چرا دولت جدید آمریکا درصدد تمدید پیمان استارت-3 است؟

به گزارش جعبه مهر، دولت جو بایدن، مواضع خود درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی را اعلام نموده، هرچند این تمایل، دلیلی برای تغییر سیاست بازدارندگی روسیه از سوی واشنگتن نخواهد بود، ولی در مسکو علامت مثبتی تلقی می گردد.

چرا دولت جدید آمریکا درصدد تمدید پیمان استارت-3 است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه اینترنتی وزگلیاد روسیه در تحلیلی نوشته است: دولت جدید جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بعد از مدت ها، چرخش شدیدی در رابطه با نجات پیمان ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-3) از خود نشان داده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

پس از آنکه دونالد ترامپ عملاً مذاکرات هسته ای با روسیه را به خاک سپرد، اکنون تیم رهبری بایدن وعده داده که این توافقنامه را نه فقط برای یک سال، بلکه در صورت توافق با مسکو، برای پنج سال تمدید کند. حال باید دید، چه چیز باعث شده تا مقامات جدید واشنگتن رویکرد خود نسبت به موضوع مهم امنیت بین المللی را تغییر داده اند؟

روز آدینه تعیین شد که جیک سالیوان مشاور جو بایدن در مسائل امنیت ملی، پیشنهادهای آمریکا در مورد تمدید پیمان استارت را به آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن ارائه دهد.

پیش از این، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید تأیید کرد که دولت ایالات متحده خواهان تمدید پیمان استارت-3 برای مدت 5 سال (همانطور که در شرایط این توافقنامه مجاز دانسته شده) است و این اقدام را جوابگوی منافع ملی امنیتی آمریکا می داند.

مقامات مسکو واکنش مثبتی به اخبار رسیده از واشنگتن در این رابطه نشان داده اند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اظهار داشت که روسیه از اراده سیاسی دولت جدید ایالات متحده برای تمدید توافقنامه ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی استقبال می نماید، البته فرایند آینده اوضاع به جزییات پیشنهاد طرف آمریکایی در این باره بستگی خواهد داشت.

آخرین فرصت برای نجات توافقنامه مهمی در عرصه امنیت هسته ای

دولت دونالد ترامپ طی چهار سال موجودیت خود، آشکارا تمدید این توافقنامه مهم در زمینه امنیت هسته ای را به تأخیر انداخت. همانطور که تعیین است، مدت اعتبار پیمان استارت-3 که در سال 2011 بین روسیه و آمریکا امضاء شد، بعد از ده سال، یعنی در تاریخ 5 فوریه امسال میلادی (17 بهمن ماه) به اتمام خواهد رسید، ولی طبق مفاد مندرج در این سند، در صورت تمایل هر دو طرف، این توافقنامه می تواند برای 5 سال دیگر، یعنی تا سال 2026 تمدید گردد. ولی مسکو و واشنگتن تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور داشت، نتوانستند در مورد تمدید این پیمان به توافق برسند، حتی پس از آنکه طرف روسی حاضر به دادن امتیاز شد. دولت روسیه موافقت نموده بود که این سند نه برای 5 سال، بلکه فعلا برای یکسال تمدید گردد و از آمادگی مسکو برای مسدود شدن تمامی زرادخانه های هسته ای در این مدت اطلاع داد. ولی دولت ترامپ باز هم برای این اقدام شرط گذاشت و آنالیز متقابل از رعایت مفاد توافقنامه (بازرسی های مرتب) را عنوان نمود که مقامات مسکو با این کار موافقت نکردند.

علاوه بر این، مقامات واشنگتن بارها بر تبدیل این توافقنامه دوجانبه به یک قرارداد سه جانبه، با حضور چین، اصرار کردند. این درخواست یک شرط بسیار سخت بود، چرا که مقامات پکن که زرادخانه های آنها به مراتب کمتر از روسیه و آمریکاست، قصد ندارند هیچ محدودیتی در این زمینه را برعهده بگیرند.

روز آدینه وزارت خارجه چین بار دیگر با اشاره به مواضع این کشور درباره تسلیحات هسته ای، تأکید کرد که پکن به راه حل تدافعی خود پایبند بوده و میخواهد حداقل امکانات هسته ای این کشور، که هرگز بصورت پیش دستانه استفاده نخواهد شد، را همچنان حفظ کند.

بیانیه جدید دولت چین را می توان در چارچوب پیمان استارت-3 نیز آنالیز کرد: مقامات پکن، مانند گذشته، هرچند در این توافقنامه مشارکت ندارند، ولی بر تعهدات خویش بر اساس توافقات بین المللی پایبند خواهند بود.

آیا رفتار دولت دموکرات آمریکا در جهت گیری به سمت روسیه واقعاً تغییر نموده است؟

واشنگتن، بلافاصله پس از شروع به کار دولت دموکرات، تغییر رفتار خود را نشان داد. خبر پیشنهاد سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری جدید به سفیر روسیه ، برای کسی تعجب آور نبود. روز چهارشنبه لوید آستین رئیس جدید پنتاگون اعلام نموده بود که تمدید پیمان استارت-3 در جهت منافع ملی آمریکا خواهد بود. به گفته وی، تمدید این سند، زمان لازم را به روسیه و آمریکا خواهد داد تا روی توافقات جدیدی در عرصه کنترل تسلیحات کار نمایند.

البته از سوی دیگر، واشنگتن بطور همزمان، میخواهد اقدامات تلافی جویانه ای علیه مسکو، به دلیل سیاست تهاجمی و بی پروا این کشور در نظر بگیرد. آستین معتقد است که واشنگتن باید به سیاست بازدارندگی روسیه ادامه دهد و در عین حال ضروری است تا از تشدید وخامت اوضاع جلوگیری شده و امکانات برای گسترش همکاری ها در زمینه های مورد علاقه دو کشور حفظ گردد.

وزیر دفاع جدید آمریکا گفت: هدف اصلی در جهت گیری به سمت روسیه، باید دفاع از منافع آمریکا بعنوان سپری برای منافع متحدانش در برابر تهاجم نظامی از جانب مسکو و تقویت شرکای ما در مبارزه با عواقب ناشی از سوء استفاده های روسیه باشد.

طبق اطلاعات روزنامه واشنگتن پست، دولت بایدن میخواهد گزارشی درباره مداخله روسیه در انتخابات سال 2020 تهیه کند. علاوه بر این، کاخ سفید خواهان تحقیقات درباره پرداخت روسیه به جنبش طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی و همچنین امکان دست داشتن مسکو در حملات سایبری اخیر به سازمان های دولتی در ایالات متحده خواهد شد.

واشنگتن ممکن است درخواست های جدیدی از روسیه را مطرح کند

با وجود این مسائل، کارشناسان روس معتقدند که اظهارات مقامات جدید واشنگتن برای نجات پیمان استارت-3، ارسال علامتی مثبت است. به گفته آنها، این تمایل را می توان در چارچوب اقدامات ضدترامپ جو بایدن و نه مواضع اصولی دولت جدید آمریکا ارزیابی کرد. البته نتیجه این اقدام، تمدید یک توافقنامه مهم در زمینه کنترل تسلیحات، حداقل برای 5 سال آینده خواهد بود، هرچند زمان زیادی برای اقدام دو طرف در این خصوص باقی نمانده است.

کارشناسان روس در عین حال یادآور شده اند که توافقنامه مربوط به ادامه کاهش تسلیحات راهبردی، تنها یکی از سه پیمانی است که طی سال های اخیر، امنیت بین المللی را به همراه پیمان مربوط به نابودی موشک های دارای برد متوسط و کوتاه تر و همچنین پیمان آسمان باز تأمین می کرد. این توافقات مهم توسط دولت ترامپ لغو شدند و فعلاً که دولت بایدن، صحبت تعیینی درباره آینده آنها ننموده است.

البته از دولت جدید ایالات متحده می توان انتظار داشت که درخواست های تازه ای از روسیه داشته باشد: مثلاً درباره ممنوعیت تسلیحات مافوق صوت، موشک های کروز بین قاره ای یا اژدرهای هسته ای که آمریکا هنوز قادر به ساخت آنها نیست.

ضمن اینکه، باید یادآور شد که توافقنامه استارت-3، اشاره ای به تسلیحات راهبردی فرانسه و انگلیس ندارد که در حال حاضر تحت راهنمایی واحدی واقع شده است که ریاست آن هم برعهده آمریکاست و این مسئله نگرانی هایی را در روسیه بوجود آورده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9100

به "چرا دولت جدید آمریکا درصدد تمدید پیمان استارت-3 است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دولت جدید آمریکا درصدد تمدید پیمان استارت-3 است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید