ورمی کمپوست فرصت تهدیدآمیز در شرق مازندران، بی توجهی به کارآفرینان

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران: فراوری کود غیرشیمیایی که قابلیت استفاده در آپارتمان ها دارد، چند سالی در مازندران رواج یافته ولی به بدلیل بی توجهی مسئولان به کارآفرینان، این فرصت بکر به سمت تهدید پیش رفته است.

ورمی کمپوست فرصت تهدیدآمیز در شرق مازندران، بی توجهی به کارآفرینان

به گزارش خبرنگاران از میاندرود، چند سالی است که فراوری کود غیر شیمیایی و بیبو ورمی کمپوست که قابلیت استفاده در آپارتمان ها را دارد مورد توجه قرار گرفته است. مواد اولیه ارزان و در دسترس این محصول سبب شده فراوری ورمی کمپوست در مازندران با استقبال چشمگیری روبرو گردد.

اما درحالی که هنوز اثرات مثبت فراوری این کود بی ضرر بر اقتصاد و فراوری استان نمود نیافته، شاهد بروز تهدیدات حاصل از حواشی فراوری این ماده موثر در رونق کشاورزی استان هستیم، به نحوی که چندی پیش در رسانه ها شاهد خبر کلاهبرداری چند هزار میلیارد تومانی در این بخش بوده ایم.

در این زمینه محسن فندرسکی فراوری نماینده ورمی کمپوست در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: فراوری ورمی کمپوست فرآیندی نیمه هوازی بوده که با حدود 80 درصد رطوبت که توسط گونه ای خاص از کرم ها، قارچ ها و باکتری ها انجام می گردد.

وی اضافه کرد: مواد حاصل که نتیجه تغذیه کرم از بستر فراهم شده بوده پس از دفع مواد زائد از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می ماند، ورمی کمپوست، مجموعه ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم ها است که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد.

در خاک های دارای مواد دفع شده توسط کرم ها، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم به مراتب بیشتر از خاک های بدون کرم است. در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغزی ها زیاد می شوند. تحقیقات بسیاری در خصوص ویژگی های ورمی کمپوست اجرا شده است. اما محققین اعتقاد دارند که مهم ترین ویژگی ورمی کمپوست این است که طی فرآیند هضم غذا در روده کرم خاکی مواد غذایی موجود در خاک به صورت آماده جذب برای گیاه در می آیند.

این مواد می توانند شامل نیترات، پتاسیم، فسفر، منیزیم و کلسیم باشند این امر باعث تثبیت خاک های کشاورزی می گردد که در نهایت می تواند منجر به شاداب شدن گیاه و فراوری محصول کشاورزی بیشتر گردد.

توسعه صنعت کشاورزی و کشت ارگانیک

کارآفرین شرق استان اضافه کرد: درحالی که کشاورزی قطب اول اقتصاد مازندران است، بی شک با توسعه صنعت کشاورزی و باغداری استان با فراوری محصولات ارگانیک می توان گام موثری در راستای رونق اقتصادی استان برداشت.

چراکه یکی از عمده دلایل استفاده از کودهای شیمیایی، تأمین پتاسم مورد احتیاج خاک است، در حالی که با جایگزینی ورمی کمپوست می توان کلیه عناصر مورد احتیاج برای رشد گیاه را تأمین کرد. زیرا ورمی کمپوست ها دارای عناصر غذایی نظیر فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم به فرمی که به آسانی برای گیاه قابل جذب و دسترسی بوده هستند.

ورمی کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آنها را در اختیار گیاه قرار می دهد. این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است.

ورمی کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر و پتاسیم که در فعالیتهای حیاتی گیاه نقش اساسی دارند حاوی عناصر میکرو مانند آهن، مس، روی، منگنز نیز میباشد؛ بنابراین ورمی کمپوست در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر بسزایی دارد.

کاهش مصرف سموم دفع آفات کشاورزی

فراوری نماینده ورمی کمپوست اضافه کرد: مازندران فقط قطب کشاورزی کشور محسوب نمی گردد، چراکه با وجود اینکه سرانه سموم مصرفی در دنیا با جمعیت چند میلیاردی 400 گرم است، این میزان در ایران 350 گرم و در مازندران یک کیلو و 250 گرم بوده که با این میزان مصرف سموم کشاورزی، مازندران قطب مصرف این سموم در کشور و شاید هم در دنیاست!

براساس آمارهای مراجع رسمی، هم اکنون سالانه در بخش کشاورزی و باغداری مازندران حدود پنج هزار تن انواع سموم شیمیایی استفاده می گردد. اما با وجود کاربرد روز افزون مصرف سموم کشاورزی نه تنها آفات و بیماری های گیاهی کنترل نشده، بلکه علاوه بر شکل گیری نسل مقاوم تری از آفات، عوارض سو گسترده زیست محیطی را به نیز به دنبال داشته است.

با این وجود آنچنان که باید؛ عوارض استفاده از سموم کشاورزی سبب حرکت به سمت مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی نشده است. درحالی که کود ورمی کمپوست با قابلیت بالای جذب آب، و فاقد هرگونه بو، قارچ ها و علف های هرز است، سبب کاهش فراوری علف های هرز و باکتری ها در مزارع شده و از سویی سبب فراوری بیشتر محصولات کشاورزی می گردد.

پاک و و عاری بودن از هرگونه باکتری سبب می گردد تا حجم قابل توجهی از مصرف سموم دفع افات کشاورزی کاهش یابد، لذا با کاهش سموم دفع آفات کشاورزی ضمن یاری به کاهش هزینه های فراوری سبب ارتقا سلامت مصرف نمایندگان نیز می گردد.

ارتقا سلامت شهروندان با حذف کودهای شیمیایی

فراوری نماینده ورمی ماز اظهار کرد: مرگ و میر ناشی از تصادفات کمتر از بیماری سرطان است، ضمن اینکه این بیماری بعد از بیماری قلبی عروقی دومین علت مرگ و میر ناشی از بیماری ها درمازندران محسوب می گردد. مازندران نیز به لحاظ درگیری و تعداد مبتلایان و میزان مرگ و میر بیماران سرطانی در رتبه دوم کشوری جای دارد.

درحالی که میانگین سن ابتلا به این بیماری در دنیا 50 تا 60 سال است، در مازندران به 40 تا 50 سال رسیده است. همچنین شیوع این بیماری در زنان کمتر از 50 سال در حال افزایش است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام داشتند: در شش ماهه اول سال گذشته حدود هزار بیمار سرطانی فقط به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری مراجعه کردند که این رقم بسیار نگران نماینده است. که به احتمال زیاد، بخش عمدهای از این بیماران را کشاورزان و یا وابستگان آنان تشکیل می دهند که در تماس نزدیک با کود و سموم شیمایی است.

لذا با جایگزینی ورمی کمپوست به جای کودهای شیمیایی، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور سبب ارتقا سلامت شهروندان و خانوداه های فراوری نمایندگان محصولات کشاورزی و مصرف نمایندگان آن می شویم.

توسعه صنعت گیاهان زینتی

فندرسکی گفت: یکی از قابلیت های مهم و اساسی مازندران، کشت و پرورش انواع گل و گیاه زینتی است. لذا در زمینه پرورش انواع گل و گیاهان زینتی به عنوان استان برتر کشور شهرت یافته است.

فراوری سالانه 170میلیون شاخه انواع گل در مازندران و صندلی نخست مازندران از این حیث در کشور به عنوان مزیت بالای اقتصادی صنعت پرورش گیاهان زینتی در استان بوده، اما این مزیت فقط در حد فراوریات بازارهای داخلی باقی مانده است و مقدار بسیار کمی از آن سالانه به خارج کشور صادر می گردد که در مقابل فراوری 170 میلیون شاخه ای این میزان صادرات بسیار ناچیز است.

وی اظهار کرد: ورمی کمپوست محصولی، با ارزش برای کشت انواع محصولات بوده و در درجه اول برای پرورش گل و گیاهان زینتی و در کشتزارها برای اصلاح نژاد گیاهان مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجا که نقش اساسی این نوع کمپوست تحریک و تسریع رشد گیاهان بوده، بهترین تاثیر آن در رنگ آمیزی گل و بزرگ تر کردن آن است. به نظر می رسد که ورمی کمپوست در تغلیظ عطر و اسانس گیاهان و گل های معطر تاثیر داشته باشد.

تجارتی کاذب که فرصت را به تهدید تبدیل کرد

محسن فندرسکی پیرامون تخلفات اجرا شده در زمینه ورمی کمپو ست می افزاید: یکی از بزرگ ترین شرکت های فراوری نماینده ورمی کمپوست که از 26 ماه گذشته با تبلیغات گسترده در استان البرز پیروز به جذب تعداد بسیاری از سرمایه گذاران شده و اخیرا نیز تعداد قابل توجهی از هم استانی ها نیز از مشتریان وی بودند با اتخاذ روشهای ناصحیح در فراوری این محصول سبب تحمیل خسارات اقتصادی به مردم و وارد کردن ضربه ای بر پیکره صنعتی شد که می توانست علاوه بر همه فواید ذکر شده سبب اشتغال زایی نیز گردد.

در حالی که شرکت های فراوری نماینده ورمی کمپوست، تنها مجوز فراوری در محدودهای معین را دارند و پس از فراوری می توانند محصول خود را عرضه و توزیع نمایند، اما بعضی از شرکته ای متخلف دارای نفوذ در حقیقت فراوری خود را در بین مردم توزیع نموده و با روش هایی بی قاعده و محاسبه نشده و نامحدود و بدون ظرفیت سنجی و توجیه پذیری واقعی، انگیزه هایی بی پایه و پشتیانی نشده را ترویج کردند.

وی اظهار کرد: مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کشور نیز باید پاسخ دهند که چگونه مجوز شرکت هایی که این چنین تخلف نموده را مورد بازبینی قرار نداده و هیچ کنترلی بر فعالیت این شرکته ا صورت نگرفته است؟! چگونه شرکتی با حجم انبوه سرمایه گذاری می تواند چندین ماه یا سال بدون تمدید مجوز به فعالیت خود ادامه دهد، در حالی که واحدهای فراوریی کوچک تا مجوز فعالیت خود را تمدید ننمایند حتی یک روز به آنها اجازه ادامه فعالیت داده نمی گردد؟

نکته دیگر اینکه بعضی از شرکت های متخلف به جای فروش محصول نهایی و کسب درآمد حاصل از این فروش به جابجایی پول میان خورده فراوری نمایندگان خود می پرداختند و با دریافت مبالغ جدید از فراورینمایندگانی که به آنان می پیوستند به پرداخت تعهدات خود نسبت به خورده فراورینمایندگان سابق اقدام می کردند.

در واقع آنچه که در این میان داد و ستد می شد حجم هنگفتی از پول در میان شرکت و خورده فراورینمایندگانش بود و عملا با روشی هرمی، فراوری ورمی کمپست به حاشیه رفته و افراد تنها به طمع دریافت سود کلان اقدام به پرداخت مبالغ بیشتری به آن شرکتهای متخلف می نموده به نحوی که در بعضی از شهرهای بزرگ این عمل به کرم کوئست معروف شد.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مشکل فراوریکندگان ورمی کمپوست

کارآفرین شرق استان گفت: فراوری محصول بی کیفیت توسط افراد غیر متخصص، تبدیل شدن حجم زیادی از منابع اقتصادی مردم به سبدهای فراوری ورمی کمپوست که منابع مصرف آن پیش بینی نشده بود و اینک این سبدها در روندی فرسایشی کیفیت خود را از دست می دهند، ایجاد فضایی مسموم و متشنج پیرامون این صنعت نوپا، رکود فراوری و فروش فراورینمایندگان واقعی این صنعت از جمله مهم ترین عوارض این تجارت کاذب است.

درحالی که هزاران نفر مالباخته این تخلف بزرگ بوده و حدود 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی مربوط به این اتفاق بوده، اما فراورینمایندگان قانونی این محصول با مشکل نقدینگی برای احداث کارگاه های فراوری و نگهداری روبرو اند و به علت نوسان قیمت های مواد اولیه نظیر مواد غذایی، کود، کرم خاکی در کشور به سرمایه ای در گردش احتیاجمندند.

شایان توجه است که فراورینمایندگان واقعی نه تنها از هیچ حمایت و پشتوانه دولتی برخوردار نیستند بلکه با موانع بسیار بزرگی در راستا فراوری یک شغل مفید و مناسب و ضروری دست و پنجه نرم می نمایند. اغلب سه تا چهار سال را برای راه اندازی چنین کارهایی چنان گرفتار و مستاصل و البته بدهکار و نادم می گردند که بالاجبار از خیر اینگونه صنایع می گذرند.

و این درحالی است که صنعت یادشده علاوه بر حمایت مسئولان احتیاجمند نوعی فرهنگ سازی برای جایگزینی این کود به جای کودهای شیمیایی است، اما بسیاری از مردم و مسئولان نسبت به این محصول و فراورینمایندگان آن بدبین شدند.

ورمی کمپوست احتیاجمند صنف و متولی معین

محسن فندرسکی با طرح پیشنهادی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب، نوپا بودن فعالیت یاد شده، مهیا نکردن بسترهای لازم و البته احتیاج فراوان به کسب درآمد در بین جوانان جویای کار، به سمت این صنعت هجومی غیر منطقی اجرا شده که بعضاً به علت عدم آگاهی موجب ضرر و زیان فراوانی گشته است.

از آنجا که این فعالیت، مرکزیت صنفی و یا متولی معینی نداشته است کمترین کنترل و مدیریتی در خصوص آن اعمال نشده است و متقاضیان بیاطلاع بسیاری، مورد سوء استفاده و کلاهبرداری قرار گرفته اند که البته هم کاملا قابل پیش بینی بود و هم پیش بینی شد و هشدار داده شد اما متاسفانه توجهی به آن نشد. ضررهای ایجادشده فعلی قطعا حاصل بی توجهی سازمانهای دولتی در این باره است.

لذا موارد یادشده ضرورت ساماندهی این فعالیت و مشخص یک کار گروه از متقاضیان و فراوری نمایندگان رسمی و غیر رسمی را در فرمی صنفی بیش از پیش نمایان می نماید.

بنده ازیکسال قبل تا به امروز به دفعات به صورت شفاهی و در چند نامه به روسای ادارات جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهشهر و فرمانداری این شهرستان موارد سو استفاده های احتاقتصادی را متذکر شده ام. اقدامات اجرا شده از طرف این نهادها آنقدر محدود و دیرهنگام بوده که فقط حجم وحشتناک زیان های اقتصادی مردم توانست به خودی خود این ماجرا را متوقف سازد. توقفی پنج هزار میلیارد تومانی.....!!

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4807

به "ورمی کمپوست فرصت تهدیدآمیز در شرق مازندران، بی توجهی به کارآفرینان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورمی کمپوست فرصت تهدیدآمیز در شرق مازندران، بی توجهی به کارآفرینان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید