نماینده آمریکا در آژانس اتمی: شورای حکام باید درباره ایران نگران باشد

به گزارش جعبه مهر، نماینده آمریکا در آژانس اتمی با ابراز نگرانی از جوابگو نبودن ایران به سوالات آژانس، خواهان واکنش شورای حکام در صورت تدام عدم همکاری تهران شد.

نماینده آمریکا در آژانس اتمی: شورای حکام باید درباره ایران نگران باشد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نمایندگی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) با تکرار اتهام زنی های رافائل گروسی مدیرکل این سازمان درخصوص مسائل پادمانی ایران، از شورای حکام آژانس خواست که نسبت به این مسائل نگرانی داشته باشد.

خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال مستقر در بروکسل به نقل از نمایندگی آمریکا در آژانس اتمی گزارش داد: همانطور که مدیرکل اشاره کردند، عدم پیشرفت در شفاف سازی سوالات حل نشده درباره مواد اتمی اعلام نشده، توانمندی آژانس برای راستی آزمایی از صحت و کمال اعلامیه های پادمانی ایران را شدیدا تحت تأثیر قرار می دهد و توانایی آن برای ارائه اطمینان از صلح آمیز بودن تمام مواد اتمی در ایران را تضعیف می نماید.

نماینده آمریکا ادامه داد: شورای حکام باید به مقدار مدیرکل درباره این مسائل شدیداََ نگران باشد. سوالات درخصوص فعالیت ها و مواد اتمی اعلام نشده در ایران، از تعهدات قانونی ایران کشور ذیل توافق فراگیر پادمانی که به وسیله ان پی تی ملزم شده، نشأت می گیرد. نمی توان این سوالات را کنار گذاشت. شکست در جوابگو کردن ایران در این خصوص، هم یکپارچگی سیستم پادمانی بین المللی را تضعیف نموده و هم اینکه سابقه ای دردسرساز برای کوشش های دنیای جهت مطمئن شدن از پایبندی ایران به تمام تعهدات مرتبط با عدم اشاعه می گردد.

بر اساس این گزارش، نمایندگی آمریکا در آژانس اتمی طی این بیانیه ضمن هشدار درباره عواقب صادرنشدن قطعنامه ای به وسیله شورای حکام علیه ایران، مدعی شد: ما وعده مشابهی را درخصوص تعامل [ایران با آژانس] در ماه مارس شنیدیم و به مقدار فزاینده ای از عدم پیشرفت در آن وعده ناراضی هستیم.

خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از این بیانیه نوشت: ایران باید از این فرصت های خاتمهی برای برطرف کردن نگرانی های جدی پادمانی در شورای حکام استفاده کند، تا مطمئن شویم که ماه بعد جلسه ای با گزارش ناامیدکننده مشابه [جلسه اخیر] نداشته باشیم.

نمایندگی آمریکا با درخواست از شورای حکام برای اقدام علیه ایران، اضافه کرد: ما از گزارش های دقیق آژانس اتمی قدردانی می کنیم. ما تقاضا داریم چنین گزارش هایی پیش از جلسه شورای حکام در ماه سپتامبر منتشر گردد تا در صورت احتیاج بتواند واکنش های ضروری را اتخاذ کند.

در خاتمه این بیانیه آمده است: شورای حکام مسئولیت دارد که اقدام متناسب را برای حفظ یکپارچگی سیستم پادمانی بین المللی انجام دهد، سیستمی که ما برای مطمئن شدن از [فعالیت های صلح آمیز] در ایران و سراسر دنیا، به آن احتیاجمند هستیم.

شامگاه چهارشنبه هم ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن از اینکه ایران به سوالات آژانس اتمی درخصوص پیداشدن مواد اتمی اعلام نشده در مکان های اعلام نشده پاسخ نمی دهد، عمیقاََ نگران است. (جزئیات بیشتر)

مدیرکل آژانس اتمی روز دوشنبه با ادعای شفاف نبودن اعلامیه های پادمانی تهران، مدعی شد که این مسئله بر توانایی آژانس جهت اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تأثیر می گذارد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10772

به "نماینده آمریکا در آژانس اتمی: شورای حکام باید درباره ایران نگران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده آمریکا در آژانس اتمی: شورای حکام باید درباره ایران نگران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید