3 هزار و 400 کیلومتر طرح ریلی جدید تا پایان 1400 ساخته می شود
به گزارش جعبه مهر، یکی از هفت پروژه جهش تولید در بخش ریلی، راه آهن خواف-هرات است که تا چند هفته دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح می شود.
به گزارش ایرنا قبل از بهره برداری رسمی این خط آهن یک مرحله تست باری آن طی همین هفته انجام می شود و اولین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی تا چند روز آینده انجام خواهد شد.
خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام کرده بود این خط ریلی حدود 400 میلیارد تومان هزینه داشته که ارزش روز آن به حدود 1500 میلیارد تومان می رسد. سال آغاز ساخت این پروژه در دهه 80 است و به همین دلیل معادل نرخ روز تفاوت قیمت ساخت آن چشمگیر است. 78 کیلومتر این راستا در خاک ایران و حدود 60 کیلومتر در خاک افغانستان خواهد بود.
با افتتاح این راستا ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می شود ضمن اینکه قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل سود که باعث می شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.
در این بین 13 هزار و 954 کیلومتر خط ریلی دیگر در دست بهره برداری، 3 هزار و 353 کیلومتر خط ریلی در دست احداث و 6 هزار و 312 کیلومتر خط ریلی در دست مطالعه است.
تا پاین امسال و سال آینده 7 پروژه ریلی به بهره برداری می رسد که با تکمیل آنها، برخی حلقه های مفقوده کریدورهای ترانزیتی رفع می شود.
پروژه های ریلی دارای پیشرفت بالای 50 درصد
علاوه بر راه آهن خواف- هرات که به مرحله راه اندازی رسیده، طرح های دیگر ریلی نیز وجود دارند که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد هستند.
یکی از مهمترین طرح ها، راه آهن چابهار- زاهدان به طول 628 کیلومتر است که با اعتبار 2 هزار و 220 میلیارد تومان به عنوان ابرپروژه ریلی کشور حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ریل گذاری این خط آهن از دو طرف (چابهار و زاهدان) با ریل ملی آغاز شده است و پروژه در سال 1400 تکمیل خواهد شد.
بعد از آن راه آهن همدان- سنندج به طول 150 کیلومتر و با اعتبار 514 میلیارد تومان است که تا به امروز 51 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تخصیص 3 هزار میلیارد تومان دیگر در خرداد 1400 به بهره برداری می رسد.
راه آهن میانه- اردبیل هم با تلاش پیمانکار و با وجود سردی هوا و بارش برف به طول 175 کیلومتر با اعتبار هزار و 585 میلیارد تومان در حال حاضر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص هزار و 600 میلیارد تومان دیگر در اسفند 1400 به بهره برداری خواهد رسید.
بعد از آن راه آهن یزد- اقلید است که به طول 270 کیلومتر با 625 میلیارد تومان اعتبار دارای پیشرفت فیزیکی 77 درصدی است و با تخصیص 500 میلیارد تومان دیگر اسفند 99 به بهره برداری می رسد.
راه آهن رشت- کاسپین (انزلی) به طول 37 کیلومتر و با اعتبار 2 هزار و 291 میلیارد تومان 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص 400 میلیارد تومان دیگر اردیبهشت 1400 به بهره برداری می رسد.
راه آهن بستان آباد- تبریز نیز با اعتبار 2هزار و 203 میلیارد تومان 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص 2 هزار میلیارد تومن دیگر اسفند امسال به بهره برداری می رسد.
منبع: اتاق بازرگانی ایرانشرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه