشناسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبه مجلس درباره پیام رسان های داخلی غیرکارشناسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید